Ingezonden persbericht

Het nummer 17 van Vector, het financieel-economisch tijdschrift van Fortis Bank, is net verschenen. Inhoud:

173 jaar spaarbanken in Nederland en België. Enkele maanden geleden verscheen een fraaie historische studie over de spaarbanken in Nederland. België heeft een even boeiende spaarbankengeschiedenis, al is hierover slechts fragmentarisch gepubliceerd. Bij vergelijking van de evolutie in beide landen, vallen naast een aantal overeenkomsten ook heel wat verschillen op.

Waarom reclame niet werkt. Het boek met de gelijknamige titel van reclameman Bruno Vanspauwen deed heel wat stof opwaaien. Hoe ziet de toekomst van de reclame er uit in het mediatijdperk en de beleveniseconomie? We vergelijken het antwoord van Vanspauwen met dat van de Fransman Nicolas Riou, auteur van 'Pub Fiction'.

De psychologie van de belegger. De laatste jaren raakt men er steeds meer van overtuigd dat beleggen niet louter een rationeel gebeuren is, gebaseerd op een analyse van 'fundamentals' als rente, winst of marktevolutie. Ook niet-rationele factoren als zelfoverschatting, kuddegeest en beperkt perceptievermogen hebben een invloed op de beurskoersen. Behavioral finance brengt deze 'duistere' aspecten van het beleggersgedrag aan het licht.

Oude waarheden voor de nieuwe economie. Robert G. Hagstrom publiceerde reeds twee bestsellers waarin hij de methode van beleggingsgoeroe Warren Buffett toelicht. Met zijn pas verschenen boek 'The Essential Buffett' gaat hij een stap verder. Hij past nu zelf de Buffett-methode toe in andere domeinen, zoals die van de technologiewaarden en de small caps. Een gewaagde onderneming.

Geld maakt niet/wel gelukkig. Economen staren zich vaak blind op de welvaart (te kwantificeren in de vorm van het BBP per inwoner) van een land, en verliezen het welzijn uit het oog. Wat is het verband tussen beide? Dat is het onderzoeksdomein van de economics of happiness.

België : Blijft het geld van de consument rollen? De buitenlandse vraag blijft slabakken, en het is nog steeds de privé-consumptie die de motor vormt van de Belgische economie. Hoewel die ondertussen in een recessie verzeild is...

Nederland: verbetering in zicht? De conjunctuurbarometer staat op wisselvallig in Nederland. Opklaringen wat de consumptie, de inflatie en de arbeidsmarkt betreft, een betrokken lucht voor de groei, de export en de industriële productie.

U kunt deze teksten opvragen via internet : www.fortisbank.com >over Fortis Bank >Publicaties>Vector. Voor een kopie via fax kunt u bellen naar 02/565 2133 (Xavier Deswaef) of 02/228 7108 (Dirk Beurms).