AutoRai

3-9-2001

Roetfilter Peugeot 607 meest effectief

De technologie van het roetfilter zoals die wordt toegepast op de Peugeot 607 is momenteel het meest effectieve wapen in de strijd tegen de uitstoot van roet door dieselmotoren.

Dat gaat niet alleen op als de auto nieuw is, maar ook als deze in de dagelijkse praktijk onder zware onstandigheden moet functioneren.

Dit is het resultaat van een duurtest over 80.000 kilometer die de Duitse automobielclub ADA uitvoerde in samenwerking met het Duitse Ministerie van Milieu. Elke 20.000 kilometer werden tussentijdse metingen gedaan, waaruit bleek dat de uitstoot van roetdeeltjes op hetzelfde, lage niveau bleef. Het roetdeeltjesfilter heeft gedurende het verloop van de test nauwelijks aan effect ingeboet.

Uit de test blijkt het belang van het roetfilter met het oog op het milieu. De HDi-motor stoot praktisch geen roetdeeltjes uit, gemiddeld heeft men slechts 0,001 g/km kunnen meten. Daarmee blijft men nu al ruimschoots onder de grens van 0,025 g/km, zoals die in de nieuwe Europese norm van 2005 is vastgelegd. Ook het aantal ultrafine roetdeeltjes is nauwelijks meetbaar. Gemiddeld is de uitstoot van de Peugeot-motor met roetfilter 10.000 keer kleiner dan die van een willekeurige andere, moderne common rail-dieselmotor zonder roetfilter.

Het filter regereert zichzelf automatisch na ongeveer 500 kilomter en verbrandt de opgeslagen roetdeeltjes zonder dat men daarvan iets merkt. Ook qua onderhoud verandert er weinig: na 80.000 kilometer wordt het filter vervangen door een gereconditioneerd exemplaar.

In de eerste acht maanden van 2001 zijn er in Nederland bijna 1400 exemplaren van de Peugeot 607 verkocht, ruim 550 daarvan zijn voorzien van een dieselmotor met roetfilter.