EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Gevolgen Prinsjesdag Noord-Brabant: verbetering bereikbaarheid blijft zeker uit tot 2010

Naast de begroting Verkeer en Waterstaat heeft het kabinet op Prinsjesdag het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport 2002 - 2006 (MIT) gepresenteerd. Hierin staan de plannen voor aanleg en uitbreiding van weginfrastructuur.

De filekans op de ruit Eindhoven ligt op alle wegdelen boven de tien procent en op sommige plaatsen zelfs boven de dertig procent. Dit maakt snelle infrastructurele maatregelen noodzakelijk. Maar volgens het MIT zijn de verbeteringen op z'n vroegst over negen jaar (in 2010) gereed, terwijl het maar de vraag is of de oplossingen duurzaam zijn. EVO pleit voor een meer innovatieve oplossing in de vorm van een tunnel onder Eindhoven of een dubbeldeks snelweg. In de huidige plannen is er geen aandacht voor de aansluiting van de ruit Eindhoven op de A 50. De A50 eindigt op bedrijventerrein Ekkersrijt. De bedrijven die daar gevestigd zijn, vrezen voor hun bereikbaarheid als de A50 gereed is.

Een kans voor het beter benutten van infrastructuur ligt in het gebruik van busbanen door het vrachtverkeer. Het vrachtverkeer staat 's ochtends in de file naast de busbaan, terwijl het slechts een beperkte tijd heeft om de steden te bevoorraden vanwege de venstertijden. EVO pleit er daarom voor dat de busbanen tijdens de venstertijden opengesteld worden voor het vrachtverkeer.

Om multimodaal vervoer in Nederland kansen te geven moeten de vaarwegen versneld worden aangepast. Daarom is het volgens EVO zeer teleurstellend dat juist MIT-projecten als de tweede sluis bij Lith en de verhoging van verschillende bruggen over de Maas vertraging oplopen.
In projecten waar gezocht wordt naar medefinanciers en PPS-constructies mag dit niet leiden tot vertragingen. Zo moeten de verbeteringen aan het Wilhelminakanaal zo snel mogelijk uitgevoerd worden, los van de financieringsvorm die uiteindelijk wordt gekozen.

Terug ...