Ingezonden persbericht


Grootste Nederlandse internetonderzoek ooit start deze week

Meer dan 170 Nederlandse topsites onderzoeken voor het eerst simultaan de verwachtingen en profielen van hun bezoekers

Mijdrecht, 5 September 2001

Deze week start het grootste Nederlandse internetonderzoek ooit. Deze peiling, een halfjaarlijks initiatief van onderzoek- en advieskantoor InSites Consulting, komt tot stand in samenwerking met de belangrijkste Nederlandse internetreclamenetwerken Adlink, DoubleClick, WebAds en 24/7 en meer dan 170 druk bezochte sites, waaronder de belangrijkste jobsites, beurs- en beleggerssites, kranten-, televisie- en radio-sites, ISP s en portaalsites.

Uit een recent gepubliceerd onderzoek van PriceWaterhouseCoopers bleek dat de meeste Nederlandse ondernemingen geen idee hebben wie hun site bezoekt. Bovendien heerst er een onduidelijk beeld omtrent de verwachtingen van de bezoekers. Deze halfjaarlijkse studie van InSites Consulting biedt ondermeer een antwoord op deze vragen. Het doel van dit grootste simultane internetonderzoek is tweeledig. De samenwerking biedt aan de ene kant een diepgaand inzicht in de totale Nederlandse internetpopulatie en hun houding ten opzichte van nieuwe online trends en diensten binnen sectoren als banking, ISP s, telecom en e-commerce. Aan de andere kant geeft het onderzoek de deelnemende Nederlandse sites een gedetailleerd en perfect vergelijkbaar beeld over hun bezoekers en hoe die hun online diensten beoordelen. Het unieke aan dit onderzoek is bovendien dat het zich specifiek op Nederlandse topsites concentreert en niet op internationale sites zoals de meeste gelijkaardige studies dat doen.

Momenteel bevindt de internetadvertentiemarkt zich in een negatieve spiraal, waardoor exacte bezoekersprofielen nog aan belang toenemen. Adverteerders wensen immers het rendement van hun campagnes te maximaliseren door een gedefinieerde doelgroep zo efficiënt mogelijk te bereiken. De verkregen profielgegevens bieden de deelnemende sites in die zin een meerwaarde bij het onderhandelen met adverteerders. Daarnaast definieert de studie kritische succesfactoren per site waardoor elke webstek zijn online diensten beter op de verwachtingen van zijn bezoekers kan afstemmen.

Een bereik van anderhalf miljoen Nederlandse internetgebruikers

We verwachten dat ongeveer anderhalf miljoen Nederlandse internetgebruikers uitgenodigd zullen worden tot het onderzoek, en meer dan een kwart miljoen surfers zullen ook effectief deelnemen, zegt Isabelle Rubbrecht, international development manager van InSites Consulting. Door een nauwkeurige selectie van partners en deelnemende sites garanderen we een uitzonderlijk breed bereik binnen de doelgroep van Nederlandse internauten.

Zowel de technische aanpak als de wetenschappelijk onderbouwde methodologie van het onderzoek garanderen een representatieve steekproef waaruit een schat van informatie verkregen wordt over de meest recente en toekomstige bewegingen binnen de internetmarkt.

InSites Consulting gebruikt een wetenschappelijk erkende methode om het onderzoek uit te voeren. Deze unieke methodologie bestaat uit de combinatie van een grootschalig telefonisch onderzoek, afgenomen bij een steekproef die representatief is voor de Nederlandse bevolking, en een online enquête die de site-bezoekers via pop-up technologie de komende weken kunnen beantwoorden.

Alle sites worden op uniforme wijze onderzocht

Het grote voordeel aan dit grootschalige onderzoek is dat de belangrijkste Nederlandse sites op dezelfde eenduidige manier gemeten en onderzocht worden. Op die manier kunnen adverteerders en sites heel makkelijk profiel- en bereikdata op een betrouwbare manier vergelijken. Iedere site wordt op hetzelfde moment en op dezelfde manier onderzocht wat een heel betrouwbare steekproef oplevert, verduidelijkt Isabelle Rubbrecht. InSites Consulting herhaalt deze studie elke zes maanden om op die manier ook de evoluties in het internetlandschap te volgen. Het is duidelijk dat dergelijke initiatieven nodig zijn om het internet rendabel en transparanter te maken.

Sites van klassieke bedrijven hinken achterop

Klassieke ondernemingen blijven evenwel het minst op de hoogte omtrent de bezoekers van hun site. Hoewel dit onderzoek van InSites Consulting zich voornamelijk toespitst op sites die een belangrijke bron van inkomsten halen uit online advertentieruimtes, zien wij wel dat steeds meer klassieke bedrijven op zoek gaan naar informatie over de doeltreffendheid van hun online aanwezigheid en de marketing-effectiviteit van hun internet-investeringen, vult Isabelle Rubbrecht aan. De groep online klanten wordt immers bij deze bedrijven steeds groter en veeleisender, waardoor ook zij verplicht worden om hun strategie op het net te vertalen binnen de commerciële waardeketen van hun bedrijf. Het verwaarlozen van de behoeften van deze klantengroepen kan voor die traditionele bedrijven anders wel eens heel zware gevolgen hebben.

Meer informatie over de studies van InSites Consulting is te vinden op de site www.insites-consulting.com of telefonisch Tel.: +31(0) 297 230 310

InSites-Consulting is het leidinggevend advies- en onderzoekkantoor op het vlak van internet en webmarketing. InSites Consulting heeft zijn hoofdkantoor te Gent, de Nederlandse vestiging is gesitueerd in Mijdrecht. Het InSites onderzoek, dat volledig gefocust is op de Internet economie, helpt klanten bij het management- en marketingproces van hun webaanwezigheid. Naast performantie metingen van web sites en bannercampagnes zorgt InSites-Consulting voor online inzichten gebaseerd op degelijk onderzoek. InSites brengt regelmatig studies rond o.a. toerisme, winkelen, merken, senioren en jongeren op het net uit. InSites-Consulting is mede-stichter van het Internet Advertising Bureau (I.A.B.) en heeft een sturende rol binnen de commissie research van die organisatie. InSites E-research en consulting werd in mei 1997 opgericht door 2 marketing profs van de Universiteit Gent en 2 senior researchers van Vlerick Leuven Gent Management School als 1 van de allereerste Europese online onderzoeksbureaus. Meer informatie over InSites-Consulting is online te vinden op www.insites-consulting.com .

Contact:

Isabelle Rubbrecht

International Development Manager

Tel.: +31(0) 297 230 310

Fax: +31(0) 297 230 312

e-mail: Isabelle.Rubbrecht@insites-consulting.com

www.insites-consulting.com

Isabelle Rubbrecht
International Support Manager
InSites E-research & consulting - Real Answers to Virtual Questions

NL - Rendementsweg 20 - 3641 SL Mijdrecht
tel: +31 (0) 297 230 310 - fax: +31 (0) 297 230 312 BE - Coupure Links 59 - 9000 Gent Belgium
tel: +32 (0)9 269 16 01 - fax: +32 (0)9 269 16 00
mobile: +32 497-523 526
e-mail: isabelle.rubbrecht@insites-consulting.com
http://www.InSites-consulting.com