18-9-2001
Volvo toont spierballen
Tijdens de Autoshow van Parijs in 2000 deed Volvo van zich spreken met
de Performance Concept Car (PCC) . Zijn opvolger op de IAA in
Frankfurt laat op overtuigende wijze zien dat het niet bij dit ene
staaltje technisch vernuft blijft.
De hightech ontwikkelingen kunnen namelijk ook prima worden toegepast
in een estate. De Volvo PCCII beschikt, net als zijn voorganger, over
een van de meest geavanceerde onderstellen ter wereld. Volvo heeft dit
het Four-C systeem genoemd (Continuously Controlled Chassis Concept).
Dit chassis is in staat informatie te verzamelen over de manier waarop
de auto rijdt en zich vervolgens aan te passen aan de diverse
wegomstandigheden en aan de voorkeuren van zijn bestuurder.
Daarnaast beschikt de Volvo PCC II over een elektronisch bestuurde
vierwielaandrijving en een motor met een cilinderinhoud van 2435 cc.
Deze levert een vermogen van 300 pk met een trekkracht van 400 Nm. Het
model beschikt verder over een door Volvo ontwikkelde compacte 6-speed
manuele versnellingsbak met vier assen. De carrosserie heeft een
aantal aanpassingen ondergaan om stabiliteit en aërodynamische
eigenschappen te verbeteren.
Ook de wielen zijn op extreme prestaties berekend. De Volvo PCC is
voorzien van 19 BBS-magnesiumwielen met 245/35-19-banden. Deze
combinatie is rechtstreeks afkomstig uit de racewereld. Het interieur
straalt sportiviteit en finesse uit. De fraai vormgegeven stoelen zijn
bekleed met zacht leder, de inlegpanelen met suède nubuck. Het
instrumentenpaneel tot slot is afgewerkt met zwart leder.