AutoRai

7-9-2001

Cadillac neemt XLR in productie

Cadillac heeft besloten om zijn Evoq, die als conceptcar op de Detroit Motor Show in januari 1999 zijn debuut beleefde, in productie te nemen. Het model, dat XLR gaat heten, is een toonbeeld van luxe en design.

De XLR geeft overduidelijk aan hoe Art and Science moet worden geïnterpreteerd. De sportauto heeft spannende lijnen om kopers te lokken en zit boordevol innovatieve technologieën.

De XLR, ook wel luxury roadster genoemd, heeft een aantal primeurs voor Cadillac. Zo wordt de 4,6 liter V8 Northstar-motor voor het eerst gecombineerd met achterwielaandrijving. Daarnaast heeft hij standaard een elektronisch gestuurde vijftraps automaat. Tot slot geeft hij duidelijk aan waar Cadillac qua vormgeving naar toe wil.

De nieuwe Cadillac staat op een nieuwe bodemplaat, speciaal door GM ontwikkeld voor cabriolets. Het onlangs door GM gepatenteerde performance car body structure is ideaal voor open tweezitters, aldus Dave Hill, General Manager voor de productielijn van sportautos bij Cadillac. Mede dankzij de vooruitstrevende stalen constructie van de zijbalken en een aluminium cockpitstructuur, zal de XLR leider zijn in zijn klasse wat betreft efficiency, besturing en vorm. Overigens is de stalen constructie in een keer onder hoge waterdruk tot stand gekomen, het zogenaamde hydroforming.

De XLR biedt technologieën die samen met de beste toeleveranciers zijn ontwikkeld. Car Top Systems GmbH uit Duitsland heeft de volautomatische opvouwbare hardtop ontwikkeld. Het bedrijf ontwierp de hardtop voor de XLR, maar ook die van vele vooraanstaande andere sportautos. De XLR biedt de kopers het absolute plezier van een roadster, terwijl hij tegelijkertijd alle comfort en veiligheid kent van een coupé.

Michelins revolutionaire run-flat PAX System is eveneens te vinden op de XLR. Mocht de bandenspanning teruglopen dan zorgt het systeem ervoor dat de auto onder alle omstandigheden controleerbaar blijft. Zelfs bij één of meerdere lekke banden. Jay Spenchian, Brand Manager Cadillac XLR: Het systeem biedt een geheel nieuwe dimensie op het gebied van besturing, handelbaarheid, veiligheid en gemak.

De 2003 Cadillac XLR zal worden geproduceerd op een speciale productielijn in de General Motors Bowling Green Assembly Plant in Bowling Green, Kentucky (USA). Wanneer de auto in Nederland op de markt komt is nog onbekend. Ook prijzen en standaarduitrusting zijn nog niet vastgesteld.