fietstunnel onder A12
In vijf weekenden gereed
In een tijdsbestek van vijf weekenden waarbij 24 uur per dag wordt
doorgewerkt wordt de fietstunnel aan de Rivierweg onder de A12
aangelegd. Vanaf het weekend van vrijdag 24 augustus wordt ieder
weekend een gedeelte van de A12 opengebroken en wordt de fietstunnel
erin gelegd. Er is gekozen voor de volcontinu werkzaamheden in de
weekenden om daarmee de overlast zoveel mogelijk te beperken.
Enige overlast
Ondanks dat deze werkzaamheden tijdelijke afsluitingen van rijstroken
tot gevolg hebben wordt getracht het doorgaande verkeer over de A12
zoveel mogelijk te ontzien. Toch dienen mensen die gebruik willen
maken van de A12 rekening te houden met enige overlast. Afhankelijk
van de rijstroken waarop op dat moment werkzaamheden plaatsvinden
moeten toe- en afritten worden afgesloten.
Aanleg fietstunnel
De fietstunnel onder de A12 maakt onderdeel uit van
capaciteitsverruimende maatregelen van de Rivierweg tussen
Roelofshoeve en Nieuwgraaf. Door de aanleg van een fietstunnel die het
fietspad scheidt van de openbare weg, kan de weg onder het viaduct
verbreed worden met een extra rijstrook. Op die manier kan er in
eenzelfde tijdsbestek meer verkeer passeren en wordt de doorstroom
naar en vanaf het bedrijventerrein beter. Dat is van belang, omdat het
bedrijventerrein Nieuwgraaf zeer veel verkeer aantrekt en er steeds
vaker files ontstonden die tot op de afrit van de A12 reikten. Dit
leidde tot gevaarlijke situaties.
Aanvankelijk was het de bedoeling de fietstunnel op zon manier onder
de A12 door te brengen, dat het verkeer over de A12 er weinig tot geen
hinder van zou ondervinden. Vanaf de Duivense zijde zou de tunnel
onder de A12 worden doorgeperst zodat er in het wegdek van de A12 zelf
geen werkzaamheden behoefden plaats te vinden. Onder meer vanwege
problemen in de bodemsamenstelling was verdere uitvoering van de
werkzaamheden niet verantwoord.
De aannemer is vervolgens met de leverancier van de tunnelelementen
gaan zoeken naar een alternatieve aanlegmethode. Tussentijds was
hierover regelmatig overleg met de gemeente Duiven en de wegbeheerder
van de A12, Rijkswaterstaat. De meest geschikte en de minst
risicovolle oplossing was deze variant.
Open sleuf methode
Bij deze aanlegmethode wordt steeds een gedeelte van de A12
opengebroken en worden er twee rijen damwanden in de grond geslagen.
De bovenzijde van deze damwanden komt ca. 1 m onder het wegdek te
liggen. Hierop komt dan een soort brugdek te liggen waarop de
asfaltconstructie van de A12 weer kan worden aangebracht. Als op deze
wijze na deze vijf weekenden de damwanden onder de gehele breedte van
de A12 zijn doorgebracht, wordt daarna vanaf de zijkanten het zand
tussen de damwanden en onder het brugdek weggegraven, waarna de
eigenlijke tunnel wordt aangebracht. Hiervan merkt het verkeer op de
A12 dan echter niets meer.
Vijf weekenden, 24 uur per dag
Het is de bedoeling de werkzaamheden aan de A12 in vijf weekenden af
te ronden, waarbij de werkzaamheden starten in het weekend van vrijdag
24 augustus. Het laatste weekend is het weekend van vrijdag 21
september.
Ieder weekend beginnen de werkzaamheden op vrijdagavond 21.00 uur en
worden afgerond op maandagochtend rond 06.00 uur. Er wordt steeds 24
uur per dag in ploegen aan een wegvak gewerkt.
Verkeersmaatregelen
Omdat er steeds een ander wegvak uit de A12 wordt opengebroken, wordt
het verkeer omgeleid. Dit wordt op verschillende wegen met duidelijke
bebording aangegeven. In de regionale pers, op de gemeentelijke pagina
en op de website kunt u hier meer over lezen.