09/09/01
Een metamorfose voor het station Lichtervelde
De werken in het station Lichtervelde zijn afgerond. Het station is
toegankelijker geworden door het verlengen van de onderdoorgang die nu
een rechtstreekse toegang tot de Kortemarkstraat geeft. Nieuwe perrons
en bijkomende parkeerplaatsen en fietsenstallingen maken van
Lichtervelde een aantrekkelijk scharnierpunt tussen de verschillende
vervoermodi.
Het station Lichtervelde is niet alleen een belangrijk knooppunt op de
West-Vlaamse spoorlijnen Kortrijk-Brugge en De Panne-Gent maar wint
steeds meer aan belang als begin- en eindpunt van een treinreis. De
recente elektrificatie van de spoorlijn naar De Panne en de
rechtstreekse treinen naar Brussel en de nationale luchthaven in
Zaventem zijn daar zeker niet vreemd aan.
Door de toegenomen interesse voor het station Lichtervelde drong de
noodzaak zich op om uit te kijken naar bijkomende parkeerplaatsen en
fietsenstallingen. De overweg aan het station vormde bovendien een
hinderpaal voor een vlotte bereikbaarheid van het station vanuit de
richting Kortemark/Hooglede.
Het NMBS-terrein naast het seinhuis aan de overweg lag ideaal om, mits
het verlengen van de bestaande onderdoorgang, het station te
ontsluiten via de Kortemarkstraat. Het terrein was bovendien voldoende
groot om ruime parkeerfaciliteiten voor fiets en auto te voorzien.
Op 2 februari van vorig jaar startten de werken met het bouwen van de
drie prefab-tunnelelementen. Die elementen werden gebouwd op het
terrein waar in een latere fase de parkeerplaatsen zouden komen. Op
vrijdag 24 maart volgde het meest spectaculaire werk. Eerst werd de
achterwand van de tunnel opengebroken waarna de drie nieuwe
tunnelgedeelten met een zware kraan één voor één op hun plaats in de
werfput werden gehesen. Een precisiewerk dat tot op de millimeter
juist moest worden uitgevoerd.
In een volgende fase werden de perrons en de sporen in het station
aangepakt. Samen met het vernieuwen van de sporen en de dwarsliggers
werden nieuwe perronboorden geplaatst die toelieten de perrons op te
hogen tot 55 cm boven de sporen. Dat is tweemaal zo hoog als de oude
perrons en vergemakkelijkt aanzienlijk het in- en uitstappen van de
trein. Een belangrijke troef voor een overstapstation.
De bestaande onderdoorgang werd volledig gerenoveerd. Nieuwe
vloertegels en trappen in Rustenburggraniet waarborgen een veilige en
duurzame verbinding tussen de verschillende perrons. In de wandtegels
zijn 3 keramische taferelen ingewerkt die verwijzen naar een verloren
traditie van de paardenmarkt aan het station. Die fragmenten zijn een
handgemaakte kopie van de taferelen die nog steeds de gevel van het
station sieren. De nieuwe overkappingen van de trappen laten voldoende
licht toe in de onderdoorgang en geven samen met de nieuwe sfeervolle
verlichting een ruime en lichte indruk.
De nieuwe toegang in de Kortemarkstraat sluit onmiddellijk aan op de
parking waar plaats is voor 50 voertuigen en de fietsenstalling die
onderdak biedt aan 128 rijwielen. De fietsenrekken laten een maximale
beveiliging toe doordat de fietsers hun rijwiel kunnen vastzetten met
het kader. De nieuwe toegang betekent meteen ook een kortere weg naar
het station voor wie uit de richting van Kortemark en Hooglede naar
het station komt.
In de marge van de grote werken kregen ook de luifel en het
schrijnwerk van het stationsgebouw een opknapbeurt en werd een nieuw
voetpad aangelegd voor het station.
Met de modernisering van het station Lichtervelde investeerde de NMBS
ruim 2,23 miljoen Euro (ruim 90 miljoen frank) in het verbeteren van
het comfort van haar klanten. Naast de werken in eigen beheer deed de
NMBS beroep op twee aannemers. De werken voor de onderdoorgang en de
aanleg van de fietsenstalling en parking werden toegewezen aan de fa.
N.V. Braet en Zn uit Brugge voor een bedrag van ongeveer 644.500 Euro
(ongeveer 26 miljoen frank). De spoorwerken en de ophoging van de
perrons werden toegewezen aan de NV Cogghe uit Hooglede voor een
bedrag van ongeveer 743.700 Euro (ongeveer 30 miljoen frank). Voor de
speciale keramische taferelen tekende het atelier Carlo Deknock uit
Kuurne.
© 2001 NMBS