Persberichten
Begroting 2002 Ministerie Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
18 september 2001 - Brinkhorst en Faber: Duurzame vernieuwingen
noodzakelijk
De begroting van het ministerie van LNV voor het jaar 2002 is
opgehoogd met euro 233 mln (f 514 mln.) ten opzichte van de
meerjarencijfers in de begroting 2001. Daarmee komt deze uit op euro
2,1 mld. (f 4,6 mld.). De wijzigingen zijn onder meer het gevolg van
extra uitgaven op het gebied van voedselveiligheid en diergezondheid,
duurzame landbouw/agrarisch natuurbeheer, grondprijscompensatie en
brandstofcompensatie voor de visserij.
De LNV - begroting voor 2002 is voor het eerst in euro´s.
Tegelijkertijd is het ook de eerste begroting die op VBTB-wijze is
opgesteld. VBTB staat voor 'Van Beleidsbegroting Tot
Beleidsverantwoording'. In deze nieuwe begrotingsopzet staan de
beleidsdoelen centraal. Inzicht in wat de overheid wil bereiken, wat
zij daarvoor gaat doen en wat dat mag kosten wordt zo transparant
mogelijk voorgelegd aan de Kamer.
In de toelichting op de begroting constateren de bewindslieden dat
land- en tuinbouw ingrijpende veranderingsprocessen ondergaan. Die
vergen in veel opzichten aanpassingen van het bedrijfsleven. Bij het
stellen van eisen aan ondernemers en het bepalen van het tempo waarin
aanpassingen moeten worden doorgevoerd moet ook steeds rekening worden
gehouden met de grenzen van het aanpassingsvermogen van de sector. De
afgelopen jaren zijn over de volle breedte belangrijke vorderingen
geboekt. Te denken valt aan het terugdringen van het mestoverschot, de
forse impuls aan biologische productie, de inzet voor reconstructie
van de glastuinbouw en de maatregelen om de risico's van verspreiding
van besmettelijke dierziekten terug te dringen.
De mond- en klauwzeer-crisis heeft indringend duidelijk gemaakt hoezeer het agro-foodcomplex deel uitmaakt van de moderne netwerkeconomie. De crisis heeft ook nog eens onderstreept dat versterken van de verbondenheid van de sector met de samenleving een belangrijke voorwaarde is voor een gunstig toekomstperspectief voor die sector. Ook voor het natuur-, bos- en landschapsbeleid is het voldoen aan maatschappelijke wensen en het vergroten van de maatschappelijke betrokkenheid een richtsnoer bij de investeringen van de overheid op dit punt. Kwaliteitsverbetering staat voorop in het landschapsbeleid, het natuurbeleid en het plattelandsbeleid.
Stimuleren van economisch perspectiefvolle en internationaal
concurrerende agroketens gaat voor het kabinet hand in hand met het
stimuleren van duurzame productiemethoden in landbouw en visserij. De
overheid wil het bedrijfsleven, dat vanzelfsprekend zelf in de eerste
plaats aan de veranderende eisen van de maatschappij moet voldoen,
ondersteunen. Dat wil zij doen door heldere doelen te formuleren voor
milieu en dierenwelzijn, door herstructurering van sectoren te
bevorderen en verbetering van de prestaties op keten en bedrijfsniveau
te stimuleren. Ook het spoedig te vernieuwen EU - landbouwbeleid zal
rekening moeten houden met de groeiende aandacht voor
voedselveiligheid, dierenwelzijn, milieu en natuur. Het Europees
parlement zal in de toekomst mee moeten besluiten over het Europese
landbouwbeleid. De oprichting van een Europese en een Nederlandse
Voedselautoriteit zullen de overheid beter in staat stellen de
voedselkwaliteit te controleren.
Het kabinet heeft er groot vertrouwen in dat de kwaliteit van het
Nederlandse voedsel en groen - waar nodig ondersteund door de overheid
- de komende jaren nog verder zal toenemen. Voor zowel het
agrofoodcomplex als de groene ruimte zijn echter innovaties op
verschillende niveaus noodzakelijk. Naast innovaties in de vorm van
nieuwe producten en diensten zijn ook vernieuwing van denkbeelden,
regels en organisatievormen aan de orde. Het beleid moet voor al die
vormen van innovatie ruimte scheppen. Hoewel op een aantal
beleidsterreinen extra regelgeving ook in de komende periode nog
noodzakelijk is, heeft het reduceren en waar mogelijk beperken van de
administratieve lasten van nieuwe wet- en regelgeving prioriteit.
Het financiële kader van de LNV-begroting in 2002
De ontwerpbegroting 2002 voorziet in uitgaven tot een totaalbedrag van
euro 2.069 mln. (f 4.559 mln.). De hoofddoelstellingen van het beleid
zijn geformuleerd in de beleidsartikelen. De verdeling van de
begroting over de beleidsartikelen is in de onderstaande tabel
weergegeven.
2002
euro x 1 mln. f x 1 mln.
1 Versterking landelijk gebied 283 624 14%
2 Realisatie van de EHS (verwerving en inrichting) 225 496 11%
3 Realisatie van de EHS (beheer) 136 300 7%
4 Economisch perspectiefvolle agroketens 187 413 9%
5 Bevorderen duurzame productie 110 243 5%
6 Voedselveiligheid, voedselkwaliteit en diergezondheid 160 352 8%
7 Kennisontwikkeling en innovatie 287 633 14%
8 Kennisvoorziening 360 793 17%
9 Kennisverspreiding 86 190 4%
10 Nominaal en onvoorzien 6 12
11 Algemeen 229 503 11%
Totaal 2.069 4.559
De intensiveringen van het beleid
De verhoging van de begroting 2002 ten opzichte van de
meerjarencijfers in de begroting 2001 met euro 233 mln. ( f 514 mln.)
is onder meer het gevolg van intensiveringen van beleid op de volgende
terreinen:
Voedselveiligheid
Om te bewerkstelligen dat aangeboden voedsel voldoet aan hoge eisen
met betrekking tot veiligheid en kwaliteit zal een aantal maatregelen
worden genomen, waarvoor euro 18 mln. (f 40 mln.) extra beschikbaar
is. Het gaat om maatregelen voor het versneld uitroeien van de
schapenziekte scrapie en maatregelen ter vermindering van het
voorkomen van para-tbc. Daarnaast wordt de controle op de
samenstelling van diervoeders verscherpt. Identificatie- en
registratiesystemen voor dieren worden vernieuwd en - voor zover nog
niet aanwezig - opgezet. Ook zal worden geïnvesteerd in de verbetering
van de communicatie naar de consument in het geval zich een
voedselcrisis of een uitbraak van een besmettelijke dierziekte
voordoet. Tenslotte wordt geld gereserveerd voor de follow-van het
maatschappelijk debat biotechnologie.
Duurzame landbouw/agrarisch natuurbeheer
In het kader van duurzame landbouw is euro 7 mln. (f 15 mln.)
structureel aan de LNV-begroting toegevoegd. Deze middelen worden
ingezet in het kader van het agro-innovatiebeleid.
Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Door de veelheid en complexiteit van (deels EU-) regelgeving moet,
voor het behoud van het draagvlak bij de LNV-doelgroepen,
klantgerichter gewerkt gaan worden. Het bewerkstelligen van een forse
administratieve lastenreductie bij de 'klanten' van LNV staat daarbij
voorop. De kosten die hiermede zijn gemoeid, worden deels gefinancierd
uit een intensivering van circa euro 5 mln. ( f 11 mln.) in 2002.
Leerlingenaantallen/medebewindskosten
Als gevolg van een toenemende vraag naar onderwijs op het terrein van
voedsel en groen, zal het aanbod van onderwijsvoorzieningen bij de
AOC´s (Agrarische opleidingscentra) worden bijgesteld. Hiertoe wordt
de bijdrage aan de AOC´s in 2002 verhoogd met euro 0,5 mln. (f 1,1
mln.) en in 2003 en volgende jaren met euro 5 mln. (f 11 mln.).
Wat betreft de medebewindskosten wordt euro 2 mln. (f 4,4 mln.) vanaf
2001 ingezet voor de uitvoering van nieuwe regelingen in medebewind
uit hoofde van Agenda 2000 en voor versterking van activiteiten ter
borging van een rechtmatige uitvoering van het markt- en prijsbeleid
door de productschappen.
Grondprijscompensatie SGR/EHS
Om de verwervingsdoelen in het Structuurschema Groene Ruimte te
realiseren worden gronden verworven tegen marktprijzen. Als gevolg van
de stijgende grondprijs zijn de verwervingsbudgetten verhoogd. Hiermee
is in 2002 circa euro 38 mln. (f 84 mln.) gemoeid
Brandstofcompensatie visserij
In het kader van de compensatie voor de sterk gestegen
brandstofprijzen, hebben de staatssecretarissen van LNV en Financiën
in september 2000 afspraken gemaakt met het visserijbedrijfsleven.
Voor de periode van 2000 tot en met 2004 is hiervoor euro 14 mln. (f
30 mln.) per jaar aan de LNV-begroting toegevoegd. De middelen zullen
worden ingezet voor het bereiken van een vitale en duurzame visserij.
Ramingsbijstelling
Er wordt een ramingsbijstelling doorgevoerd van euro 20 mln. (f 45
mln.) in 2002 oplopend naar euro 25 mln. (f 55 mln.) in 2004. De
bijstelling zal onder meer gevonden worden in een deel van de
toegedeelde prijsbijstelling 2001, het stimuleringskader, de Groene
Hart impuls, voorlichting en het niet doorgaan van CO2-projecten. De
korting op het Hoger Agrarisch Onderwijs zal eerst nader worden bezien
op efficiencymaatregelen.
Overige uitgaven
Tot slot is de begroting 2002 met een bedrag van circa euro 169 mln.
(f 374 mln.) verhoogd. Deze verhoging heeft met name betrekking op de
loon- en prijsbijstelling en een bijdrage vanuit het O&S-fonds voor
uitgaven in het kader van het mestbeleid.
Ontvangsten
De ontvangstenkant van de begroting 2002 is met euro 266 mln. (f 585
mln.) opgehoogd tot euro 615 mln. (f 1.355 mln.). De verhoging is
vooral het gevolg van de EU-bijdrage in de bestrijding van de MKZ die
deels in 2002 wordt uitgekeerd en het vanaf 2002 binnen
begrotingsverband brengen van de te ontvangen landbouwheffingen.
Fiscaal
In het Belastingplan 2002 zijn een aantal maatregelen opgenomen die
doorwerken naar LNV-beleidsterreinen, zoals verlaging van de
vennootschapsbelasting, verruiming van de herinvesteringsregeling met
het oog op EHS en Strategische Groenprojecten.
De afdrachtskorting in de ecotax voor warmtekrachtkoppeling wordt met
terugwerkende kracht verhoogd van 0,23 naar 0,57 eurocent/kWh. Daarmee
verbetert de rendementspositie van deze installaties. Voor
zorgprestaties van zorgboerderijen komt een vrijstelling van het
huidige 19% btw-tarief.
Natuur
In het kader van het nationaal natuuroffensief is voor 2001 een bedrag
van euro 45 mln (f 100 mln) toegevoegd aan de LNV-begroting. Met dit
geld wordt een incidentele versnelling van het natuurbeleid
gerealiseerd door extra verwerving en inrichting.