http://www.evo.nl
Gevolgen Prinsjesdag voor Gelderland: aanleg spitsstroken A12 op z'n
vroegst gereed in 2006
Verbetering van infrastructuur en bereikbaarheid in Gelderland blijft
afhankelijk van de besluitvorming in een volgend kabinet. Dat is de
conclusie van verladersorganisatie EVO na bestudering van het nieuwe
Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) dat op
Prinsjesdag is gepubliceerd.
Projecten worden pas uitgevoerd als er zicht is op de financiering.
Voor Gelderland houdt dit in dat de meeste projecten pas na 2010 aan
de beurt zijn. Volgens EVO duurt dit veel te lang omdat de files de
komende jaren sterk toenemen. Uit onderzoek door het Economisch
Instituut voor het Midden en Kleinbedrijf (EIM) blijkt dat veertig
procent van de EVO-leden vindt dat de bereikbaarheid in het afgelopen
jaar duidelijk slechter is geworden.
In Gelderland hebben de provincie en het KAN-gebied in het zogenoemde
bereikbaarheidsprofiel enkele projecten voor financiering voorgedragen
in het kader van de zogenoemde ICES-gelden. Hierover wordt echter pas
in een volgend kabinet besloten. EVO pleit er nadrukkelijk voor om op
korte termijn al maatregelen te nemen. Hierbij valt te denken aan
aanleg van spitsstroken of plusstroken op belangrijke trajecten zoals
de A50 (Arnhem-Apeldoorn), de A1 (Deventer-Apeldoorn) en de A12
(Ede-Arnhem).
EVO betreurt het dat de benuttingsmaatregelen op de A12 met twee jaar
zijn uitgesteld. EVO vindt dat de spitsstrook moet passen binnen een
algehele verbreding van de A12. Alleen een spitsstrook aanleggen is
niet voldoende omdat er dan binnen enkele jaren weer files ontstaan.
Dit wordt bevestigd door de trajectnota/MER die Rijkswaterstaat enkele
maanden geleden heeft gepubliceerd.
EVO neemt de noodzaak van een snelle verbetering van de bereikbaarheid
in Gelderland mee in de gesprekken met Tweede Kamerleden die
binnenkort plaatsvinden.