AutoRai

18-9-2001

Volvo toont spierballen

Tijdens de Autoshow van Parijs in 2000 deed Volvo van zich spreken met de Performance Concept Car (PCC) . Zijn opvolger op de IAA in Frankfurt laat op overtuigende wijze zien dat het niet bij dit ene staaltje technisch vernuft blijft.

De hightech ontwikkelingen kunnen namelijk ook prima worden toegepast in een estate. De Volvo PCCII beschikt, net als zijn voorganger, over een van de meest geavanceerde onderstellen ter wereld. Volvo heeft dit het Four-C systeem genoemd (Continuously Controlled Chassis Concept). Dit chassis is in staat informatie te verzamelen over de manier waarop de auto rijdt en zich vervolgens aan te passen aan de diverse wegomstandigheden en aan de voorkeuren van zijn bestuurder.

Daarnaast beschikt de Volvo PCC II over een elektronisch bestuurde vierwielaandrijving en een motor met een cilinderinhoud van 2435 cc. Deze levert een vermogen van 300 pk met een trekkracht van 400 Nm. Het model beschikt verder over een door Volvo ontwikkelde compacte 6-speed manuele versnellingsbak met vier assen. De carrosserie heeft een aantal aanpassingen ondergaan om stabiliteit en aërodynamische eigenschappen te verbeteren.

Ook de wielen zijn op extreme prestaties berekend. De Volvo PCC is voorzien van 19 BBS-magnesiumwielen met 245/35-19-banden. Deze combinatie is rechtstreeks afkomstig uit de racewereld. Het interieur straalt sportiviteit en finesse uit. De fraai vormgegeven stoelen zijn bekleed met zacht leder, de inlegpanelen met suède nubuck. Het instrumentenpaneel tot slot is afgewerkt met zwart leder.