Ministerie van Verkeer en Waterstaat
http://www.minvenw.nl
MIN VenW: Concept MER Schiphol 2003 naar TK
CONCEPT-MER SCHIPHOL 2003 NAAR DE TWEEDE KAMER GESTUURD
De concept-milieueffectrapportage (MER) Schiphol 2003 is vandaag naar
de Tweede Kamer gestuurd. In deze rapportage wordt getoetst of het
nieuwe normenstelsel voor Schiphol gelijkwaardigheid is aan de huidige
PKB.Tevens zijn alle onderzoeken (25) die in het kader van de MER zijn
uitgevoerd naar de Kamer gezonden. Centraal in de MER staan de milieu-
en veiligheidsgevolgen van het nieuwe normenstelsel. Dit stelsel
treedt in werking wanneer de vijfde baan (2003) in gebruik wordt
genomen.
Geluid
Het nieuwe stelsel kent grenswaarden voor de geluidsbelasting
gedurende de dag en de nacht. Als gekeken wordt naar de berekende
effecten van de ingebruikname van de vijfde baan, dan blijkt dat de
geluidbelasting over het geheel overeenkomstig de PKB afneemt. Het
aantal ernstig gehinderden en slaapgestoorden neemt met 50
respectievelijk 70 % af. Het aantal woningen binnen de 35 Ke-contour
blijft binnen het in de PKB gestelde maximum van 10.000. In de nacht
blijft het aantal woningen onder het in de PKB gestelde maximum (6.900
woningen in plaats van 10.100 binnen de 26 laeq=nachtzone) Wel zijn
er gebieden waar de geluidbelasting over het etmaal ten opzichte van
het huidige vierbanenstelsel toeneemt (met name in het gebied ten
noorden van de vijfde baan) en gebieden waar de geluidsbelasting
afneemt. Dit geldt ook voor de geluidsbelasting in de nacht.
Externe veiligheid, lokale luchtverontreiniging en geur
Op basis van de groeicijfers uit de MER kan worden afgeleid dat het
externe veiligheidsrisico tot 2010 onder de grenswaarde blijft (gelijk
of lager aantal woningen in de 10-6 individueel risicocontouren ten
opzichte van 1990). Ten aanzien van het groepsrisico is door minister
Pronk van VROM de afspraak met de regio gemaakt om in de gebieden met
een extern veiligheidsrisico boven de 10-6 beperkingen op te leggen
aan de vestiging van kantoren en andere bedrijven. Daarnaast zullen in
de Vijfde Nota RO ook voor een gebied daarbuiten aanvullende
beperkingen worden opgenomen.
De totale emissies zullen naar verwachting aanzienlijk lager dan de
emissietotalen voor 1990. Emissies door vliegtuigen kunnen nog met
enkele procenten gereduceerd worden door maatregelen als taxiën op
minder motoren en het gebruik van zwavelarme kerosine.
De uitstoot van geurstoffen neemt in de periode tot 2010 naar
verwachting in geringe mate toe.
Handhaving
Om iedere twijfel over een gelijkwaardige bescherming weg te nemen
heeft minister Netelenbos, in overleg met haar collega Pronk van VROM,
extra maatregelen getroffen voor het gebied dat onder de huidige PKB
is aangeduid als de zone tussen de 35 Kosteneenheden (Ke) en de 20 Ke.
Deze maatregelen vormen een aanvulling op het reeds voorgestelde
systeem van handhaving van het totaal volume geluid, van geluid op 55
punten in woongebieden (dag en nacht) en van het baan- en
routegebruik.
De aanvullende maatregelen houden het volgende in:
-voor het hele genoemde gebied wordt een adequaat meetsysteem
ontwikkeld dat de basis vormt voor het toekomstig handhavingsbeleid
- dit systeem zorgt er voor dat zo goed als mogelijk specifiek het
vliegtuiggeluid gemeten kan worden
- hiervoor wordt vanaf 2003 op 50 aanvullende punten in woongebieden
de geluidsontwikkeling voor de dag en voor de nacht zoveel mogelijk
gemeten en gemonitord
- de Commissie Deskundigen Vliegtuiggeluid adviseert, conform de
instellingsbeschikking, over de uitvoerbaarheid, de handhaafbaarheid
en kostenefficiëntie van het systeem
- de uitkomsten van de meetresultaten worden verwerkt in een te
ontwikkelen handhavingsysteem
- in 2005 is er een totaal handhavingssysteem voor het hele gebied
tussen de 20 Ke en 35 Ke dat juridisch afdwingbaar is
De grenzen, regels en de beperkingen van ruimtegebruik van het nieuwe
normenstelsel worden uitgewerkt in twee uitvoeringsbesluiten: het
luchthavenverkeerbesluit en het luchthavenindelingbesluit. Ten behoeve
van deze besluiten is de MER, waarvan vandaag het concept naar de
Kamer is gestuurd, opgesteld.
De basis van het nieuwe normenstelsel is vastgelegd in een nieuw
hoofdstuk voor Schiphol in de wet luchtvaart, dat in januari aanvaard
is door het kabinet. In het wetsvoorstel ligt de nadruk op
transparante regelgeving die goed te handhaven en controleren is.
Na vaststelling door de Tweede Kamer van het wetsvoorstel worden het
ontwerp-luchthavenverkeersbesluit en het
ontwerp-luchthavenindelingsbesluit (inclusief de definitieve MER) ter
visie gelegd.