Transport en Logistiek Nederland

Zoetermeer, 18 september 2001

Transport en Logistiek Nederland over begrotingstukken 2002:

Goederenvervoer met stip gestegen in begroting V en W

Transport en Logistiek Nederland is positief kritisch over de begroting 2002 van Verkeer en Waterstaat. De organisatie constateert met tevredenheid dat het goederenvervoer eindelijk een prominente plaats heeft gekregen in de begroting Verkeer en Waterstaat. Daarmee zien de transporteurs hun inspanningen beloond om het goederenvervoer als drager van de welvaart hoger op de politieke agenda te krijgen. In het bijzonder is Transport en Logistiek Nederland verheugd dat er veel aandacht is voor goede verbindingen tussen de economische centra in ons land.

Maar de organisatie heeft ook kritiek, en wel op drie concrete zaken: Allereerst wekt het bevreemding dat het kabinet de zogenaamde modal shift - het overhevelen van lading van de weg naar spoor of binnenvaart - nog steeds als een doel op zich presenteert. Het is een illusie te denken dat de modal shift de ultieme oplossing is voor het fileprobleem. Niet het vrachtverkeer, maar het woon-werkverkeer veroorzaakt de ochtend- en avondspits. Transport en Logistiek Nederland pleit voor een zakelijke benadering. Laat de markt bepalen in welke situatie welk vervoermiddel het meest efficiënt en rendabel is.

Ten tweede is Transport en Logistiek Nederland bezorgd over de aankondiging dat de kilometerheffing voor het goederenvervoer niet zonder meer budgetneutraal zal worden uitgevoerd. Mocht de kilometerheffing voor het vrachtverkeer hoger uitvallen, dan stelt Transport en Logistiek Nederland als absolute voorwaarde dat de opbrengst wordt besteed aan wegen, milieu en verkeersveiligheid.

Tot slot betreuren de vervoerders het dat er opnieuw vertraging is opgelopen bij de voorbereidende procedures voor infrastructuurprojecten. Hierdoor dreigt ook de uitvoering van projecten in het gedrang te komen en blijven knelpunten en files langer voortbestaan.