Ingezonden persbericht



Solopresentatie Monica Nouwens in Stedelijk Museum Amsterdam
Stedelijk Museum Bureau Amsterdam presenteert van 15 september tot en met 21 oktober de eerste Amsterdamse solopresentatie van de in Los Angeles woonachtige fotografe Monica Nouwens (Breda, 1964). Los Angeles, de stad met de voortdurend verschuivende identiteit, speelt de hoofdrol in deze tentoonstelling. Het is voor het eerst dat een uitgebreid overzicht is samengesteld van Nouwens' documentaire Los Angeles foto's en video's. De presentatie kenmerkt zich door een informele benadering van het medium fotografie waarbij de afdrukken, op zeer verschillende formaten, direct op de wanden van de grote zaal van Bureau Amsterdam zijn aangebracht. Het karakter van Nouwens' fotografie is even bewegelijk als de stad zelf: van neutrale, zakelijke portret- en architectuurfotografie tot een meer snapshot-achtige benadering van Los Angeles en zijn bewoners.

'Rubbernecking' is de titel die Nouwens voor haar presentatie in Bureau Amsterdam koos. Het is een uitdrukking die in de Verenigde Staten gebruikt wordt voor het verschijnsel dat automobilisten vanuit de afgesloten ruimte van hun auto naar buiten kijken en intens de omgeving bestuderen. Ze gaan langzamer rijden, draaien hun hoofd om, zodat ze uitgebreid naar het stedelijke landschap en de gebeurtenissen langs de weg kunnen staren. Door het gedrag van de 'rubberneckers' komt het verkeer soms compleet tot stilstand of ontstaan ongelukken. Los Angeles met zijn freeways is het mekka van het 'rubbernecken' en Monica Nouwens is als fotografe een 'rubbernecker' par excellence. Zij zit immers de hele dag in haar auto om de verschijningsvormen van Los Angeles in zich op te nemen.

Nouwens studeerde aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten te Amsterdam en aan Cal Arts (LA) en woont sinds 1993 in Los Angeles. Zij publiceerde haar foto's in diverse periodieken, waaronder NRC Handelsblad, Archis, Blueprint en vooral het LA magazine Detour. Nouwens: "Mijn werk gaat over de ontwikkelingen in de stedelijke en sociale geografie van Los Angeles. LA heeft het grootste aantal verschillende bevolkingsgroepen ter wereld. Er is geen stad die zo voortdurend in beweging is. De zeer uiteenlopende achtergrond en geschiedenis van de bewoners staat garant voor een gevarieerd stadsbeeld. Ik kom tot mijn onderwerpen door veel rond te rijden en goed op te letten op de veranderingen die het gevolg zijn van migratiebewegingen."

Toen Nouwens net in Los Angeles woonde, maakte zij een serie foto's en een video over de Masterplanned Communities die massaal en in noodtempo in het woestijnlandschap verschenen. Ommuurde woonwijken als onderdeel van het Amerikaanse concept van privatisering, bescherming en 'citizenship'. Zij richtte haar lens op de Country Clubs en andere symbolen van de zogenaamde 'white flight': het wegtrekken van de blanken uit de binnenstad naar veilige bewaakte leefgemeenschappen ver buiten de 'inner city'. In contrast met deze beelden, waarin de (super)rijken van Los Angeles figureren, fotografeerde Nouwens in South Central, ten zuidoosten van Downtown Los Angeles, waar de immigranten arriveren en hun nieuwe leven in LA beginnen. Daar maakte zij een serie foto's van 'Storefront Churches'; kleine, provisorische kerkjes, opgericht door zwarten en immigranten uit Midden-Amerika, veelal gehuisvest in voormalige winkels en garages. Nouwens: "In South Central kan het gebouw dat op zaterdag of zondag een kerk is, door de week garage of bioscoop zijn. Het is niet uitzonderlijk om een geschilderde Jezus op een supermarkt aan te treffen, een groot christelijk kruis op een garagedeur of kerkdak dat gesierd wordt door een reclame voor een nieuwe Hollywoodproductie."

In de tentoonstelling 'Rubbernecking' zijn voorts portretten van meisjes in South Central te zien, beelden uit de Joods-Iranese valley, scènes waarin rijke jongeren zich vermaken in het zwembad van het smetteloos witte Mondrian Hotel aan Sunset Boulevard en foto's van Latino's die bij de afritten van de freeways sinaasappels, rozen en Nike-sokken verkopen. Nouwens toont de contrasterende gezichten van Los Angeles en hoe het een zich moeiteloos met het ander vermengt of zich juist angstvallig van elkaar afscheidt.

In een reeks video's vraagt Nouwens personen uit verschillende wijken haar met de auto rond te rijden en een 'rubbernecking' tour te geven door hun buurt.

Bij de tentoonstelling verschijnt Nieuwsbrief No. 62 (¤ 1,15 / f 2,50) met een tekst van Frank Hettig.

Voor meer informatie en persfoto's kunt u contact opnemen met Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, Rozenstraat 59, 1066 NN Amsterdam.

T 020 422.0471 F 020 - 626.1730

Volgende tentoonstelling:

ORGACOM / FHV CORPORATE

27 oktober - 9 december 2001