Zoetermeer, 18 september 2001
Transport en Logistiek Nederland over begrotingstukken 2002:
Goederenvervoer met stip gestegen in begroting V en W
Transport en Logistiek Nederland is positief kritisch over de
begroting 2002 van Verkeer en Waterstaat. De organisatie constateert
met tevredenheid dat het goederenvervoer eindelijk een prominente
plaats heeft gekregen in de begroting Verkeer en Waterstaat. Daarmee
zien de transporteurs hun inspanningen beloond om het goederenvervoer
als drager van de welvaart hoger op de politieke agenda te krijgen. In
het bijzonder is Transport en Logistiek Nederland verheugd dat er veel
aandacht is voor goede verbindingen tussen de economische centra in
ons land.
Maar de organisatie heeft ook kritiek, en wel op drie concrete zaken:
Allereerst wekt het bevreemding dat het kabinet de zogenaamde modal
shift - het overhevelen van lading van de weg naar spoor of
binnenvaart - nog steeds als een doel op zich presenteert. Het is een
illusie te denken dat de modal shift de ultieme oplossing is voor het
fileprobleem. Niet het vrachtverkeer, maar het woon-werkverkeer
veroorzaakt de ochtend- en avondspits. Transport en Logistiek
Nederland pleit voor een zakelijke benadering. Laat de markt bepalen
in welke situatie welk vervoermiddel het meest efficiënt en rendabel
is.
Ten tweede is Transport en Logistiek Nederland bezorgd over de
aankondiging dat de kilometerheffing voor het goederenvervoer niet
zonder meer budgetneutraal zal worden uitgevoerd. Mocht de
kilometerheffing voor het vrachtverkeer hoger uitvallen, dan stelt
Transport en Logistiek Nederland als absolute voorwaarde dat de
opbrengst wordt besteed aan wegen, milieu en verkeersveiligheid.
Tot slot betreuren de vervoerders het dat er opnieuw vertraging is
opgelopen bij de voorbereidende procedures voor
infrastructuurprojecten. Hierdoor dreigt ook de uitvoering van
projecten in het gedrang te komen en blijven knelpunten en files
langer voortbestaan.