Ingezonden persbericht

's-Hertogenbosch, augustus 2001

Foei, Teufel
Schilderijen en beelden van Pieter Kusters in de geest van Bosch

15 september t/m 2 december 2001

Tegelijk met de tentoonstelling De Wereld van Bosch presenteert het Noordbrabants Museum, in samenspraak met Museum Het Kruithuis, schilderijen en keramische beelden van de Brabantse kunstenaar Pieter Kusters. Reeds jaren is Kusters gefascineerd door duivelse personages van Jeroen Bosch. Hij integreert op originele wijze de beeldtaal van Bosch in zijn zelfportretten zowel in verf als in geglazuurde klei.

De belangstelling van Pieter Kusters (Boxmeer, 1958) voor mensfiguren dateert uit zijn katholieke jeugd, toen hij in aanraking kwam met het rijke interieur van kerken, zoals de bedevaartskerken van Kevelaer en Calcar. Tijdens diensten en missen kreeg hij oog voor altaarstukken, heiligenbeelden en gebrandschilderd glas. Kusters koos voor schilderkunst omdat de illusie in twee dimensies groter is dan in drie dimensies en dan vooral zelfportretten. Op deze portretten zijn de ogen opvallend vaak afwezig: de toeschouwer voelt zich niet aangestaard en bekeken, wat hem of haar meer vrijheid geeft om het schilderij te verkennen.

Door het zien van Het Laatste Oordeel van Bosch in Wenen raakte Pieter Kusters gefascineerd door diens mensen, monsters en demonen. In dit drieluik wemelt het van de naakte figuren, die ten prooi vallen aan satanische schepsels, vaak half mens half dier. Bosch schildert deze kwetsbare mensfiguren op een open en schetsmatige manier. Kusters blaast op zijn beurt deze Boschiaanse figuren nieuw artistiek leven in - bijvoorbeeld een hoofd in een mand op voeten - en redt ze daarmee overdrachtelijk uit de hel. Kusters wordt ook geboeid door getekende randfiguren in middeleeuwse manuscripten.

Kusters vervaardigde in het verleden al vaker keramische voorwerpen op kleine schaal: een neus voor een geschilderd gezicht, billen die uit een muur steken, een ontbrekende pollepel bij een antieke soepterrine. Een werkperiode bij het Europees Keramisch Werkcentrum in Den Bosch was zeer bevorderlijk voor zijn ontwikkeling: de pollepels groeiden uit tot complete lepelrekken en werden vervolgens beschilderd met aan Jeroen Bosch ontleende motieven. Als deelnemer aan de manifestatie Floating Time 2001 maakte hij in opdracht van Museum Het Kruithuis keramische sculpturen die zijn geïnspireerd door de Tuin der Lusten van Jeroen Bosch. Deze werken zijn nog t/m 28 oktober te zien langs de oevers van De Groote Stroom.

Aan de redacties
Voor meer informatie en/of afbeeldingen kunt u contact opnemen met projectleider Maureen Trappeniers, tel. 073 - 6877 810 of met Lucie Kuijpers, tel 073 - 6877 808 of per e-mail lkuijpers@noordbrabantsmuseum.nl

Dit bericht werd u toegezonden door:

Lucie Kuijpers
Noordbrabants Museum
Postbus 1004, 5200 BA 's-Hertogenbosch
tel. 073-6877808 / fax. 073-6877899