IJzersterke Mitsubishi Carisma verfijnd
Sportiever uiterlijk voor modeljaar 2002
(11 september 2001)
Hoofddorp, 10 september 2001 - Mitsubishi heeft het ijzersterke
ontwerp van de Carisma verder verfijnd. Dankzij een nieuwe zwarte
grille en koplampen met een donker binnenwerk oogt hij uitdagend en
komen de sportieve lijnen van de auto krachtig uit de verf. Ook heeft
Mitsubishi de uitrusting voor het modeljaar 2002 uitgebreid. Daardoor
behoudt de complete Carisma zijn sterke positie in het segment van de
zakelijke middenklassers. De aantrekkelijke prijs vanaf NLG 39.495,-
(Euro 17.922,05) draagt daaraan bij.
Uiterste aandacht voor elk detail kenmerkt de nieuwe generatie van de
Carisma. Een auto die in 1995 een nieuwe periode voor Mitsubishi in
gang zette. Bij NedCar in het Limburgse Born startte toen de productie
van deze eerste Europese Mitsubishi op een hoog efficiënte
fabricagelijn, gekoppeld aan een tot in perfectie doorgevoerde
kwaliteitscontrole. De fabriek behoort tot de meest productieve in
Europa.
De Carisma beantwoordt dan ook in zijn zesde levensjaar moeiteloos aan
de tegenwoordige eisen op het vlak van milieu en veiligheid. De
toonaangevend lage luchtweerstandswaarde (Cw 29,4) draagt direct bij
aan een laag brandstofverbruik. Daarbij blinkt de auto uit door zijn
technisch vooruitstrevende motoren, zoals de direct ingespoten
GDI-benzinemotor en DI-D-commonrail-turbodieselmotor. Laatstgenoemde
is bovendien leverbaar in twee uitvoeringen.
Ander voorkomen
Smaken veranderen en Mitsubishi beweegt daarin mee. Kenmerkend is de
nieuwe stilering van de karakteristieke voorzijde: sportief en
harmonieus. De koplampen met donker binnenwerk sluiten strak aan op de
geheel zwarte grille. Een opvallend stijlaccent vormt het nieuwe,
grote Mitsubishi-logo midden op de neus. De aanpassingen versterken de
dynamische vorm van de Carisma. Een stel forse bumpers benadrukken het
robuuste karakter. De subtiele wigvorm, van opzij gezien, straalt
snelheid uit.
Meer veiligheid
Mitsubishi heeft de lat voor veiligheid hoog gelegd. Bij de
ontwikkeling van de auto hanteerden de technici de zware normen van de
in de Euro NCAP verenigde consumentenorganisaties. Dus zijn
kooiconstructie en bodemplaat blootgesteld aan crashtesten met
snelheden tot 64 km/uur.
De carrosserie van de Carisma biedt dan ook een grote
veiligheidsreserve. Voor het modeljaar 2002 is de
veiligheidsuitrusting verder uitgebreid. ABS en elektronische
remkrachtverdeling zijn voortaan standaard en zorgen voor de kortst
mogelijke remweg en zelfs bij zeer krachtig remmen blijft de auto
onder controle. Standaard airbags voorin bieden extra bescherming. De
uitvoeringen Avance en Elegance hebben bovendien standaard zijairbags
voor.
Motoren
Eerder dit jaar introduceerde Mitsubishi voor de Carisma een direct
ingespoten turbodieselmotor (DI-D). Het is een krachtbron met een
cilinderinhoud van 1,9-liter. Hij is stil en levert geweldig veel
trekkracht: afhankelijk van de uitvoeringen 215 Nm vanaf 1.700 tpm of
265 Nm vanaf 1.800 tpm. Standaard heeft deze versie een maximum
vermogen van 102 pk. De DI-D High Performance (HP) levert maar liefst
115 pk.
De Carisma DI-D blinkt uit in souplesse - hij loopt moeiteloos 190
km/u - en is tegelijkertijd heel zuinig (gemiddeld 5,5 liter per 100
km). Mitsubishi biedt de Carisma ook met een felle en zuinige
1,6-liter multipoint-injectiemotor (73 kW/103 pk) en met de
baanbrekende direct ingespoten 1.8 GDI-motor (92 kW/125 pk).
Nieuwe automaat
Voor de 1.8 GDI introduceert Mitsubishi de elektronisch gestuurde
INVECS-II viertrapsautomaat nu ook met Sports Mode. Het brein stemt
het schakelpatroon af op het rijgedrag van de bestuurder. Bij een
sportieve rijstijl schakelt de automaat bij hogere toerentallen. Rijdt
de bestuurder wat beheerster, dan zijn schakelpatroon en het moment
van schakelen afgestemd op zuinigheid en maakt de automaat optimaal
gebruik van de spaarzaamheid die de GDI-motor kan bieden. De Sports
Mode schept de mogelijkheid de automaat met de hand te bedienen voor
een actieve, sportieve rijstijl.
Sedan & hatchback
De Carisma is er als vanouds in twee gedaantes: Sedan en Hatchback. Er
zijn vier uitvoeringen. Aan de basis staat de Classic. Direct valt de
complete uitrusting op. Hiertoe behoren twee airbags voorin, ABS en
elektronische remkrachtverdeling, centrale portiervergrendeling,
stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbaar stuurwiel,
airconditioning en elektronische startblokkering. Ook heeft de Carisma
een handige in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank (60/40).
Als die geheel is omgeklapt, dan heeft de auto een laadvolume van 660
liter (hatchback).
De drie andere uitvoeringen, Comfort, Avance en Elegance, zijn qua
uitrusting vooral toegesneden op een bepaalde gebruikersgroep. De
Comfort heeft bijvoorbeeld elektrisch te bedienen ramen voor, een
verstelbare lendensteun en afstandsbediening voor de centrale
portiervergrendeling. De Avance heeft lichtmetalen wielen, mistlampen
voor en een dashboard met alu-look. De Elegance heeft een op comfort
en stijl afgestemde uitrusting met standaard lederen bekleding, een
deels met hout en deels met leer bekleed stuurwiel, elektrische
bediende ramen voor en achter en een dashboard met houtmotief.
Onderstel op maat
Het onderstel van de Carisma biedt een hoge mate van stabiliteit en
comfort. De grote spoorbreedte voor van 1.475 millimeter draagt
daaraan bij. Verder heeft de auto voor en achter een
stabilisatorstang. Die onderdrukken overhellen in bochten nog verder.
De Carisma heeft rondom onafhankelijke wielophanging. Voor zijn dat
MacPherson veerpoten, achter heeft de auto multi-link draagarmen met
een corrigerende wielsporing. Dat zorgt voor een meesturend en
stabiliteit bevorderend karakter.
Bijzonder is de optie Brake Traction Control. Het is een systeem dat
doorslippende wielen bij hard optrekken tegengaat. Het maakt daarbij
gebruik van de sensoren van het ABS. Spinnende wielen worden afgeremd
tot ze weer grip hebben. Op deze manier levert de motor continu zijn
voile prestaties zonder dat de auto uit koers raakt. Het systeem is
actief tot een snelheid van 40 krn/uur en bewijst zijn effectiviteit
bij acceleratie vanuit stilstand en bij het vlot aansnijden van een
korte bocht en tegelijk gasgeven.