Ministerie van Justitie

18.09.01

Justitiebegroting 2002: Impuls aan justitieel jeugdbeleid

Begin volgend jaar verschijnt er een nota over de aanpak van de jeugdcriminaliteit. Ook wordt er een begin gemaakt met het verkorten van de doorlooptijden in de jeugdstrafrechtketen. Verder treft justitie voorbereidingen voor het inrichten van extra capaciteit justitiële inrichtingen voor jongeren en er wordt meer geïnvesteerd in de jeugdreclassering en de voogdij. Het ministerie van Justitie besteedt volgend jaar 259 miljoen euro (570 miljoen gulden) aan de kinderbescherming en het voorkomen van jeugdcriminaliteit.

Dit schrijft staatssecretaris N.A. Kalsbeek in de toelichting op haar begroting van het jaar 2002.

Begin volgend jaar verschijnt de nota `Versterking aanpak jeugdcriminaliteit'. Deze nota richt zich op de succesfactoren van het reeds ontwikkelde beleid; bijvoorbeeld het vroegtijdig signaleren, de harde kern en de allochtone jongeren. Begin 2002 wordt de evaluatie van het pilotproject vroegtijdige signalering van probleem- en crimineel gedrag bij kinderen van nul tot twaalf jaar afgerond. Deze evaluatie staat aan de basis van de nadere implementatie van deze methode. Eind 2002 zal een draaiboek "Justitie en opvoedingsondersteuning: samenwerking op lokaal niveau" verschijnen. Dit draaiboek zal onder andere concrete suggesties bevatten voor de opzet van samenwerkingsverbanden met instanties voor opvoedingsondersteuning. Waar nodig wordt een aanzet gegeven tot ontwikkeling van opvoedingsondersteunend aanbod in situaties waar Justitie betrokken is.

Bijzondere aandacht gaat uit naar de verkorting van de doorlooptijden in de jeugdstrafrechtketen. Er worden nieuwe normen voor de verschillende processtappen bij de onderscheiden ketenorganisaties opgesteld. Het is van belang de wachttijden in deze processtappen tot een minimum te beperken. Volgend jaar wordt de Tweede Kamer over de implementatie geïnformeerd.

Bescherming van minderjarigen vindt onder meer plaats via de Raad voor de Kinderbescherming. Om de effecten van het beleid in kaart te brengen voert de Raad in 2002 klanttevredenheidsonderzoeken uit naar de thema's beschermingsonderzoek, scheidings- en omgangsonderzoek en adoptie- en naamswijzigingonderzoek. In 2001 zijn de doorlooptijden bij de Raad per vestiging in kaart gebracht. In 2002 wordt Tweede Kamer nader geïnformeerd over de normen die hieruit voortvloeien.

De (gezins-)voogdij-instellingen, die zorgdragen voor de uitvoering van de kinderbeschermingsmaatregelen, ontvangen al vanaf 2001 structureel extra geld (17,2 miljoen euro/ 38 miljoen gulden) waarmee de contacttijd van de gezinsvoogd met hun cliënten fasegewijs wordt verhoogd van gemiddeld zes uur per week in 2001 naar vijftien uur in 2003. In 2002 zal, mede op basis van de uitkomsten van een aantal onderzoeken dat de afgelopen jaren is gepubliceerd, bijzondere aandacht worden besteed aan de vraag of het stelsel van kinderbeschermingsmaatregelen uitbreiding behoeft. Hierover zal de Tweede Kamer in de eerste helft van 2002 worden geïnformeerd.

Sancties jeugd

De benodigde capaciteit van de diverse sanctiemogelijkheden stijgt in 2002. Dat geldt voor de behoefte aan detentiecapaciteit (van 2154 naar 2347), maar ook voor het aantal taakstraffen voor minderjarigen (van 13.900 naar 15.300) en de Halt-afdoeningen (van 22.900 naar 25.600). Met name de bouw van detentiecapaciteit voor jeugdigen is noodzakelijk; uit prognoses van het afgelopen jaar blijkt immers dat het tekort aan capaciteit in enkele jaren kan oplopen tot enkele honderden. Om hier op te kunnen anticiperen is een aantal maatregelen in voorbereiding, te weten planvorming, herlocatie en het verwerven van nieuwe bouwlocaties. Het betreft een uitbreiding van circa 500 nieuwbouwplaatsen. Hiermee is een bedrag gemoeid oplopend tot 3 miljoen euro ( bijna 7 miljoen gulden) structureel in 2004 voor de aankoop van grond en de start van bouwprocedures. Het Kabinet heeft voorts voor de volgende zaken extra middelen toegevoegd; circa 20 miljoen euro (44 miljoen gulden) structureel voor het uitbreiden van bestaande inrichtingen en de financiering van extra inkoopplaatsen en 4 miljoen euro (bijna 9 miljoen gulden) voor de uitvoeringskosten voor scholings- en trainingsprogramma's.

De jeugdreclassering blijft volop in ontwikkeling. In de afgelopen jaren zijn er nieuwe modaliteiten bijgekomen zoals de Individuele Trajectbegeleiding (ITB) voor de harde kern en een ITB voor allochtone jongeren en de vervroegde aanvang van nazorg in detentie. In 2002 vergt de verdere implementatie extra aandacht. Door de sterke groei van jeugdreclasseringszaken in de afgelopen jaren is de aandacht vooral gericht geweest op de een goede facilitering van de jeugdreclassering. In de komende jaren zal de aandacht verschuiven naar de effecten. In 2002 verschijnt het onderzoek van het WODC naar de uitvoering en de resultaten van jeugdreclasseringsbegeleiding. Op basis hiervan wordt een aanvang gemaakt met het opstellen van kwaliteitscriteria. Verder vindt er een onderzoek plaats naar de ITB, met name het bereik en in tweede instantie het effect op de jongere op de langere termijn.

Halt-Nederland zal in 2002 een kwaliteitsplan ontwikkelen. Dit richt zich op de bevordering van de doorloopsnelheid, standaardisering van processen en methodieken, klanttevredenheid en doorverwijzingsbeleid. In 2002 worden de voorbereidingen getroffen voor een recidive-onderzoek naar Halt-cliënten in 2003.

Voor vragen of commentaar met betrekking tot de inhoud van deze pagina's kunt u terecht bij de Directie Voorlichting van Justitie, telefoon: (070) - 3706850,
email: voorlichting@best-dep.minjust.nl,
fax: (070) - 3707594

Laatst gewijzigd: 18-09-2001