NMBS

09/09/01

Een metamorfose voor het station Lichtervelde

De werken in het station Lichtervelde zijn afgerond. Het station is toegankelijker geworden door het verlengen van de onderdoorgang die nu een rechtstreekse toegang tot de Kortemarkstraat geeft. Nieuwe perrons en bijkomende parkeerplaatsen en fietsenstallingen maken van Lichtervelde een aantrekkelijk scharnierpunt tussen de verschillende vervoermodi.

Het station Lichtervelde is niet alleen een belangrijk knooppunt op de West-Vlaamse spoorlijnen Kortrijk-Brugge en De Panne-Gent maar wint steeds meer aan belang als begin- en eindpunt van een treinreis. De recente elektrificatie van de spoorlijn naar De Panne en de rechtstreekse treinen naar Brussel en de nationale luchthaven in Zaventem zijn daar zeker niet vreemd aan.

Door de toegenomen interesse voor het station Lichtervelde drong de noodzaak zich op om uit te kijken naar bijkomende parkeerplaatsen en fietsenstallingen. De overweg aan het station vormde bovendien een hinderpaal voor een vlotte bereikbaarheid van het station vanuit de richting Kortemark/Hooglede.

Het NMBS-terrein naast het seinhuis aan de overweg lag ideaal om, mits het verlengen van de bestaande onderdoorgang, het station te ontsluiten via de Kortemarkstraat. Het terrein was bovendien voldoende groot om ruime parkeerfaciliteiten voor fiets en auto te voorzien.

Op 2 februari van vorig jaar startten de werken met het bouwen van de drie prefab-tunnelelementen. Die elementen werden gebouwd op het terrein waar in een latere fase de parkeerplaatsen zouden komen. Op vrijdag 24 maart volgde het meest spectaculaire werk. Eerst werd de achterwand van de tunnel opengebroken waarna de drie nieuwe tunnelgedeelten met een zware kraan één voor één op hun plaats in de werfput werden gehesen. Een precisiewerk dat tot op de millimeter juist moest worden uitgevoerd.

In een volgende fase werden de perrons en de sporen in het station aangepakt. Samen met het vernieuwen van de sporen en de dwarsliggers werden nieuwe perronboorden geplaatst die toelieten de perrons op te hogen tot 55 cm boven de sporen. Dat is tweemaal zo hoog als de oude perrons en vergemakkelijkt aanzienlijk het in- en uitstappen van de trein. Een belangrijke troef voor een overstapstation.

De bestaande onderdoorgang werd volledig gerenoveerd. Nieuwe vloertegels en trappen in Rustenburggraniet waarborgen een veilige en duurzame verbinding tussen de verschillende perrons. In de wandtegels zijn 3 keramische taferelen ingewerkt die verwijzen naar een verloren traditie van de paardenmarkt aan het station. Die fragmenten zijn een handgemaakte kopie van de taferelen die nog steeds de gevel van het station sieren. De nieuwe overkappingen van de trappen laten voldoende licht toe in de onderdoorgang en geven samen met de nieuwe sfeervolle verlichting een ruime en lichte indruk.

De nieuwe toegang in de Kortemarkstraat sluit onmiddellijk aan op de parking waar plaats is voor 50 voertuigen en de fietsenstalling die onderdak biedt aan 128 rijwielen. De fietsenrekken laten een maximale beveiliging toe doordat de fietsers hun rijwiel kunnen vastzetten met het kader. De nieuwe toegang betekent meteen ook een kortere weg naar het station voor wie uit de richting van Kortemark en Hooglede naar het station komt.

In de marge van de grote werken kregen ook de luifel en het schrijnwerk van het stationsgebouw een opknapbeurt en werd een nieuw voetpad aangelegd voor het station.

Met de modernisering van het station Lichtervelde investeerde de NMBS ruim 2,23 miljoen Euro (ruim 90 miljoen frank) in het verbeteren van het comfort van haar klanten. Naast de werken in eigen beheer deed de NMBS beroep op twee aannemers. De werken voor de onderdoorgang en de aanleg van de fietsenstalling en parking werden toegewezen aan de fa. N.V. Braet en Zn uit Brugge voor een bedrag van ongeveer 644.500 Euro (ongeveer 26 miljoen frank). De spoorwerken en de ophoging van de perrons werden toegewezen aan de NV Cogghe uit Hooglede voor een bedrag van ongeveer 743.700 Euro (ongeveer 30 miljoen frank). Voor de speciale keramische taferelen tekende het atelier Carlo Deknock uit Kuurne.

© 2001 NMBS