William Forsythe:
The Vertiginous Thrill of Exactitude
Approximate Sonata
Toer van Schayk:
Echo's
Rudi van Dantzig:
Vier letzte Lieder

September 2001
Op 31 augustus 2001 bestaat Het Nationale Ballet 40 jaar. Het eerste programma van seizoen 2001-2002 staat dan ook in het teken van dit jubileum, met premièrewerken van William Forsythe en Toer van Schayk en een veelgevraagd repriseballet van voormalig artistiek leider Rudi van Dantzig.
Als één choreograaf
de ontwikkeling van de hedendaagse danskunst heeft beïnvloed en gestuurd, is het William Forsythe wel. De traditionele logica en dynamiek van het ballet zijn door hem stevig op hun kop gezet. Waartoe dat heeft geleid, is duidelijk te zien in zijn tweeluik The Vertiginous Thrill of Exactitude en Approximate Sonata, nieuw op het repertoire van Het Nationale Ballet. Terwijl de eerste choreografie zowel een parodie op, als een verheerlijking van de virtuoze ballettechniek is, toont Forsythe in het tweede stuk zijn adembenemende, met ironie overgoten antwoord hierop. 'Een
dansant vuurwerk (S) waarin waanzinnig snelle passencombinaties, pirouetten en grand jetés met een glunderende soevereiniteit worden uitgevoerd'


- Ballet-Journal/Das Tanzarchiv over The Vertiginous Thrill of Exactitude

The Vertiginous Thrill
of Exactitude
choreografie: William Forsythe
muziek:
Franz Schubert, Symphonie no. 9
Approximate Sonata
choreografie:
William Forsythe
muziek:
Thom Willems
Huischoreograaf Toer van Schayk waagde zich in zijn lange carrière nog niet eerder aan het maken van een choreografie op muziek van Johann Sebastian Bach. Te groot was zijn eerbied voor dit universele genie. Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van Het Nationale Ballet gaat Van Schayk de uitdaging alsnog aan. Daarbij kiest hij voor een klein ensemble jonge dansers en voor Bachs laatste werk, Die Kunst der Fuge. Een diepzinnige compositie in een tijd waarin veel choreografen Bach vooral willen laten 'swingen'.

Echo's
choreografie
Toer van Schayk
muziek: Johann Sebastian Bach, Die Kunst der Fuge
Vier letzte Lieder is, samen met Monument voor een gestorven jongen (zie Rudi van Dantzig-programma), een van de succesvolste werken van Rudi van Dantzig: gezelschappen over de hele wereld hebben het op hun repertoire. De onontkoombare sfeer van afscheid en aanvaarding, die spreekt uit de combinatie van Richard Strauss' muziek en de vier door hem tot liederen bewerkte gedichten, inspireerde Van Dantzig tot dit melancholieke en ontroerende ballet. 'Vier letzte Lieder is van een poëzie, een eenvoud, een puurheid en een zeggingskracht die zeldzaam is'
- Haarlems Dagblad