IAA-HIGHLIGHT: Mercedes 500 SL met Nascar-sound
(18 september 2001)
Op de IAA van Frankfurt presenteert Mercedes zijn nieuwe 500 SL. Het
succesverhaal van de 500 SL begon in 1954. Nu 47 jaar later, belooft
de nieuwe 500 SL deze lijn door te trekken.
Zoals van Mercedes verwacht mag worden hebben ze met de 500 SL weer
een opvallend stukje werk afgeleverd. De SL 500 is zo ontworpen dat de
Cw-waarde van de 500 SL met dichte kap slechts 0,29 bedraagt. Met deze
lage CW-waarde laat de 500 SL veel sportwagens achter zich. Deze
Cw-waarde stijgt slechts met 0,05, wanneer de 500 SL open wordt
gereden. Het Vario-dak van de 500 SL opent en sluit zich met één druk
op de knop in slechts 16 seconden.
Het interieur van de 500 SL is typisch Mercedes. Dit betekent
natuurlijk veel luxe en zorgt voor een sportieve elegante atmosfeer.
De lederen bekleding en de boordcomputer met onder andere een
navigatiesysteem zijn standaard, net zoals het climate
control-systeem. Hoewel dit zeer luxueuze interieur natuurlijk zeer
indrukwekkend is, is het niet de grootste blikvanger van de 500 SL.
Dit is zonder twijfel het V8 motorblok dat in het vooronder ligt van
de SL. Het geluid van dit motorblok komt zo ongeveer overeen met het
geluid van een Amerikaanse Nascar. Dat er niet alleen een
overweldigend geluid uit het V8 motorblok komt, bewijzen de prestaties
van de 500 SL. De 306 pk / 225 kW sterke V8 motor stuwt de 500 SL in
6,3 seconden van 0 naar 100 km/h. Bij 2.700 tp/min levert de motor een
vermogen van 460 Nm.
Mercedes-Benz heeft de 500 SL met de modernste veiligheidssystemen
uitgerust. Dit betekent onder andere dat SBC (Sensotronic Brake
Control), ABS en ESP aan boord zijn. Voor de rest is de carrosserie zo
stijf mogelijk gemaakt en zijn vier airbags en gordelspanners
aanwezig. Bij een eventuele aanrijding komt automatisch een rolbar
tevoorschijn, die de veiligheid van zijn inzittenden garandeert.