Ingezonden persbericht



--- Persbericht ---

Spannende tijden voor online
veilingen

Ricardo is de beste online veilingsite van
Nederland, zo blijkt uit het onderzoek van Jungle Rating naar de kwaliteit van de dienstverlening onder online veilingen en rubrieksadvertientiesites. Opvallend is het uitermate kleine verschil in kwaliteit van dienstverlening tussen de nummers één en drie. Veel functionaliteiten worden op al deze websites aangeboden, waardoor het onderscheidend vermogen relatief beperkt is. De ondersteuning van het aan- en verkoopproces van rubrieksadvertentiesites is beduidend lager. Dit is grotendeels te verklaren door de eenvoud van het onderliggende mechanisme: het bij elkaar brengen van vraag en aanbod.

Het onderzoek

Jungle Rating
beoordeelt als onafhankelijke partij periodiek de kwaliteit van dienstverlening via internet. De aan het onderzoek ten grondslag liggende methodiek is ontwikkeld door de Vrije Universiteit Amsterdam en garandeert betrouwbare resultaten. In totaal meet Jungle Rating op 190 variabelen de kwaliteit van het online aan- en verkoopproces. Een hoge score betekent dat het veilingproces, ten opzichte van naaste concurrenten, relatief goed wordt ondersteund.

De markt in kaart
gebracht

Top 8 Online Veilingen - augustus 2001


1 (v) Ricardo.nl (32,8%)

2
(v) Qoop.nl (31,6%)

3 (v) iBazar.nl
(30,2%)

4 (v) Veilinghal.nl
(23,1%)


5 (r) ViaVia.nl (21,1%)

6
(r) Vondst.nl (21,0%)

7 (r) Marktplaats.nl
(18,6%)

8 (r) Startmarkt.nl
(14,4%)

toelichting:
(v) veilingsite - inclusief
veilingmechanisme
(r) rubrieksadvertentiesite - vraag- en aanbodsite zonder veilingmechanisme

Een score van 33% betekent dat de
betreffende intermediair een derde van de maximaal haalbare punten heeft gescoord. De ranglijst is binnenkort te vinden op
http://www.junglerating.nl/.

In januari 2001 heeft Jungle Rating
eveneens een benchmark uitgevoerd binnen de online veilingsector. In dit onderzoek zijn echter ook buitenlandse partijen meegenomen. Hierdoor is een vergelijking met de huidige ranglijst moeilijk te maken.

De reden
voor het schrappen van buitenlandse spelers in het onderzoek is dat Nederlanders in de praktijk voornamelijk Nederlandse veilingsites gebruiken. Een uitzondering is eBay.com, de grootste en wellicht meest bekende veilingsite ter wereld.

Verbeteringen aan orde van de
dag

Veilingsites zijn sterk in beweging en lijken op
continue basis hun dienstverlening uit te breiden en te verbeteren. iBazar zal binnenkort overgaan op het (internationale) platform van eBay. Daarmee zullen extra functionaliteiten aan de website worden toegevoegd. Qoop.nl is de recentelijke opvolger van Viaveiling.nl. De manieren om te verkopen en kopen zijn uitgebreid en zal in de toekomst nog verder uitgebreid worden. Zo is het nu mogelijk voor alle gebruikers om een eigen veilingshop te openen. Ook bij Ricardo zit men niet stil. De veilingsite zal binnenkort haar zoekfunctie uitbreiden en promotiemiddelen beschikbaar stellen waarmee gebruikers hun aangeboden producten beter kunnen aanprijzen. Daarnaast zal de informatievoorziening op de website verbeteren.

De winnaars
van morgen

Het worden spannende tijden voor de online
veilingen, aldus Geert-Jan Smits, directeur van Jungle Rating. "Sommigen gaan over op een internationaal platform, (iBazar en wellicht Ricardo) anderen ondergaan een totale gedaantewisseling" (lees qoop.nl). Tenslotte lijkt de invoering van gebruikerskosten een onomkeerbare tendens. Welke partij komt in deze turbulente tijden als winnaar uit de bus? Jungle Rating poogt aan de hand van een drietal 'kritische succesfactoren' de winnaar van morgen te identificeren.

Mate van handelsactiviteit
Een definitie van
handelsactiviteit is de hoeveelheid transacties die, per tijdseenheid, via een website worden afgesloten vermenigvuldigd met de gemiddelde waarde daarvan. Hoe meer handel, des te meer inkomsten voor de veilingsite; dit geldt natuurlijk met name voor de veilingen die afhankelijk zijn van commissie-inkomsten (zoals iBazar en binnenkort Ricardo). Zeker nu advertentie-inkomsten lijken af te nemen, zal de handelsactiviteit een belangrijke succesfactor zijn. Een grote handelsactiviteit garandeert tevens een betere prijsvorming, wat voor kopers en verkopers van belang is.

Mate van risicoreductie
Het is van
belang dat de gebruiker vertrouwen heeft in de handel via internet. Hoe meer vertrouwen de veilingsite geniet, des te groter het aantal gebruikers, zo blijkt uit onderzoek van cPulse. Het voorkomen en actief bestrijden van oneerlijke handelspraktijken is daarmee een belangrijke succesfactor. Dit geldt in mindere mate voor de rubrieksadvertentiesites, aangezien zij geen gebruik maken van het (fraudegevoelige) veilingmechanisme.

Mate van onderscheidend
vermogen
Steeds meer veilingsites berekenen hun kosten door aan de gebruiker. Om deze kosten te kunnen rechtvaardigen zal de online veiling onderscheidend moeten zijn en toegevoegde waarde moeten leveren. Opvallend is dat het verschil in kwaliteit van dienstverlening tussen de nummers één en drie uitermate gering is. De meeste functionaliteiten worden op al deze websites aangeboden, waardoor het onderscheidend vermogen relatief beperkt is.

Wie wordt de
winnaar van morgen? Smits: "De behoefte aan zowel veilingsites als rubrieksadvertentiesites blijft zeker bestaan. Maar hoeveel en welke websites het gaan overleven is op voorhand moeilijk te zeggen. Daarvoor lijkt de markt nog te veel in beweging."

Informatie over Jungle
Rating

Jungle Rating is een onafhankelijk onderzoeks- en
adviesbureau dat zich richt op het analyseren en verbeteren van online activiteiten. Op basis van gedegen onderzoek adviseert zij bedrijven bij de verbetering van hun dienstverlening via internet. Jungle Rating richt zich, samen met haar partner Belegger.NL, op de sectoren finance, shopping en travel. Het volgende onderzoek binnen de online veilingen zal begin 2002 plaatsvinden. Meer informatie is te vinden op
http://www.junglerating.nl/.


---einde
persbericht--

Voor meer informatie over Jungle Rating kunt u
contact opnemen met:

Geert-Jan Smits, projectleider
(M) 06 - 113
20 775
(E) geertjan.smits@junglerating.nl

Matthijs Kanis,
directeur
(M) 06 - 246 16 995
(E)
matthijs.kanis@junglerating.nl

Jungle Rating
Wibauthuis,
Wibautstraat 3
1091 GH
Amsterdam
http://www.junglerating.nl