O n t w e r p o v e r e e n k o m s t o p h o g i n g L i j n 5 8 (31/08/2001)
Op 25 mei 1983 werd tussen de Belgische Staat, de intercommunale voor
autoweg E3 en de NMBS een overeenkomst afgesloten betreffende het
bouwen van de ringlaan rond Gent, vak Kasteellaan, Dampoort en
President Kennedylaan, het afschaffen van de overwegen nummers 1, 2 en
3 op de lijn 204 Gent-Zelzate en de overweg nummer 14 op de lijn 58
Gent-Eeklo. Deze overeenkomst werd, grotendeels wegens budgettaire
beperkingen, diverse staatshervormingen en tevens wegens andere
inzichten in het mobiliteitsvraagstuk, slechts gedeeltelijk
uitgevoerd.
Medio 1998 heeft de Stad Gent een nieuwe impuls gegeven aan dit
dossier. Alle bevoegde diensten werdene opnieuw rond de tafel
gebracht. Twee werkgroepen, een technische en een
financieel-administratieve, werden opgericht.
Deze werkgroepen ronden onlangs hun werkzaamheden af. Die leidden tot
een ontwerp van overeenkomst. Naast de NMBS maken het Vlaams Gewest,
als rechtsopvolger van de Belgische Staat en de intercommunale E3, de
Stad Gent en De Lijn deel uit van deze overeenkomst. De Stad omwille
van de aanzienlijke maatschappelijke impact die de plannen op diverse
vlakken zal hebben. Zo is de ontsluiting van het
linkerkanaaloevergebied cruciaal, evenals de verkeersafwikkeling in
het zuidelijk havengebied, de realisatie van nieuwe fiets- en
voetgangersverbindingen, de heraanleg van de aansluitende stedelijke
wegenis, en de leefbaarheid van de aanpalende wijken. De Stad staat in
voor de coördinatie van het hele project. De Lijn is partij omwille
van de toekomstige vestiging van de bus- en tramstelplaats aan de
Wondelgemse Meersen.
De overeenkomst impliceert diverse bouwwerken :
de ophoging van spoorlijn 58 en de bouw van kunstwerken met het oog op de afschaffing van vijf overwegen aan de Afrikalaan, de Muidepoort, de Terneuzenlaan, de Wiedauwkaai en de Maïsstraat.
de realisatie van een onderdoorgang voor autobussen en trams en een
onderdoorgang voor voetgangers, uitsluitend ten behoeve van De Lijn.
Deze onderdoorgangen zullen een verbinding vormen tussen de
terreingedeelten ten noorden en ten zuiden van de spoorlijn 58 die
door de lijn verworven zullen worden in het kader van de oprichting
van de centrale stel- en werkplaatsen.
de vervanging van de draaibare spoorbrug over het kanaal
Gent-Terneuzen, over de Voorhaven, door een vaste brug met een vrije
hoogte boven het wateroppervlak van 7,50m ten behoeve van de
binnenvaart.
de bouw van een wegviaduct Afrikalaan-Vliegtuiglaan in de N424.
de afschaffing van de overwegen op spoorlijn 204 aan de Hoge Weg, de
Singel en de Veeweg, door een kleine verhoging van dit traject en de
bouw van een wegtunnel-spoorviaduct.
de aanleg van vervangende wegenis met inbegrip van fietspaden.
Deze ontwerpovereenkomst werd reeds goedgekeurd door de raad van
bestuur van de NMBS en het college van burgemeester en schepenen van
de stad Gent. Het is nog wachten op goedkeuring door Steve Stevaert,
minister vice-president van de Vlaamse regering en Openbare Werken en
Energie, en De Lijn. Bedoeling is dat de werken binnen circa 5 jaar
zouden aanvangen. De duur van de werkzaamheden wordt geschat op 4
jaar.
Informatie
Departement Economie, Milieu en Volksgezondheid, Emile Braunplein 28,
9000 Gent, tel. (09)269 41 71, fax (09)269 41 78, e-mail EMVDG@gent.be
Bevoegd
de heer Daniël Termont, schepen van de Haven, Economie en
Feestelijkheden.