BOVAG



Bron: Persberichten
Datum: 18-9-2001



BOVAG-RAI blij met lastenverlichting autobezitter

BOVAG en RAI zijn verheugd dat het Kabinet in de Miljoenennota voorstelt om de autolasten verder te verlagen met 161 miljoen euro. Beide organisaties pleiten al geruime tijd voor een verlaging van de autokosten en beschouwen de voorstellen als een duidelijke stap in de goede richting. Een belangrijk deel van de 161 miljoen euro gaat naar een verlaging van de motorrijtuigenbelasting (MRB), een accijnsverlaging op LPG en zwavelarme benzine en naar het stimuleren van zuinige auto's. Erik Glasius, secretaris Stichting BOVAG-RAI Mobiliteit, kan zich vinden in het overheidsbeleid maar blijft kritisch. "De 161 miljoen euro die de overheid in 2002 besteedt aan lastenverlichting voor de autobezitter en de 6 miljard euro die wordt geïnvesteerd in de infrastructuur is een goede zaak, maar steekt nog altijd schril af tegen de 12,5 miljard euro die het Rijk in 2002 ontvangt aan voertuigbelastingen", aldus Glasius.

Verlaging van de MRB
De motorrijtuigenbelasting (MRB) wordt in 2002 verlaagd met 6,5%. BOVAG en RAI pleiten al langer voor een verlaging van de belastingdruk op auto's. Nu het Rijk enorme overschotten heeft, kunnen de voertuigbelastingen gemakkelijk worden verminderd. Dat de MRB nu voor het tweede achtereenvolgende jaar omlaag gaat is een goed begin, maar nog lang niet toereikend.

Accijnsverlaging
Ook de accijns op LPG en zwavelarme benzine gaat per 1 oktober 2002 omlaag met 25 miljoen euro. Beide organisaties zijn blij met de accijnsverlaging, want schonere brandstoffen halen nu eenmaal het optimale uit steeds schonere autotechniek. Bovendien profiteren ook pomphouders in de grensstreek van de accijnsverlaging. BOVAG en RAI dringen er overigens nog altijd bij de overheid op aan om de accijnsindexering op benzine en diesel per 1 januari 2002 niet door te laten gaan. De indexering zou voor de Nederlandse automobilist namelijk een fikse verhoging van 7,2 cent (incl. btw) op een liter Euro Loodvrij betekenen. Dit zou de overheid ruim 360 miljoen euro opleveren aan meeropbrengst.

Stimulering zuinige auto's
Ook juichen BOVAG en RAI het voorstel toe om vanaf 1 januari 2002 de aanschaf van zuinige auto's met in totaal 64 miljoen euro fiscaal te stimuleren met de `premieregeling belasting personenauto's en motorrijwielen (BPM)'. Consumenten die een auto met een A-label aanschaffen krijgen dan energiepremie van 1000 euro en auto's met een B-label krijgen een energiepremie van 500 euro. De premies worden gefinancierd uit de algemene middelen, dus niet door een extra belasting op minder zuinige voertuigen.

Rechterachterzijruit bestelwagens
In het belastingplan is eindelijk een voorstel opgenomen om vanaf 1 januari 2002 een doorzichtige rechterachterzijruit in bestelauto's toe te staan met behoud van BPM-vrijstelling. Hiermee is een reeds lang gekoesterde wens van branche en berijders in vervulling gegaan. BOVAG en RAI pleiten samen met andere partijen namelijk al geruime tijd voor dit voorstel omdat het de verkeersveiligheid vergroot.