Persbericht, 18 september 2001
Standpunt GS Noord-Holland over rijksbegroting 2001.
Reactie Gedeputeerde Staten van Noord-Holland op rijksbegroting
2001:
Rijk maakt te weinig gebruik van provincie als partner
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland constateren met instemming
dat veel beleidsvoornemens uit de rijksbegroting 2001 sporen met
het provinciaal beleid. De rijksoverheid laat evenwel kansen liggen
om haar beleid de komende jaren te realiseren door te weinig
gebruik te maken van de provincie als partner in de ontwikkeling en
uitvoering van rijksbeleid. GS wijzen hierbij op de in het
regeerakkoord gedane uitspraken over versterking van de rol van de
provincies. Dit stellen Gedeputeerde Staten van Noord-Holland in
een eerste reactie op de rijksbegroting 2001.
Verkeer en vervoer
GS delen op hoofdlijnen het rijksbeleid voor verkeer en vervoer. Er
zullen forse investeringen nodig zijn om de bereikbaarheid en
verkeersveiligheid te verbeteren.
De rijksplannen voor het regionale project Alkmaar-Oost achten GS
onvoldoende. De bereikbaarheid van de regio Alkmaar vergt grote
investeringen in de infrastructuur én het openbaar vervoer. De
toelichting in het landelijke Meerjarenprogramma Infrastructuur en
Transport geeft onvoldoende blijk van de urgentie van de
verkeersproblemen in dit gebied.
Gelet op het regionale commitment over de noodzaak van een nieuwe
grote Zeesluis bij IJmuiden willen GS dat het kabinet hieraan
prioriteit geeft.
GS zijn geïnteresseerd in de decentralisatie van het spoorvervoer.
Daarom stemmen GS in met de start van een casus stadsgewestelijk
spoorvervoer in het zuiden van de provincie.
GS overleggen begin volgend jaar met de minister over de
rijksbijdrage voor de N201. Veel zal afhangen van het toekennen van
een bijdrage uit de zogenoemde ICES-gelden.
Bestuurlijke samenwerking en ruimtelijke ordening
In de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening erkent het kabinet dat de
provincie een belangrijke regionale regierol heeft. Het kabinet wil
terecht een evenwichtige ontwikkeling van stedelijke gebieden. Dit
is naar mening van GS alleen goed mogelijk door bestuurlijke
samenwerking en schaalvergroting. Hierbij denken GS aan de schaal
van tenminste de Noordvleugel Randstad en op een aantal
beleidsterreinen de Randstad/Deltrametropool.
Anders dan het kabinet vinden GS dat de invoering van groene en
rode contouren in de ruimtelijke ordening geen vernieuwing is. De
provincie Noord-Holland werkt hiermee al geruime tijd in haar
streekplannen.
De Wet Bestuur in de Stedelijke Gebieden die is aangekondigd kan in
de vorm zoals die voorligt niet rekenen op instemming, omdat die
zal leiden tot een vierde bestuurslaag en versnippering van bestuur
m.b.t. de grootschalige publieke vraagstukken.
Waterbeleid
Met het oog op klimaatverandering, zeespiegelstijging en
bodemdaling besteedt het kabinet terecht veel aandacht aan het
waterbeheer 21e eeuw. Eind dit jaar zijn alle primaire
waterkeringen getoetst aan de wettelijke normen, meldt het kabinet.
Dankzij het onderzoek naar de kustveiligheid van de provincies
Zuid- en Noord-Holland is al bekend wat de zwakke plekken in de
kustverdediging zijn: de Kop van Noord-Holland, Westland, de kop
van Goeree en sommige badplaatsen. Voor alle zeedijken blijken op
(middellange) termijn versterking (land- of zeewaarts)
noodzakelijk. Kustverdediging is een verantwoordelijkheid van het
rijk. De nieuwste inzichten vergen zwaardere financiële claims dan
het kabinet nu veronderstelt. GS Noord-Holland adviseren het
kabinet de uitkomsten het provinciaal onderzoek te gebruiken voor
de ontwikkeling van nieuw kustbeleid.
Natuur en landinrichting
De kwaliteit van bestaande natuur en investeringen in nieuwe natuur
laat nog steeds te wensen over. Het kabinet wil nu met jaarlijks
met Euro 45 miljoen extra een kwaliteitsslag maken. Dit bedrag is
ontoereikend om de eigen rijksambities waar te maken. Het
voorgestelde rijksbudget voor landinrichting schiet ernstig te kort
om de beleidsdoelen op dit terrein te realiseren. Daarnaast vinden
GS het van groot belang de opeenstapeling van bureaucratische
regelgeving en planfiguren fors terug te dringen. Hierin wordt nu
teveel energie gestoken ten koste van realisatie van beleidsdoelen.
Een en ander belemmert de mogelijkheden van provincies om hun
regiefunctie krachtig en flexibel in te vullen, met inbegrip van de
regionale regiefunctie voor nationale landschappen.
Milieu
Belangrijke speerpunten als veiligheid, gezondheid en handhaving
sporen met de prioriteiten van de provincie Noord-Holland . Met
name op het gebied van de externe veiligheid en handhaving zien GS
beleidsintensivering in het verschiet liggen. De minister van VROM
wil Euro 5 miljoen per jaar uittrekken voor versterking van de
provinciale handhavingstaken. De vraag is of dit bedrag voldoende
is om de door de minister voorgestane regionaliseringslag vorm te
geven.
Arbeidsmarktbeleid
Het kabinet is op de goede weg om de participatie van langdurig
werklozen in het arbeidsproces te verbeteren. Wat echter ontbreekt
is duidelijk beleid voor mensen die het ondernemerschap ambiëren.
Hiermee heeft de provincie Noord-Holland goede ervaringen opgedaan,
o.a. door succesvolle projecten om vrouwen en allochtonen te helpen
een eigen bedrijf te starten. Ditzelfde geldt voor projecten om
vacatures binnen de zorg te vervullen.
Inlichtingen: Cathérine Konijnenbelt, bureau Bestuurlijke
Organisatie en Strategie, tel. (023) 514 41 04