APS: Definitief halfjaarresultaat SNT is breakeven
Afzender: SNT GROUP N.V.
Rubriek: BIN
Prioriteit: 4
Datum en tijd: 18-09-2001 08:38
Dit is een origineel persbericht.
Verwachte jaaromzet van Euro 325-355 miljoen winstgevend met circa 5%
Afronding transacties KPN en Atos Origin naar verwachting eind november
Zoetermeer, 18 september 2001. SNT Group N.V. heeft in het eerste
halfjaar van 2001 een omzet gerealiseerd van Euro 59 miljoen, een groei
van 35% ten opzichte van de eerste helft 2000.
Het netto resultaat van SNT Group in het eerste halfjaar is breakeven.
De operationele marge komt het eerste halfjaar uit op 1,5 %. Door
tegenvallende ontwikkelingen binnen bepaalde segmenten van de
telecommunicatiesector, is de verwachte omzet uit deze branche
teruggelopen van 40% naar 28%. Klantsegmenten zoals financiele
dienstverlening, consumentenproducten en technologie, laten daarentegen
een forse groei zien. Voor geheel 2001 verwacht SNT Group een omzet te
realiseren van Euro 325-355 miljoen met een operationele marge van circa
5%.
De omzet van de onlangs overgenomen KPN- en Atos Origin
bedrijfsonderdelen is in deze verwachting geconsolideerd vanaf 1 juli,
respectievelijk 1 september.
Financiele ontwikkeling eerste halfjaar
De omzet van SNT Group is met 35% gestegen. Aquisities hebben voor 33%
bijgedragen aan deze groei. De beperkte autonome groei van 2% is
voornamelijk veroorzaakt door stagnatie in de Nederlandse
telecommunicatiebranche. Hierdoor was in het eerste halfjaar sprake van
tijdelijke overcapaciteit in de customer contact centers van SNT
Nederland. De autonome groei zonder inbegrip van teruglopende omzet uit
de telecomsector, komt uit op 21%.
Verwachtingen
SNT Group verwacht voor geheel 2001 een omzet van Euro 325-355 miljoen te
realiseren. De omzet van de onlangs overgenomen KPN- en Atos Origin
bedrijfsonderdelen is in deze verwachting geconsolideerd vanaf 1 juli,
respectievelijk 1 september. De operationele marge voor heel 2001 komt
naar verwachting uit op circa 5%.
De komende jaren zal SNT haar focus op omzetstijging verschuiven naar een
focus op marge-verbetering. Voor 2002 wordt een omzet verwacht van
tenminste Euro 600 miljoen met een marge van 6 %-7 %. In 2003 streeft SNT
Group naar een omzet van tenminste Euro 700 miljoen en marge van
7 %-8%.
Aquisities
SNT heeft het afgelopen halfjaar haar marktpositie in Noord Europa verder
versterkt door de overname van Telia dochter DRS. Met deelnemingen in de
ondernemingen Avalanche (60%), Customer Loyalty (47%) en EMiS (16%) heeft
SNT haar leidende positie in de Benelux verstevigd. Op 17 juli 2001
maakte SNT de overname van de CRM-dienstverlening van KPN bekend
(waaronder
KPN Callcenters, Inbound Services, TACT en Conferencing Services),
alsmede de overname van de Franse customer contact centers van Atos
Origin. Met deze overnames heeft SNT Group een leidende positie bereikt
in de Europese CRM markt.
Marktontwikkelingen
Er is sprake van een groeiende tendens bij opdrachtgevers om een
leverancier te selecteren die hen vanuit een pan Europese basis kan
ondersteunen bij hun customer care activiteiten. Kostenreductie,
flexibiliteit en hoger rendement per klantcontact zijn de belangrijkste
argumenten voor uitbesteding van die activiteiten. SNT speelt op deze
behoefte in door strategische samenwerkingsverbanden aan te gaan met
opdrachtgevers waarbinnen gezamenlijk investeringen worden gedaan in
medewerkers, infrastructuur en ICT. Deze strategie, gekoppeld aan SNT's
internationale kennis, ervaring en netwerk, verschaft SNT de juiste basis
voor de positie van preferred supplier van internationaal opererende
ondernemingen.
Medewerkers
In mei 2001 heeft SNT als eerste binnen de branche voor facilitaire
customer contact centers een CAO afgesloten voor haar directe
medewerkers. Deze CAO geldt voor 2.250 van de ruim 2.800 medewerkers die
bij SNT Nederland in vaste dienst zijn. Een raam CAO die betrekking heeft
op arbeidsvoorwaardelijke regelingen voor indirecte medewerkers, is
momenteel in ontwikkeling en zal in het eerste kwartaal van 2002 zijn
beslag krijgen. Het ziekteverzuim binnen SNT is gedurende het eerste
halfjaar van 2001 teruggebracht van 14% naar minder dan 10%.
Transacties KPN en Atos Origin
In navolging op het tekenen van de Letter Of Intent met betrekking tot de
overname van CRM-activiteiten van KPN en de Franse customer contact
centers van Atos origin, verwacht SNT voor eind september met beide
partijen de Shareholders Purchase Agreements te ondertekenen. Deze zullen
half november ter beoordeling worden ingebracht in een buitengewone
aandeelhouders vergadering.
Eind november, na goedkeuring van de aandeelhouders, zullen de
transacties officieel worden gesloten.
Inmiddels zijn detailleerde integratieplannen uitgewerkt. Implementatie
van deze plannen zal plaatsvinden vanaf het vierde kwartaal 2001, na
closing van de transacties. Naar verwachting zullen de eerste
synergievoordelen zichtbaar worden in 2002.
Profiel
SNT participeert in de ontwikkeling van CRM-concepten voor
opdrachtgevers. In haar customer contact centers geeft SNT uitvoering aan
deze concepten door opdrachtgevers via telefoon, e-mail, chat,
co-browsing en SMS bereikbaar te maken voor hun klanten. Uit deze
klantcontacten wordt met behulp van datamining technieken
managementinformatie gedestilleerd die opdrachtgevers kunnen aanwenden om
hun marketingstrategie verder in te vullen en duurzame relaties met
klanten op te bouwen. Met 15.000 medewerkers verleent SNT vanuit 56
vestigingen in Nederland, Belgie, Duitsland, Denemarken, Noorwegen,
Zweden, Finland en Frankrijk jaarlijks goede service aan miljoenen
consumenten. De klantenlijst van SNT bevat onder meer ABN AMRO, Achmea,
Allianz, Audi, Casema, Cegetel, Fortis, France Telecom, H&M Rowells,
Holiday Inn, IBM, Klingel, LTU,
Neckermann, Nederlandse Spoorwegen, Peugot, Philips, Renault.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anne de Graaf, tijdens
kantooruren op telefoon
00 31 79 368 69 00 of fax 00 31 79 368 51 94. Buiten kantooruren op 00
31 6 22 39 55 89. E-mail adegraaf@snt.com. Onze adresgegevens zijn:
Koraalrood 70, 2718 SC Zoetermeer, Postbus 182, 2700 AD Zoetermeer,
www.snt.com
Schematisch overzicht halfjaarresultaten
Kerncijfers
1e HJ 2001 1e HJ 2000
Omzet en resultaat (x Euro 1.000)
Netto-omzet 58.709 43.404 Bedrijfsresultaat voor afschrijving van goodwill 863 3.996 Nettoresultaat voor afschrijving goodwill 332 2.789 Nettoresultaat 166 2.789EBITDA 5.377 6.918
Kasstroom 1 4.846 5.711
Vermogen en activa (ultimo x Euro 1.000)
Groepsvermogen 31.485 40.373 Eigen vermogen 32.175 39.877Materiele vaste activa 24.182 13.401 Werkkapitaal 9.594 27.715
Ratio's
Bedrijfsresultaat als % van netto-omzet 1,5% 9,2% EBITDA als % van netto-omzet 9,2% 15,9% Rentabiliteit eigen vermogen 2 0,5% 10,3% Solvabiliteit 3 0,88 0,10Kerncijfers per aandeel (in Euro)
Gemiddeld aantal aandelen 7.779.331 7.160.16 4
Nettoresultaat voor afschrijving goodwill 0,04 0,39 Nettoresultaat 0,02 0,39 Eigen vermogen (ultimo) 4,14 5,13 Koers (ultimo) 19,70 36,80Overig
Gemiddeld aantal personeelsleden 4 3.030 2.167 Aantal werkplekken (ultimo) 2.774 1.629 Aantal vestigingen (ultimo) 25 15
1 Nettoresultaat + afschrijvingen
2 Nettoresultaat als % van gemiddeld eigen vermogen
3 Rentedragende kortlopende schulden + langlopende schulden / groepsvermogen
4 In fulltime equivalenten (fte), inclusief ingeleend personeel
ANP Pers Support, het ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaand bericht.
Indien u vragen of wijzigingen heeft over de wijze van ontvangst of de adressering dan kunt u contact opnemen met ANP Pers Support via faxnummer: +31 (0)70 3989478 of via email: perssupport@anp.nl. (vergeet niet het betreffende e-mailadres of faxnummer te vermelden)