Ingezonden persbericht

Persbericht IJmuiden, 18 september 2001

Wijsmuller en Terschellingse bergers brengen BIRGIT vlot

Wijsmuller Salvage B.V. uit IJmuiden en Rederij Noordgat van West Terschelling hebben vanochtend om 08.20 LT de gestrande coaster BIRGIT vlot gebracht. Het 78 meter lange schip, vol geladen in haar ruimen en aan dek met een lading van 1,800 ton hout, kwam in ernstige problemen in de stormachtige periode in het weekeinde van 8 en 9 September. Het schip maakte plotseling slagzij naar bakboord en ondanks de acties van de bemanning om de situatie te corrigeren verslechterde die alleen maar. Daarop besloot de bemanning het schip te verlaten, waarna zij werd gered o.a. door de helikopter van de kustwacht. Het schip strandde tenslotte in het slechte weer op de Gronden van Stortemelk tussen de eilanden Terschelling en Vlieland.

Onmiddellijk schoot de sleepboot NOORDGAT vanuit West Terschelling te hulp en, ondanks het slechte weer, werd verscheidene malen vastgemaakt. Evenzoveel keer brak de sleep verbinding echter weer. Nog diezelfde dag kwamen bergingsexperts van Wijsmuller op Terschelling aan en werd een korte inspectie aan boord gehouden. De bergers moesten vanwege het slechte weer door de reddingsboot van boord gehaald worden.

Op maandag de 10e bleef het weer dusdanig slecht dat geen inspectie aan boord gedaan kon worden, laat staan dat er aan boord gewerkt kon worden. Het schip werd intussen steeds verder over de zandbanken geslagen.

Dinsdag 11 september werd het weer beter en konden er nieuwe en uitgebreider inspecties aan boord gedaan worden. Daarbij bleek er water in het ruim en in de machinekamer te staan. In de loop van de avond werden er in Bremen door Wijsmuller contract onderhandelingen gevoerd met de eigenaar en verzekeraars van het schip die uiteindelijk rond middernacht resulteerden in de bergingsopdracht. Onmiddellijk werd er bergingsmateriaal van de Wijsmuller magazijnen overgebracht naar Terschelling, waar het in de loop van de woensdag ochtend aan kwam. Diezelfde middag werd het aan boord gebracht en kon het eigenlijke werk beginnen.

Intussen waren scheepsbouwkundig ingenieurs van Wijsmuller ingeschakeld om de benodigde berekeningen uit te voeren om te kunnen bepalen wat er in eerste instantie fout was gegaan en wat er dus gedaan moest worden om dat te corrigeren. Daarbij werd de situatie aan boord gevoegd zoals die zich had ontwikkeld en tezamen met de benodigde informatie over de omgeving zoals de waterdieptes kon een 'plan van aanpak' worden ontwikkeld om het schip vlot te brengen. Dit hield o.a. in dat pompen werden geïnstalleerd in het ruim en de machinekamer en dat lekke tanks voorbereid werden om op luchtdruk gezet te worden. Het ballastsysteem van het schip werd gereactiveerd om, voor zover nodig, de onbeschadigde tanks te kunnen leeg pompen. Ook werd er een gat in de romp van het schip gedicht en werd er een gedeelte van de deklading hout overboord gezet, voor zover dit niet van boord geslagen werd door de golven die over het schip spoelden.

Tijdens de daarop volgende dagen werden de nodige zaken op elkaar afgestemd en werden gedurende hoog water op gezette tijden vlotbreng pogingen gedaan, waarbij het schip steeds verder richting diep water werd getrokken. Uiteindelijk vanochtend om 08.20 werd de BIRGIT volt gebracht door de sleepboten NOORDGAT, FAIRPLAY 23 en het snelle bergingsschip TYPHOON, waarna het ten anker werd gebracht op de rede van Terschelling. Hoezeer de scheepsbouwkundig ingenieurs van Wijsmuller en de bergingsexperts het bij het rechte eind hadden kon bepaald worden aan de hand van het feit dat de weer vrij drijvende BIRGIT hoegenaamd geen slagzij of trim had, en dus ook de initiële oorzaak van dit ongeluk was opgelost.