Gemeente Helden

U bevindt zich in: Nieuws & Actueel - Persberichten

Persberichten

Campagne invoering nieuwe reisdocumenten van start Op 1 september gaat een gezamenlijke campagne van start van de gemeente en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in verband met de invoering van het nieuwe paspoort en de nieuwe Nederlandse identiteitskaart op 1 oktober 2001. Vanaf deze datum gelden er nieuwe regels voor het aanvragen van een nieuw reisdocument en het bijschrijven van kinderen. Het is belangrijk om op tijd naar de gemeente te gaan en ruim op tijd een paspoort of identiteitskaart aan te vragen. Vijf dagen wachten op een paspoort of identiteitskaart Paspoorten en identiteitskaarten worden vanaf 1 oktober op één centrale plaats in Nederland van persoonsgegevens voorzien. Hiervoor is gekozen om over nog beter beveiligde reisdocumenten te kunnen beschikken. Daardoor krijgt men het nieuwe reisdocument niet meer meteen mee, maar kan het in de gemeente Helden na zeven dagen worden opgehaald. Als een reisdocument wordt aangevraagd moet het huidige reisdocument worden meegebracht alsook één recente, professionele pasfoto, die recht van voren is genomen (dus niet van opzij).

Bijschrijven kinderen
Ook het bijschrijven van kinderen verandert per 1 oktober. Voor een betere beveiliging wordt de bijschrijving voorzien van een foto. Om de identiteit van het kind vast te stellen, moet bij het aanvragen van een bijschrijving het kind aanwezig zijn en een pasfoto van het kind worden meegenomen. Ook voor het bijschrijven van kinderen geldt voortaan een wachttijd van vijf dagen. De pasfoto van het kind moet eveneens recht van voren zijn genomen. Het kind hoeft niet mee om het paspoort met bijschrijving op te halen.

Eerste week oktober aangepaste procedure In verband met de invoering van de nieuwe reisdocumenten op 1 oktober kunnen tijdens de eerste week van oktober wel reisdocumenten worden aangevraagd, maar in die week nog niet worden uitgereikt. Ook zal gedurende deze eerste week van oktober nog geen gebruik gemaakt kunnen worden van de zogenoemde spoedprocedure. In bepaalde situaties kan bij het aanvragen van een paspoort, identiteitskaart of bijschrijving gebruik worden gemaakt van de spoedprocedure. Normaal gesproken kan het document dan de eerstvolgende werkdag worden opgehaald. Aan de spoedprocedure zijn wel extra kosten verbonden.

Meer informatie
Voor vragen kan men terecht op www.paspoortinformatie.nl of www.helden.nl (zie Publieksbalies, Bevolking, Reisdocumenten) of bij de afdeling Bevolking van de gemeente Helden, Wilhelminaplein 1, 5981 CC Panningen, tel. (077) 306 66 33.

Extra openingstijden op woensdagmiddag Vanaf 3 oktober 2001 is de afdeling Bevolking ook geopend op woensdagmiddag van 13.30 tot 16.00 uur. De huidige openingstijden blijven natuurlijk ook gehandhaafd: iedere ochtend (maandag tot en met vrijdag) tussen 8.30 uur tot 12.00 uur en op maandagmiddag van 16.00 tot 19.00 uur.
In de komende weken zullen wij u verder informeren over de prijzen.

4-9-2001 12:34