Carros

IAA-HIGHLIGHT: Smart met vier stoelen en vijf portieren

Studiemodel smart tridion4

(18 september 2001)

smart heeft met zijn concept en supercompacte afmetingen een nieuwe categorie auto's in het leven geroepen. Met het tijdens de IAA in Frankfurt gepresenteerde studiemodel smart tridion4 bewijst de fabrikant ook auto's met vier stoelen en vijf portieren te kunnen bouwen. Dit alles met behoud van de karakteristieke kenmerken van het merk smart.

Bij het slechts 365 centimeter lange en 179 centimeter brede studiemodel smart tridion4 zijn de smart ontwerpers hun karakteristieke one-box-design trouw gebleven. De proporties van de compacte auto tonen verwantschap met de City-Coupé, zichtbaar in de nadrukkelijk kort gehouden, overhangende carrosseriedelen van de smart tridion4 en de zodoende gemaximaliseerde wielbasis. Met een hoogte van 145 centimeter kunnen bestuurder en passagiers makkelijk in- en uitstappen.

Kenmerkend is ook het front van de smart tridion4, met hooggeplaatste koplampen en een karakteristieke luchtinlaat. De vormgeving van de achterzijde wordt bepaald door een grote glazen laadklep met geïntegreerde dakspoiler en uitsparingen voor de hooggeplaatste achterlichten.

Carrosserie in twee kleuren en twee materialen
Het studiemodel smart tridion4 heeft net als de City-Coupé en de Cabrio een carrosseriedesign dat wordt gekenmerkt door twee kleuren en de toepassing van twee materialen: staal voor de TRIDION-veiligheidskooi en kunststof voor de carrosserie.

Net als eerdere studiemodellen heeft ook de smart tridion4 matte bodypanels en een glanzende TRIDION-veiligheidskooi. Er is gekozen voor parelmoerwitte kunststofdelen en een titaangrijs stalen chassis. De dynamisch gevormde voor- en achterspoilers hebben een matgrijze, ruwe structuur. Gele portiergrepen zetten een kleuraccent. De glazen ruiten zijn blauwgetint en creëren in het interieur een vriendelijke, lichte atmosfeer. Helemaal in de stijl van smart beschikt de smart tridion4 over een glazen dak.

De snelheidsmeter en de toerenteller zijn in aparte, ronde kastjes direct boven de stuurkolom aangebracht. De dwarsbalken in de portieren dienen als armleuningen voor de bestuurder en de passagiers. Het bovenste gedeelte van het instrumentenpaneel fungeert als luchtgeleiding voor de airconditioning. Een gebogen aluminium frame vormt de middenconsole.

Achterbank als loungesofa
De witlederen achterbank van de smart tridion4 kan binnen enkele seconden worden omgetoverd in een loungesofa. Met slechts enkele handelingen worden de leuningen van de voorstoelen naar voren geklapt. De achterkant van deze stoelleuningen is gevoerd en eveneens met leder bekleed.

Voor extra comfort zorgt het multimediasysteem in de middenconsole. Op de monitor verschijnen niet alleen navigatie-aanwijzingen, maar indien gewenst ook tv-programma's of DVD-films. Een soundsysteem levert de gewenste akoestische achtergrond. Binnen handbereik van de passagiers, geïntegreerd in de middenconsole, zijn bekerhouders geplaatst. Daarvoor hebben de smart ontwerpers een speciale fles en bijbehorende glazen ontworpen.