Carros

SsangYong Rexton

Nieuwe maatstaf in styling, luxe en value for money

(19 september 2001)

SsangYong presenteert een geheel nieuw vlaggenschip, de Rexton. Hij hoort zonder enige twijfel thuis in de top van het 4WD-segment waar met name de Jeep Grand Cherokee, de Land Rover Discovery, de Mercedes-Benz M-klasse en de Toyota LandCruiser de dienst uitmaken. De Rexton betreedt dit speelveld met een zeer luxe uitrusting, met de kracht van een 3,2-liter zescilinder benzinemotor en met een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit. Hij biedt value for money. Door zijn formaat - de 4x4 is 4,72 meter lang - en door zijn luxe positioneert hij zich boven de Musso.

De nieuwe Rexton (een samenvoeging van het Latijnse rex (koning) en het Engelse tone, als verwijzing naar muziek) is niet alleen een nieuwe, toonaangevende 4WD van SsangYong: hij markeert tevens een nieuwe start van het merk na de losmaking van Daewoo. Gunstige financiële resultaten, een vastberaden managementteam en nieuwe modellen geven de herstart van het zelfstandige SsangYong Motor Company een extra impuls.

Italdesign legde de basis voor de karakteristieke, heldere neo-futuristische lijnen van de Rexton, wat tevens de Europese uitstraling van de nieuwe SsangYong verklaart. De carrosserie heeft een kenmerkende en strakke vorm, waarin de robuuste sculptuur van een stoere, imposante 4x4 duidelijk naar voren komt. De ronde, gladde vormen van de Rexton tonen weliswaar gracieus, het design laat er geen twijfel over bestaan dat het hier om een stoere, gespierde 4x4 gaat.

Veiligheid
Bij de ontwikkeling van het nieuwe topmodel heeft SsangYong onder meer de Lexus RX300, de Mercedes-Benz M-klasse en de BMW X5 als referentie gebruikt. Veel aandacht is uitgegaan naar de veiligheid, waarbij zowel de strenge Amerikaanse als de nieuwste Europese voorschriften als minimumnorm gehanteerd werden. Evenzeer besteedden de technici aandacht aan het milieu. Met als resultaat dat de nieuwkomer aan de Euro III emissienormen voldoet. Daarnaast is 85 procent (naar gewicht) van de gebruikte materialen recyclebaar.

Innovatieve productieoplossingen dragen bij aan lagere kosten en daarmee aan een attractieve prijsstelling. De carrosserie telt 3.700 laspunten, ruim een kwart minder dan bij de Musso, zonder dat het ten koste gaat van de stijfheid. Daarnaast is het aantal montagehandelingen aan de productielijn met tien procent verminderd ten opzichte van de Musso. In de klasse van de Rexton spreekt topkwaliteit vanzelf. Het streven van SsangYong is een vijftien tot dertig procent hogere score dan de concurrentie in de internationale kwaliteitsnormering van de auto-industrie, de IQS (Initial Quality Survey).

Ruw terrein
De Rexton heeft een flinke wielbasis van 2.820 mm, wat bijdraagt aan de rijstabiliteit. Het voorste gedeelte van het frame is relatief lang, wat de botsveiligheid vergroot. De bewegingsvrijheid in ruw terrein is groot. Achter heeft de auto een overhang van slechts twaalf centimeter, wat resulteert in een uitloophoek van 29 graden.

Maximale luxe
In het segment van de Rexton is maximale luxe een vereiste: de 4x4 is dan ook leverbaar met voorzieningen als elektronisch gestuurde vierwielaandrijving, elektrische stoelverstelling met geheugen, stoelverwarming en satellietnavigatie. Geavanceerde klimaatregeling (inclusief airco) vergroot eveneens het comfort.

Zeer luxe 4x4 met hoog veiligheidsniveau
De Rexton is niet alleen luxe, hij straalt het uit ook. Dat blijkt direct bij een blik in het interieur. De metaalgetinte accenten en de speelse afwisseling door het gebruik van twee kleuren scheppen een aangename sfeer die past bij een auto van dit niveau.

De grote 4x4 biedt volop hoofd- en beenruimte. De stoelen zijn op vele manieren te verstellen voor het grootst mogelijke zitcomfort. In het interieur zijn ook diverse voorzieningen om tal van artikelen op te bergen, zoals bekerhouders en opbergruimtes onder, achter en tussen de voorstoelen. Ergonomie stond bij de ontwikkeling van het interieur centraal, wat resulteert in een gebruiksvriendelijke indeling en vormgeving.

Stoelverwarming
De Rexton staat garant voor comfort en een luxe, zoals dat hoort bij een auto in het topsegment van de 4WD. Vering en schokdemping zijn opvallend soepel en de auto heeft een uitgebreide uitrusting. De zijruiten zijn elektrisch te bedienen en er is uiteraard centrale vergrendeling aan boord. Ook de buitenspiegels zijn elektrisch te verstellen, evenals de stoelen voorin. Die zijn bovendien voorzien van stoelverwarming. De achterbank is in twee ongelijke delen (60 40) neerklapbaar. Een sterk veiligheidsnet (optioneel) vangt eventueel naar voren schuivende lading op bij een noodstop.

De nieuw ontwikkelde automatische climate control regelt de temperatuur en de luchtvochtigheid in de auto zeer nauwkeurig. Het systeem past zich ook snel aan veranderende omstandigheden aan, bijvoorbeeld wanneer de auto plotseling in de volle zon komt. Onmiddellijk zorgt de elektronica voor een snellere ventilatie met koele lucht om het klimaat in de auto aangenaam te houden.

Vijf sterren
De Rexton beschikt over een omvangrijke reeks actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, zoals dubbele airbags en gordelspanners. Zijairbags zijn optioneel. Grote remschijven voor leveren een geweldige vertraging in combinatie met de dubbele rembekrachtiger. Verder is de auto uitgerust met Bosch ABS (5.3). De portieren zijn versterkt met overdwars geplaatste balken van extra stevig staal waarmee de Rexton een dusdanig hoog veiligheidsniveau biedt dat hij vijf sterren kan behalen in de NCAP-botsproeven.

Motor, aandrijflijn en onderstel op comfort gericht Voor prestaties op de weg en in het terrein hanteerden de technici van SsangYong de M320 van Mercedes-Benz als hun benchmark. Onder de kap van de Rexton zit dan ook een beproefde zescilinder krachtbron met een cilinderinhoud van 3,2-liter, die voldoende kracht levert voor prima prestaties zowel on- als off road. De geavanceerde vierwielaandrijving draagt daaraan eveneens in belangrijke mate bij.

Extra stijfheid van de krachtbron, de transmissie, de 4x4-techniek en de stuurinrichting zorgen voor een hoger prestatieniveau. Voor de bediening van de handgeschakelde vijfbak heeft SsangYong een innovatief bedieningsmechanisme ontwikkeld dat zowel nauwkeurig als direct schakelt maar geen trillingen aan de pook doorgeeft.

Permanente vierwielaandrijving
De Rexton heefy een door Borg-Warner ontwikkelde permanente vierwielaandrijving met een elektronische regeling die de aandrijfkrachten naar de wielen met de meeste grip voert en daarbij gebruikmaakt van sensoren die onder meer de stand van het gaspedaal en wielsnelheden registreren. De regeleenheid stuurt een elektronische koppeling aan, die de krachten schokvrij verdeelt over voor- en achteras. Het systeem is daarnaast in staat de aandrijfkrachten per wiel afzonderlijk te reguleren. Dat zorgt voor een stabiel rijgedrag ongeacht het soort ondergrond.

Voor de Rexton is een nieuwe automatische versnellingsbak beschikbaar met een brandstofbesparende lock-upfunctie. De bestuurder kan kiezen uit drie schakelprogramma's:
Power, Normal en Winter.

Wegligging
Met het oog op souplesse en een uitstekende wegligging heeft SsangYong bij het onderstel gekozen voor een volledig onafhankelijke ophanging vóór en een vijfvoudig opgehangen achterasconstructie. Voor zijn er dubbele triangels. Schroefveren voor en achter staan garant voor comfort en stabiliteit. Ook de stuurinrichting (tandheugel) draagt hieraan bij.

Schuim gevulde holle ruimten en trillingdempend materiaal op belangrijke plaatsen reduceren het geluidsniveau. De versnellingsbak en pook zijn ook voorzien geluidsisolatie en de motorruimte is bekleed.

Min veertig graden
Om de kwaliteit van het ontwerp aan de praktijk te toetsen zocht SsangYong de meest extreme omstandigheden op. Het extreem warme Death Valley (Nevada) en het ijskoude Kapuskasing (Ontario) vormden het decor: de Rexton heeft bewezen probleemloos te functioneren bij zowel temperaturen van vijftig graden boven nul als veertig graden onder het vriespunt.

SsangYong Motor Company heeft opgaande lijn te pakken Sinds de verzelfstandiging boekt SsangYong Motor Company weer prima resultaten. Na een turbulente en onzekere periode heeft SsangYong de opgaande lijn te pakken, mede dankzij een nieuw managementteam en het vertrouwen dat crediteuren aan het concern hebben gegeven. De Rexton is het tastbare resultaat van de herstart van het merk. Bovendien stevent SsangYong af op een recordomzet.

Ondanks de vertraagde economische groei wereldwijd en de daardoor afnemende vraag naar auto's, noteert SsangYong Motor Company, gerekend over het afgelopen halfjaar, zijn hoogste omzet ooit. Dat komt mede doordat de populariteit van de 4x4's wereldwijd groeit, waardoor steeds meer automobilisten kiezen voor een luxe 4x4 zoals de Musso of de Korando. Juist deze modellen beantwoorden aan de eisen op het gebied van comfort, kwaliteit, ruimte en multifunctionaliteit.

Optimisme
SsangYong verwacht dit jaar wereldwijd 120.000 auto's te verkopen, wat in financiële zin neerkomt op een omzetgroei van 18 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit versterkt het optimisme over de toekomst. De stijging van productie en de opgaande lijn zijn volgens de concernleiding mede het gevolg van een eerdere ingrijpende reorganisatie en de enthousiaste inzet van alle medewerkers.

De financiële resultaten sterken het vertrouwen van de crediteuren en de financiële partners. SsangYong Motor Company ziet toe op een zo transparant mogelijke en dus inzichtelijke bedrijfsvoering om dat vertrouwen vast te houden. Efficiency en een sterke concurrentiepositie gelden op alle niveaus in het concern als maatstaf voor beslissingen. Het management waakt daarnaast over goede arbeidsomstandigheden wat bijdraagt aan de stabiliteit en de kracht van de onderneming.

Langere termijn
Ook op de langere termijn loopt de versterking van de financiële positie als een rode draad door de bedrijfsvoering. SsangYong streeft naar een zo efficiënt mogelijke manier van werken tegen de laagst mogelijke kosten. Continu houdt het management de productie tegen het licht om de efficiency te toetsen en om een arbeidsklimaat te scheppen waarmee het bedrijf snel op toekomstige ontwikkelingen kan inspelen.

De distributieorganisatie groeit. Om te beginnen zijn in Korea exclusieve dealers aangesteld en verder verkoopt SsangYong zijn modellen via dealers van de lokale distributieorganisaties van Cyber en Daewoo. Voor de activiteiten buiten Korea wordt samengewerkt met 102 importeurs, waarvan 16 in West-Europa, 8 in Oost-Europa, 36 in het Midden-Oosten en Afrika, 11 in Azie en 31 in Latijns-Amerika. Verder heeft SsangYong assemblagefabrieken in Oost-Europa (2) en in Azië-Oceanie (6). Ook wordt samengewerkt met DaimlerChrysler voor de verkoop van de Istana onder de naam Mercedes-Benz MB 100 in Azië, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika.

Europa
De groei tekent zich ook af in Europa. De verkopen vertonen sinds de verkoopstart van het merk een gestage groei. De beëindiging van de samenwerking met Daewoo zal de verkoop een nieuwe impuls geven: SsangYong bepaalt zelfstandig de koers. Inmiddels is de spiraal naar positieve resultaten omgebogen mede dankzij de grote belangstelling voor de Musso TD 2.9.

De Rexton zal de verkoop naar verwachting verder doen stijgen. SsangYong schat dat deze luxe 4x4 voor een verdubbeling van de verkopen zal zorgen. Daarmee groeit het Europese aandeel in de productie van zo'n 10.000 auto's nu naar 20.000 binnen tweejaar.

Met de Rexton mikt SsangYong vooral op de markt van de grote 4x4-auto's. Het nieuwe vlaggenschip is door zijn uitrusting en uitstraling bedoeld als alternatief voor mensen die tot dusver kijken naar de Jeep Grand Cherokee, de Land Rover Discovery, de Mitsubishi Pajero en de Toyota LandCruiser.

Nieuw model
SsangYong specialiseert zich in de ontwikkeling en productie van toonaangevende 4x4-modellen en richt daarmee de pijlen op de mensen die een exclusieve auto zoeken met bijbehorende kwaliteit en persoonlijke service. De Rexton is daarvan een exponent. Voor 2004 staat een compleet nieuw model op stapel. Beide moeten ervoor zorgen dat wereldwijd de verkopen omhoog gaan van 120.000 dit jaar naar 176.000 in 2005, waarvan 43.000 voor rekening komt van markten buiten Korea.