VNA
Goed mobiliteitsbeleid met groot afbreukrisico
Reactie van autolease-branche op Miljoenennota
Goed mobiliteitsbeleid met groot afbreukrisico
De op Prinsjesdag gepresenteerde kabinets-plannen op het terrein van
verkeer en vervoer zijn weliswaar ambitieus, maar getuigen zeker ook van
continuïteit van beleid. De plannen liggen in lijn met het eerder door het
kabinet opgestelde en positief te waarderen Nationaal Verkeers- en
Vervoersplan. Dat neemt niet weg, dat bij de verdere uitwerking van het
mobiliteitsbeleid nog van alles mis kan gaan, bijvoorbeeld ten aanzien van
de precieze vormgeving van de aangekondigde kilometerheffing en de verdere
vergroening van het fiscale stelsel. Een zorgvuldig implementatietraject
met oog voor de maatschappelijke en economische effecten kan dat echter
voorkomen.
Aldus de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) in een
eerste reactie op de vandaag verschenen Miljoenennota en Rijksbegroting
2002. Als grootgebruiker van het Nederlandse wegennet (de bij de VNA
aangesloten autoleasemaatschappijen hebben dagelijks meer dan 630.000
voertuigen voor zakelijk verkeer op de weg ) acht de autoleasebranche een
effectieve aanpak van het mobiliteitsbeleid op het terrein van
doorstroming, veiligheid en milieu in meerdere opzichten van
eminent belang.
Als rode draad loopt door de kabinetsplannen de verdere variabilisering
van de autokosten met als effect dat het bezit van de auto goedkoper
wordt (door de afschaffing of vermindering van vaste heffingen) en het
gebruik duurder (o.a. door een heffing per gereden kilometer). De
VNA vindt dat niet alleen een alleszins redelijke aanpak, maar verwacht
daarvan ook een bevordering van wat zij noemt 'gepast autogebruik'.
Dat de overheid stap voor stap wil beginnen met de invoering van de
kilometerheffing vindt de VNA verstandig, op voorwaarde dat geen ongelijke
concurrentieverhoudingen tussen bedrijven en of regio's ontstaan doordat
het ene bedrijf voor zijn mobiliteit meer kosten heeft dan het andere. Dat
kan worden voorkomen door een aanpak van 'droogzwemmen' (dwz de nieuwe
systematiek technisch toepassen maar nog niet financieel verrekenen) of
door middel van een tijdelijke compensatie van de extra kosten die
deelnemers aan de nieuwe systematiek hebben.
De door het kabinet voor 2002 aangekondigde fiscale stimulering van de
aankoop van zuinige auto's wordt door de VNA positief begroet. Wel zal
een passende oplossing moeten worden gevonden voor een bijkomend effect
van deze maatregel, zijnde een niet voorzien dempend effect op de waarde
van tweedehands auto's, inclusief de waarde van leaseauto's bij afloop van
het leasecontract. Een (al langer ook uit andere hoofde bepleite)
gedeeltelijke teruggaaf van de belasting op de aankoop van personenauto's
(BPM) in het geval van export van het voertuig naar het buitenland zou
daarbij als compensatie kunnen dienen.