http://www.evo.nl
Gevolgen Prinsjesdag Noord-Brabant: verbetering bereikbaarheid blijft
zeker uit tot 2010
Naast de begroting Verkeer en Waterstaat heeft het kabinet op
Prinsjesdag het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport 2002 -
2006 (MIT) gepresenteerd. Hierin staan de plannen voor aanleg en
uitbreiding van weginfrastructuur.
De filekans op de ruit Eindhoven ligt op alle wegdelen boven de tien
procent en op sommige plaatsen zelfs boven de dertig procent. Dit
maakt snelle infrastructurele maatregelen noodzakelijk. Maar volgens
het MIT zijn de verbeteringen op z'n vroegst over negen jaar (in 2010)
gereed, terwijl het maar de vraag is of de oplossingen duurzaam zijn.
EVO pleit voor een meer innovatieve oplossing in de vorm van een
tunnel onder Eindhoven of een dubbeldeks snelweg.
In de huidige plannen is er geen aandacht voor de aansluiting van de
ruit Eindhoven op de A 50. De A50 eindigt op bedrijventerrein
Ekkersrijt. De bedrijven die daar gevestigd zijn, vrezen voor hun
bereikbaarheid als de A50 gereed is.
Een kans voor het beter benutten van infrastructuur ligt in het
gebruik van busbanen door het vrachtverkeer. Het vrachtverkeer staat
's ochtends in de file naast de busbaan, terwijl het slechts een
beperkte tijd heeft om de steden te bevoorraden vanwege de
venstertijden. EVO pleit er daarom voor dat de busbanen tijdens de
venstertijden opengesteld worden voor het vrachtverkeer.
Om multimodaal vervoer in Nederland kansen te geven moeten de
vaarwegen versneld worden aangepast. Daarom is het volgens EVO zeer
teleurstellend dat juist MIT-projecten als de tweede sluis bij Lith en
de verhoging van verschillende bruggen over de Maas vertraging
oplopen.
In projecten waar gezocht wordt naar medefinanciers en
PPS-constructies mag dit niet leiden tot vertragingen. Zo moeten de
verbeteringen aan het Wilhelminakanaal zo snel mogelijk uitgevoerd
worden, los van de financieringsvorm die uiteindelijk wordt gekozen.
Terug ...