Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

webMethods levert integratieplatform aan Deense telefoonmaatschappij Sonofon

Samenwerking Hewlett-Packard en webMethods maakt nieuwe Fixed Wireless Access-dienst mogelijk

Amsterdam - 5 september 2001 - webMethods (Nasdaq: WEBM) heeft haar integratieplatform geleverd aan Sonofon, de op één na grootste telefoonmaatschappij van Denemarken. De implementatie vormde een onderdeel van een compleet nieuwe infrastructuur, die door Hewlett-Packard is geïmplementeerd. Op 1 juli van dit jaar heeft Sonofon, dat al sinds 1991 mobiele telefonie aanbiedt in Denemarken, haar nieuwe draadloze breedbandnet, FWA (Fixed Wireless Axcess), in gebruik genomen. Het webMethods-integratieplatform is onderdeel van deze infrastructuur en zal onder andere worden gebruikt om de nieuwe FWA-diensten te integreren.

De alliantie tussen webMethods en HP behelst de gezamenlijke ontwikkeling van software voor een beter beheer van bedrijfsprocessen. De HP OpenView-businessunit werkt samen met webMethods om software te creëren die bedrijven helpt om de prestaties van hun IT-omgeving voor e-business efficiënt te bewaken en te beheren. Deze implementatie is één van de eerste die in Noord-Europa is afgerond sinds de aankondiging van de alliantie tussen beide bedrijven in mei van dit jaar.

Het aanbod van HP OpenView en webMethods helpt klanten om problemen met de connectiviteit van softwaretoepassingen te ontdekken en te corrigeren. Daarnaast maakt het gezamenlijke aanbod een beter beheer mogelijk van interacties tussen toepassingen in de complete distributieketen. Hoewel het huidige HP OpenView-aanbod reeds een dashboard biedt voor het bekijken van de prestaties van netwerken, systemen, toepassingen en services, verwacht HP door de samenwerking met webMethods de beheersmogelijkheden van HP OpenView uit te breiden met het beheer van bedrijfsprocessen.

Met de introductie van FWA doorbreekt Sonofon de hegemonie van concurrent Tele Danmark op het vaste telefoonnet. Sonofon verwacht een enorme toeloop van zowel particuliere als zakelijke nieuwe klanten. Om deze optimaal te kunnen bedienen, bouwt Sonofon samen met Hewlett-Packard aan een nieuwe infrastructuur, die de snelst groeiende telefoonmaatschappij van Denemarken de flexibiliteit biedt om razendsnel haar bedrijfsprocessen aan te passen of om nieuwe services via het FWA-netwerk aan te bieden.

"Op het moment dat een klant aan ons breedbandnet gekoppeld wil worden, dienen wij een reeks werkzaamheden uit te voeren," aldus Kim Wehrs, afdelingschef bij Sonofon. "Een monteur moet de benodigde apparatuur bij de klant installeren, we moeten de routers en switches op het net installeren, de klant dient in onze administratie te worden opgenomen, er moeten afspraken gemaakt worden over het tijdstip van installatie, enzovoorts. Normaal gesproken is dit een proces van vele weken, hetgeen vaak lange wachttijden en onbegrip bij de klant tot gevolg heeft."

"Samen met Hewlett-Packard hebben we in totaal negen verschillende informatiesystemen geautomatiseerd, die al deze onderdelen van het proces omvatten. Het resultaat is onder meer dat een klant die een aansluiting bestelt, direct te horen krijgt wanneer de installatie zal plaatsvinden. De opdracht wordt direct verwerkt en bevestigd. Boven op de nieuwe infrastructuur ligt een geavanceerd CRM-systeem, dat tot doel heeft de relatie met onze klanten te verbeteren. De nieuwe infrastructuur betekent een geweldige flexibiliteit waardoor we te allen tijde onze bedrijfsprocessen kunnen aanpassen. Daarnaast kunnen we in de toekomst nieuwe services over ons breedbandnetwerk aanbieden", aldus Kim Wehrs.

"De samenwerking met Sonofon betekent voor Hewlett-Packard een doorbraak op de Deense telefoniemarkt", zegt Klaus Gregersen, verkoopdirecteur bij HP. "De telecommunicatiemarkt is Hewlett-Packard's belangrijkste internationale markt en deze samenwerking is een perfect voorbeeld van hetgeen we het liefst doen: nieuwe zakelijke markten voor telecombedrijven ontwikkelen, waarmee zij in staat zijn om geld te verdienen."

"Als tweede speler op de Deense telecommunicatiemarkt, is het voor Sonofon van belang dat ze snel en flexibel nieuwe diensten kunnen introduceren om hun klantenbestand te vergroten," zegt Laurie Mascott, vice president EMEA bij webMethods. "Het webMethods-integratieplatform biedt een solide fundament om precies dat te doen, door de informatie die in verschillende systemen is opgeslagen toegankelijk te maken voor mensen en andere toepassingen."

Over Sonofon

Sonofon is het tweede telecommunicatiebedrijf in Denemarken met een jaaromzet van DKK 3 miljard en ongeveer 1600 medewerkers. Telenor (53,5 %) en BellSouth (46,5 %) zijn eigenaren van het bedrijf. Sinds de lancering van het bedrijf in 1992, heeft Sonofon een landelijk dekkend netwerk en een solide klantenbestand (ongeveer 850.000) gebouwd. Daarnaast heeft het bedrijf Sonofon Partner, een keten van franchisewinkels, geopend. Het bedrijf introduceert voortdurend nieuwe diensten, waarvan de meest recente Variant en Multiplan zijn.

Over Hewlett-Packard

Hewlett-Packard is toonaangevend leverancier van oplossingen en diensten voor computing en imaging. HP maakt technologieën toegankelijk voor individuen en organisaties. Met dit doel ontwikkelt HP gebruikersvriendelijke apparaten, nuttige e-services en oplossingen voor een 'always-on' internetinfrastructuur.

HP behaalde in 2000 een omzet van circa 48,8 miljard dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. De omzet van Hewlett-Packard Nederland bedroeg in 2000 ruim 2,2 miljard gulden. Meer informatie over HP en haar producten is beschikbaar op www.hp.com.

Over webMethods

webMethods (Nasdaq: WEBM) is een toonaangevende leverancier van integratiesoftware. Het integratieplatform van webMethods stelt klanten in staat om een meetbaar rendement op hun investering te behalen, door bedrijfsprocessen, enterprise- en legacy-toepassingen, databases en werkstromen te koppelen. Deze koppeling kan zowel binnen de onderneming worden gerealiseerd als daarbuiten, met andere bedrijven. Met het integratieplatform van webMethods kunnen klanten kosten verminderen, nieuwe bronnen van inkomsten genereren, de banden met hun klanten verstevigen, de efficiëntie van de distributieketen verbeteren en de interne zakelijke processen stroomlijnen.

webMethods is in 1996 opgericht en heeft haar hoofdkantoor in Fairfax, Virginia. Het bedrijf heeft vestigingen in de Verenigde Staten, Europa, Azië en de Pacific. webMethods bedient wereldwijd meer dan 625 klanten, waaronder wereldwijde top-2000-bedrijven zoals Citibank, Dell, Eastman Chemical, The Ford Motor Company, Grainger, Motorola en Starbucks. Strategische partners van webMethods zijn onder andere Accenture, Ariba, Broadvision, Commerce One, Deloitte Consulting, EDS, Hewlett-Packard, i2 Technologies, J.D. Edwards, KPMG Consulting, Microsoft, Oracle, SAP AG en Siebel Systems. Meer informatie over het bedrijf is beschikbaar op www.webmethods.com

Contactpersonen:

Jill Latta
webMethods
+31 (0)20 491 97 37
jlatta@webmethods.com

Annemieke van Herk
Footprint Marketing
+31 (0)20 417 71 77
annemieke@footprint.nl