Westelijke Land- en Tuinbouworganisatie (WLTO)

Argumenten van het Westlandse bedrijfsleven voor één gemeente Westland

Er zijn vele redenen om op 19 september te kiezen voor één gemeente Westland. Hieronder vindt u ze samengevat:


1. Het Westland is een gebied met een sterke sociale en economische samenhang en een herkenbare eigen identiteit. Er is niet voor niets al een vlag en een naam voor één gemeente Westland.


2. In één gemeente Westland krijgt het belang van de streek meer bestuurlijke aandacht. Zo kunnen bij de vestiging, uitbreiding of behoud van bedrijven de gevolgen daarvan voor het gehele gebied in beschouwing worden genomen.


3. Binnen Haaglanden wordt het Westland na Den Haag de grootste gemeente. Het krijgt daardoor veel meer invloed. Eén gemeente Westland gaat echt meetellen in Haaglanden.


4. Bij Rijk en Provincie legt één gemeente Westland meer gewicht in de schaal dan een verdeeld Westland. Voorbeeld: het verkeersproject verlengde veilingroute/Westerlee/doortrekken A20 gaat niet door omdat Rijk en provincie andere prioriteiten hebben. Eén gemeente Westland had krachtiger kunnen opkomen voor dit project dat voor het hele gebied van belang is.


5. De Westlandse gemeenten vinden allemaal dat Midden-Delfland als groen en open gebied in stand moet blijven. De belangen van Midden-Delfland kunnen echter beter worden gediend vanuit de sterke economische eenheid van één gemeente Westland dan vanuit een aparte Midden-Delflandgemeente die te weinig economisch draagvlak zal hebben. Voorbeeld: de problematiek van het verspreide glas in Midden-Delfland kan gemakkelijker worden aangepakt vanuit één gemeente Westland.


6. De scheiding tussen glasgemeenten en grasgemeenten is kunstmatig. Schipluiden heeft nu na Naaldwijk en s-Gravenzande het grootste areaal tuinbouw, vergelijkbaar met dat van Monster en groter dan dat van Wateringen. Ook na de herontwikkeling van de Harnaschpolder blijft er in Schipluiden nog veel glas over. Eén gemeente Westland zal zich inzetten voor de belangen van glas èn gras.


7. De afstand tussen burger en bestuurder wordt niet bepaald door de grootte van de gemeente. Door een goede organisatie kan de dienstverlening in de dorpen via lokale loketten zelfs beter worden dan nu. De discussie en besluitvorming over bijvoorbeeld de aanleg van wegen en nieuwe bestemmingsplannen vindt nu ook al plaats met de groep direct betrokken inwoners. Dat verandert niet bij de vorming van één gemeente Westland.


8. De identiteit van een dorp wordt bepaald door de mensen die er wonen en leven, en niet door de raadsleden en de burgemeester. Het sociale leven is verbonden aan de dorpen, dat verandert niet met de vorming van één gemeente Westland. Zie Kwintsheul, Honselersdijk, Maasdijk, Poeldijk, Heenweg, Den Hoorn, enzovoorts.


9. Kiezen voor één gemeente Westland betekent kiezen voor een sterke economie, een duurzame ontwikkeling en meer gevarieerde werkgelegenheid binnen de gemeentegrenzen. De plannen van de gemeenten voor een Nieuw, vitaal en leefbaar Westland kunnen vanuit één gemeente effectiever en efficiënter worden uitgevoerd.


10. Voor hun aankopen gaan Westlanders naar de vele leuke winkels in hun directe omgeving. Vaak vinden ze die winkels binnen hun eigen plaats. Soms bezoeken ze daarvoor een ander winkelcentrum. Dat verandert niet bij de vorming van één gemeente Westland. Wat wel verandert is dat bij nieuwbouw van winkels beter zal worden gekeken naar het evenwicht tussen de verschillende plaatsen.


11. Eén gemeente Westland zal zorgen voor een democratischer bestuur, door de opheffing van gemeenschappelijke regelingen en verordeningen. Nu is er vaak zeer uitvoerig overleg, zijn er hoge kosten en moeizame compromissen tussen de huidige gemeenten. De invloed van de gemeenteraadsleden op de besluitvorming zal groter worden.


12. Kleine gemeenten hebben in het algemeen minder expertise dan grote gemeenten. Eén gemeente Westland heeft meer mogelijkheden om te bouwen aan een kwalitatief sterker ambtelijk apparaat, doordat er meer ruimte is voor specialisatie en specifieke deskundigheid.


13. Eén gemeente Westland zal sterker staan bij het weerstaan van nieuwe aanspraken van omliggende gemeenten op het grondgebied.


14. Eén gemeente Westland kan door eenduidige regelgeving voor het hele gebied het vestigingsklimaat voor bedrijven verbeteren. Nu stelt elke gemeente zijn eigen voorwaarden en eisen. Bijvoorbeeld: lokale tarieven, bestemmingsplannen, bouw- en woningtoezicht, grondbedrijf.


15. Eén gemeente Westland heeft meer bestuurskracht en kan daarom haar bevoegdheden en taken betere uitvoeren. Vanuit één gemeente kan ook flexibeler worden ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen.


16. Eén gemeente Westland is voor het georganiseerd bedrijfsleven en andere maatschappelijke organisaties de enige en daarom herkenbare gesprekspartner voor tal van onderwerpen. Het bestuur wordt overzichtelijker en daardoor inzichtelijker.


17. De vorming van één gemeente Westland is niet uniek. In ons land zijn al vaker met succes zeven of meer gemeenten samengevoegd, ook gemeenten met hetzelfde aantal inwoners als het Westland.

Om een duidelijke uitspraak van de inwoners van het Westland kan de politiek niet heen. Dat geldt voor de gemeenteraden, maar ook voor de provincie en het Rijk. Het Westland moet zelf beslissen over zijn bestuurlijke toekomst.

Laat daarom op 19 september uw stem niet verloren gaan!

Terug naar de vorige pagina

home | e-mail | copyright | disclaimer