EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Gevolgen Prinsjesdag voor Gelderland: aanleg spitsstroken A12 op z'n vroegst gereed in 2006

Verbetering van infrastructuur en bereikbaarheid in Gelderland blijft afhankelijk van de besluitvorming in een volgend kabinet. Dat is de conclusie van verladersorganisatie EVO na bestudering van het nieuwe Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) dat op Prinsjesdag is gepubliceerd.

Projecten worden pas uitgevoerd als er zicht is op de financiering. Voor Gelderland houdt dit in dat de meeste projecten pas na 2010 aan de beurt zijn. Volgens EVO duurt dit veel te lang omdat de files de komende jaren sterk toenemen. Uit onderzoek door het Economisch Instituut voor het Midden en Kleinbedrijf (EIM) blijkt dat veertig procent van de EVO-leden vindt dat de bereikbaarheid in het afgelopen jaar duidelijk slechter is geworden.

In Gelderland hebben de provincie en het KAN-gebied in het zogenoemde bereikbaarheidsprofiel enkele projecten voor financiering voorgedragen in het kader van de zogenoemde ICES-gelden. Hierover wordt echter pas in een volgend kabinet besloten. EVO pleit er nadrukkelijk voor om op korte termijn al maatregelen te nemen. Hierbij valt te denken aan aanleg van spitsstroken of plusstroken op belangrijke trajecten zoals de A50 (Arnhem-Apeldoorn), de A1 (Deventer-Apeldoorn) en de A12 (Ede-Arnhem).

EVO betreurt het dat de benuttingsmaatregelen op de A12 met twee jaar zijn uitgesteld. EVO vindt dat de spitsstrook moet passen binnen een algehele verbreding van de A12. Alleen een spitsstrook aanleggen is niet voldoende omdat er dan binnen enkele jaren weer files ontstaan. Dit wordt bevestigd door de trajectnota/MER die Rijkswaterstaat enkele maanden geleden heeft gepubliceerd.

EVO neemt de noodzaak van een snelle verbetering van de bereikbaarheid in Gelderland mee in de gesprekken met Tweede Kamerleden die binnenkort plaatsvinden.