Koninklijke Ahold

Ahold neemt Alliant Foodservice over

Achtergrondinformatie

Zaandam, 4 september 2001 - Ahold heeft vandaag bekendgemaakt dat de onderneming via haar 100% dochter U.S. Foodservice een overeenkomst heeft gesloten voor de overname van alle uitstaande aandelen van Alliant Foodservice Inc. ('Alliant').

Alliant Foodservice is een vooraanstaande foodservice-onderneming in de Verenigde Staten met in het boekjaar 2000 een netto-omzet van circa USD 6,6 miljard en een EBITDA (operationele cashflow) van circa USD 174 miljoen.

Goede reputatie Alliant in foodservice sector De onderneming levert voeding en gerelateerde producten aan circa 125.000 institutionele klanten in de gezondheidszorg, horeca en andere sectoren, in de gehele Verenigde Staten. Via 48 distributiecentra bereikt Alliant circa 200.000 lokaties in alle segmenten van de foodservice markt. Alliant werd in 1976 opgericht als divisie van Kraft Foods. In 1990 werd de onderneming verzelfstandigd en in 1995 verkocht aan investeringsmaatschappij Clayton, Dubilier & Rice en aan het management van Alliant. Het hoofdkantoor staat in Deerfield, Illinois. Alliant distribueert meer dan 135.000 artikelen, waaronder versproducten, diepvries- en gekoelde waren, vlees, vis, gevogelte, droge kruidenierswaren en apparatuur voor voedselbereiding.

Meer dan 6.000 huismerk-producten Alliant levert ruim 6.000 huismerk-artikelen, waarmee vorig jaar bijna één derde van de omzet werd gerealiseerd. Tot de belangrijkste klanten behoren de groeiende Amerikaanse gezondheidssector -Alliant is de grootste leverancier in dit segment-, zelfstandige restaurants, restaurantketens, hotels en andere bedrijven. Alliant heeft circa 12.000 medewerkers.

Uitstekende aanvulling bij bestaande Ahold-activiteiten in VS De overname van Alliant betekent een versterking van de positie van Ahold in de Amerikaanse foodservice markt. In 2000 nam Ahold al in hetzelfde segment U.S. Foodservice en PYA/Monarch over. Ahold kan nu nog beter inspelen op de wensen van de foodservice- en institutionele klanten in de gehele Verenigde Staten. Ook worden de mogelijkheden voor cross-selling met de Ahold-supermarktketens in de VS verder vergroot. Alliant voegt diverse regio's toe, waar U.S. Foodservice tot dusver niet aanwezig was, zoals het midwesten en westen van de Verenigde Staten. Door de voorgenomen overname kan U.S. Foodservice nieuwe klanten van dienst zijn in 17 grote steden. Na afronding van de transactie zal Ahold via zijn foodservice activiteiten circa 95% van de Amerikaanse bevolking bereiken.

Belangrijke synergievoordelen Ahold verwacht dat de synergieën en kostenbesparingen, die voortkomen uit de overname, in het eerste jaar na afronding van de transactie USD 70 miljoen zullen bedragen, oplopend tot USD 120 miljoen in het derde jaar. De operationele synergieën zijn voorzien op het terrein van inkoop, marketing, IT, huismerk-ontwikkeling, logistiek en distributie.

Financiële details van de transactie Ahold verwacht dat de transactie onmiddelijk positief zal bijdragen aan de groei van de winst per aandeel. Met de acquisitie, die zal plaatsvinden via Ahold's volledige dochter U.S. Foodservice, is een bedrag gemoeid van USD 2,2 miljard, inclusief overname van schulden ter grootte van USD 750 miljoen. De transactie zal gedeeltelijk worden gefinancierd uit de opbrengst van een emissie van gewone aandelen Ahold, die vandaag van start gaat. De overname zal, na toestemming van de autoriteiten, naar verwachting omstreeks het eerste kwartaal van 2002 kunnen worden afgerond. De transactie moet door aandeelhouders van Alliant worden goedgekeurd. De investerings-maatschappij Clayton, Dubilier & Rice, die circa 90% van de aandelen Alliant houdt, heeft al ingestemd met de overname.

Commentaar Jim Miller, President & CEO U.S. Foodservice en lid van de Raad van Bestuur, Ahold 'De voorgenomen overname van Alliant past naadloos in onze groeistrategie,' zei Jim Miller, lid van de Raad van Bestuur van Ahold en President & CEO van U.S. Foodservice. 'De sterke positie van Alliant in de gezondheidssector en zijn moderne distributienetwerk sluiten voortreffelijk aan bij de vooraanstaande positie van U.S. Foodservice in de foodservice- en institutionele markten. We vergroten ons geografisch werkgebied en krijgen toegang tot maar liefst 15 nieuwe staten. Tevens sluit het business-to-business e-commerce platform van Alliant uitstekend aan op de activiteiten van Ahold op dit terrein.'

Commentaar van James Rogers, Chairman & CEO van Alliant James Rogers, Chairman en CEO van Alliant Foodservice, zei in een reactie: 'Het is duidelijk dat we onze potentiële mogelijkheden alleen met een sterke en ervaren partner volledig kunnen benutten. De krachtenbundeling met Ahold zal onze ontwikkeling versnellen en de service aan de klanten verder verbeteren. Qua bedrijfscultuur en -filosofie zitten we op dezelfde lijn. Ahold, met haar 'think-local-act-global' benadering, zal bijdragen aan de verdere verbetering van onze diverse huismerken en tegelijkertijd veel synergievoordelen realiseren. Samengaan met één van ´s werelds meest gerenommeerde foodservice- en foodretailbedrijven is goed voor onze klanten, leveranciers, partners én medewerkers.'

Ahold in de Verenigde Staten Ahold is sinds 1977 actief in de VS. Op dit moment heeft de onderneming vijf supermarktketens - Stop & Shop, Giant-Landover, Giant-Carlisle, Tops en BI-LO - met in totaal 1.400 winkels, waarvan 1.050 supermarkten, langs de oostkust van Amerika. In 2000 gaf Ahold vorm aan zijn multi-channel strategie door de overname van U.S. Food-service en diens voormalige zusteronderneming PYA/Monarch. De gezamenlijke omzet uit Ahold's retail- en foodservice-activiteiten in de VS bedroeg in 2000 USD 27,8 miljard.

Ahold in de wereld Ahold heeft circa 8.600 supermarkten, hypermarkten en andere winkelformules in de Verenigde Staten, Europa, Latijns-Amerika en Azië met een totaalomzet van ongeveer Euro 65 miljard. De onderneming heeft aanzienlijke activiteiten in de foodservice-sector en ontwikkelt een groot aantal andere diensten, waaronder financiële dienstverlening en thuisbezorging op basis van internetwinkelen. Ahold heeft wereldwijd circa 420.000 medewerkers. Informatie over Ahold kunt u vinden op www.ahold.com.

Ahold Corporate Communicatie: 075 659 5720 en 075 659 5665 Mobiel: Hans Gobes 0655 822 298, Jan Hol 0622 933 137


Bepaalde uitspraken in dit persbericht, inclusief verwachtingen ten aanzien van Ahold's toekomst, zijn 'forward looking statements' in de zin van het Amerikaanse effectenrecht en worden geacht te vallen onder de zogenaamde 'safe harbors'. De uiteindelijke resultaten van de onderneming kunnen aanmerkelijk verschillen ten opzichte van de 'forward looking statements' aangezien deze onderhevig zijn aan risico's, onzekerheden en andere factoren waarop de onderneming geen invloed heeft. Deze factoren betreffen onder meer de algemene economische omstandigheden en wijzigingen in rentestanden in de landen waar Ahold actief is, toename van concurrentie in de markten waar Ahold opereert, wijzigingen in marketing methoden van concurrenten en moeilijkheden die Ahold tegen kan komen bij de integratie van overgenomen ondernemingen. Schommelingen in wisselkoersen tussen de Euro en andere valuta waarin de activa, schulden en bedrijfsresultaten van Ahold worden aangeduid, met name de Amerikaanse dollar, kunnen ook de 'forward looking statements' beïnvloeden, evenals andere factoren aangehaald in Ahold's publieke mededelingen. Veel van deze factoren zijn voor Ahold niet beheersbaar en evenmin voorspelbaar.

Koninklijke Ahold N.V. Albert Heijnweg 1 Postbus 3050 1500 HB Zaandam Tel.: +31 (0)75 659 5720 Fax: +31 (0)75 659 8302 http://www.ahold.nl