|
Persberichten
|
Collegebespreking begroting 2002 rond
Onderdeel 1: Accenten
Het college van B&W heeft de besluitvorming over de voorstellen voor de begroting 2002 afgerond. Door de tragische gebeurtenissen in de Verenigde Staten zijn de ontwikkelingen in de wereldeconomie onvoorspelbaar. Dat kan ook de financiële positie van de gemeente Amsterdam beïnvloeden. Het college heeft echter de uitgangspunten van de Voorjaarsnota gehandhaafd, maar de onzekere vooruitzichten maken een solide financieel beleid meer dan ooit noodzakelijk.
De begroting 2002 beslaat het laatste deel van het programakkoord 1998-2002. De gunstige financieel-economische ontwikkelingen van de laatste jaren hebben het niet alleen mogelijk gemaakt het programakkoord geheel te realiseren, maar ook bleek het dankzij financiële meevallers tussentijds mogelijk extra accenten aan te brengen. Vorig jaar betrof dat niet alleen diverse beleidsvelden zoals sociale infrastructuur, veiligheid en ICT-activiteiten, maar betekende het ook een forse impuls in de gemeentelijke organisatie, noodzakelijk om de ambities op vele terreinen te kunnen waarmaken.
Voor 2002 zijn de extra accenten door de gemeenteraad aangegeven bij
de behandeling van de Voorjaarsnota. De hoofdlijn daarin is dat
bewoners en bezoekers van de stad daadwerkelijk kunnen ervaren dat het
kwaliteitsniveau van accommodaties omhoog gaat en dat de
dienstverlening verbetert.
Daarvoor zijn aanzienlijke bedragen in de voorstellen opgenomen voor
bijvoorbeeld het verbeteren van de sportaccommodaties, het voortgezet
onderwijs, Artis en instellingen voor maatschappelijke opvang. Ook de
Sporthallen Zuid ondergaan een ingrijpende renovatie en de nieuwbouw
van het Marnixbad door de Dienst Binnenstad wordt financieel mogelijk
gemaakt. Door de aanleg van de Noord/Zuidlijn wordt de Nieuwe
Leeuwarderweg verlaagd. Daardoor kan het groengebied, dat nu door deze
weg wordt doorkliefd, aaneen worden gesmeed. Naast de fysieke en
economische ingrepen worden ook flinke investeringen gedaan in sociale
voorzieningen met het plan 'Stenen voor Sociaal'. Een ander speerpunt
is de geïntensiveerde inspanning op het terrein van de
brandveiligheid. Naast een intensievere aanpak voor de
vergunningverlening wordt ook een fors accent gegeven aan de controle
op de naleving daarvan.
Bij de discussie over de Voorjaarsnota waren de nieuwbouw van de
Openbare Bibliotheek bij het Centraal Station en de nieuwbouw voor het
Stedelijk Museum belangrijke punten. Het college constateert dat het
met de thans beschikbare middelen nu niet mogelijk is om de totale
investering van beide projecten te regelen. Bovendien zijn er aan
beide projecten aanmerkelijke exploitatielasten verbonden. Het college
stelt voor de winstafdracht van het Gemeentelijk Grondbedrijf van in
totaal 68,2 miljoen voor beide projecten te reserveren. De
voorbereiding van de twee projecten kan onverminderd doorgaan. Bij de
bespreking van een nieuw programakkoord kan definitieve besluitvorming
plaatsvinden. Aan het Rijk wordt een bijdrage gevraagd in de kosten
voor de vernieuwingsplannen van het Stedelijk Museum. Ook is ervoor
gekozen om diverse moderne vormen van externe dienstverlening
(ICT-toepassingen) een extra accent te geven. Verder is bij deze
begroting gewerkt vanuit de gedachte eerst al gestarte projecten af te
maken in plaats van te beginnen aan nieuwe projecten.
Tot slot heeft het college besloten de belangrijkste belastingtarieven
(zoals de OZB) niet te verhogen.
Onderdeel 2: Resultaatgebieden
^
Resultaatgebieden
De begroting is, in tegenstelling tot voorgaande jaren, voor het eerst
ingedeeld naar veertien resultaatgebieden in plaats van
portefeuillegewijs. Deze gewijzigde indeling betekent dat wordt
uitgegaan van resultaatgebieden waarbinnen doelstellingen worden
geformuleerd. Hieronder wordt per resultaatgebied aangegeven waaraan
de structurele en incidentele ruimte met name wordt besteed. In de
tekst van dit bericht wordt slechts ingegaan op de bestedingen uit de
extra financiële ruimte.
In totaal bedraagt de structurele ruimte ¤ 26 miljoen; de incidentele
ruimte komt op ¤ 155 miljoen. In het Mobiliteitsfonds is in totaal bijna ¤
16 miljoen beschikbaar; in het fonds voor Stedelijke Vernieuwing ¤ 133
miljoen.
Openbare orde en veiligheid
Belangrijke pijlers voor dit resultaatgebied zijn veiligheid
(wijkveiligheidssteunpunten, ¤ 1,6 miljoen en sociaal veiligheidsbeleid
openbaar vervoer, ¤ 0,75 miljoen), en brandveiligheid (uitbreiding
controlecapaciteit Stedelijk project brandveiligheid, ¤ 0,6 miljoen). Voor
voortzetting van de inzet van metroconciërges is een bedrag van ¤ 2,85
miljoen gereserveerd. Ook voor de plannen voor de bouw van een
nieuwe brandweerkazerne is geld gereserveerd (¤ 1,4 miljoen).
Werk en inkomen
Het opleidings- en automatiseringsbudget van de Gemeentelijke
Sociale Dienst (GSD) wordt met ¤ 1 respectievelijk ¤ 1,1 miljoen
verhoogd. De belangrijkste besluitvorming (Plan van Aanpak) over de
Sociale Dienst wordt separaat ter besluitvorming aan de gemeenteraad
aangeboden.
Zorg
In Zuidoost wordt een project gerealiseerd voor opvang van verslaafden
met de bedoeling om zowel de sociaal-medische zorg te verbeteren als
de openbare orde en veiligheid van de bewoners van het stadsdeel te
waarborgen. In totaal is hiermee een investering gemoeid van ¤ 3,6
miljoen. De totale investering in de zorg is in 2002 dankzij een
inhaalslag aanzienlijk groter dan in 2001.
Voor het budget voor de gehandicapten (WVG) stelt het college een
bedrag van ¤ 3,7 miljoen voor. Dit was het bedrag dat in de rekening
2000 was vrijgevallen. Op korte termijn verschijnt een plan van aanpak
om alle beschikbare fondsen optimaal te benutten. Bovendien wordt ¤
1,13 miljoen gereserveerd voor achterstallig onderhoud aan de panden
voor maatschappelijke opvang.
Educatie, jeugd en diversiteit De huisvesting van onderwijs is een nieuwe aan de gemeente toegewezen taak. De hieraan gepaard gaande budgetoverdracht van het Rijk naar de gemeente is, gelet op de onderhoudssituatie van de scholen, onvoldoende. Het college stelt een incidenteel aanvullend budget van ¤ 11,4 miljoen beschikbaar. Hiermee wordt met name de veiligheid op de scholen verbeterd. Voor herstel van het homomonument is ¤ 0,4 miljoen bestemd.
Verkeer en infrastructuur
Voor de Noord/Zuidlijn wordt, conform de bestendige gedragslijn, een
bedrag van ¤ 9,4 miljoen gereserveerd om de effecten van inflatie te
kunnen opvangen. In verband met de opgetreden vertraging is het
bovendien noodzakelijk om een aanvullende reservering te treffen voor
de korting die het Rijk toepast op haar bijdrage aan het openbaar
vervoer gedurende de voorbereidings- en bouwperiode. Voor de laatste
fase van de laatste kosten van de tramlijn naar het Oostelijk
Havengebied wordt in totaal een bedrag van ¤ 14,2 miljoen gereserveerd
in het ISV-fonds. Voor een deel betreft dit extra kosten. Verder worden
de gelden uit het Mobiliteitsfonds, volgens de afspraken in de
Voorjaarsnota, besteed aan onder andere fietsenstallingen (¤ 0,9
miljoen), aanpak gevaarlijke kruisingen (¤ 1,4 miljoen), twee autovrije
dagen (¤ 0,9 miljoen) en het verkennen van locaties voor
parkeervoorzieningen (¤ 2,3 miljoen). Verder wordt een eerste
investering van ¤ 1,2 miljoen gedaan voor een fietspassage onder het
Centraal Station.
Openbare ruimte en groen
Om het Amsterdamse groen meer ruimte te geven en de waarde te
verbeteren, is voor het Groenfonds ¤ 1,59 miljoen beschikbaar.
Daarnaast is er ¤ 0,9 miljoen extra beschikbaar voor diverse
onderdelen, zoals dierenbeleid en de Hortus Botanicus. Vanuit het
ISV-fonds is voor het Grootschalig groen in en om de Stad (GIOS) een
bedrag van ¤ 2,3 miljoen gereserveerd.
Cultuur en monumenten
Het college bestemt een bedrag van ¤ 1,4 miljoen voor continuering van
de uitzendingen van AT5. De bouw van het nieuwe muziekcentrum aan
de Oostelijke Handelskade kan starten. De kosten van het project
vallen door een tegenvallend aanbestedingsresultaat, als gevolg van
krapte op de bouwmarkt, hoger uit. De dekking hiervoor (¤ 0,6 miljoen
structureel) is mogelijk binnen de budgetten die in het programakkoord
zijn voorzien. Voor monumentenzorg is via het ISV-fonds een
totaalbudget van ¤ 6,8 miljoen beschikbaar. Tot slot wordt ¤ 2,9 miljoen
gereserveerd voor broedplaatsen.
Het college ondersteunt, tot slot, de plannen voor de Hermitage aan de Amstel, en heeft inmiddels het daarvoor bestemde gebouw aangekocht. De besluitvorming over de eventuele financiële bijdrage zal echter niet eerder dan bij het volgende programakkoord worden afgerond.
Milieu en water
Naar aanleiding van het programakkoord is ¤ 1,2 miljoen beschikbaar
voor het milieuprogramma. Verder wordt er, volgend uit de
Voorjaarsnota 2001, een bedrag van ¤ 1,2 miljoen uitgetrokken voor de
bodemsanering van de Volgermeerpolder. Van de ISV-gelden komt in
totaal ¤ 6,14 miljoen ten bate van diverse bodemsaneringsonderdelen.
Tot slot wordt er voor ¤ 0,68 miljoen een geluidsscherm gebouwd naast
het spoor in Amsterdam-Zuidoost.
Sport en recreatie Bij veel sportaccommodaties is ernstig achterstallig onderhoud in beeld gebracht. Voor de aanpak van de meest urgente zaken stelt het college een budget van ¤ l1,4 miljoen beschikbaar; gezamenlijk met de stadsdelen moet hiermee een aanvaardbaar onderhoudsniveau worden bereikt. Een andere belangrijke voorwaarde is dat geen nieuw achterstallig onderhoud mag ontstaan. Dit betreft onder andere een grondige renovatie van de Sporthallen Zuid. Bovendien wordt met een bijdrage van de centrale stad van in totaal ¤ 4,5 miljoen de nieuwbouw van het Marnixbad gerealiseerd. Ook bij Artis is sprake van achterstallig onderhoud. Hiervoor wordt een bedrag van ¤ 4,4 miljoen voorgesteld. In het programakkoord was dit oorspronkelijk bedoeld voor de derde fase van de uitbreiding.
Economie en haven De grootste financiële ondersteuning vanuit dit resultaatgebied gaat naar het Actieplan Economische Structuur (AES): ¤ 0,5 miljoen. Het AES krijgt voor de versterking van de economische structuur daarenboven een bijdrage van ¤ 4,72 miljoen uit het ISV-fonds. Het college reserveert in totaal ¤ 1,22 miljoen voor de werving van klanten op alle continenten door het Gemeentelijk Havenbedrijf (GHB), en het ontwikkelen van een intermodaal achterlandvervoer voor datzelfde GHB.
Stedelijke ontwikkeling
Het college bereidt voorstellen voor om in samenhang met de aanleg
van de Noord/Zuidlijn de Nieuwe Leeuwarderweg (Amsterdam-Noord)
verdiept aan te leggen. Hierdoor wordt het mogelijk het groengebied dat
nu door deze verkeersader doorsneden wordt, te helen. De totale
kosten worden geraamd op ¤ 25 miljoen. Hiervoor worden verschillende
dekkingsbronnen aangesproken. Zo is er binnen het Gemeentelijk
Grondbedrijf hiervoor ruim ¤ 11 miljoen beschikbaar. Ook het stadsdeel
wordt aangesproken op een aanzienlijke bijdrage. Daarnaast wordt een
groot aantal projecten uit het ISV-fonds bekostigd: planontwikkeling
Zeeburgereiland (¤ 1,24 miljoen), bijdrageregeling verhuis- en
herinrichtingskosten (¤ 4,54 miljoen), verbeteren funderingsherstel (¤
2,5 miljoen) en Ontwikkelingsbudget Stedelijke Vernieuwing (¤ 8,81
miljoen voor 'Stenen voor Sociaal'). Verder wordt voor de
vernieuwingsoperatie Bijlmermeer in totaal ¤ 8,3 miljoen beschikbaar
gesteld. Ook de jaarlijkse reservering van ¤ 13,6 miljoen voor de
ontwikkeling van de IJ-oevers komt uit het ISV-fonds. Tot slot besteedt
het college in totaal ¤ 1,84 miljoen uit het ISV-fonds aan de regie van
en de communicatie over het Stationseiland.
Middelen
Voor de ontwikkeling van een gemeentelijke Rekenkamer wordt ¤ 0,5
miljoen beschikbaar gesteld.
Bestuur en concern De tweede fase van de renovatie van de ambtswoning wordt voor representatieve doeleinden van het gemeentebestuur aangepakt. De hiermee gemoeid gaande investering bedraagt ¤ 3 miljoen; de kapitaallasten hiervan bedragen ¤ 0,27 miljoen. Grote nadruk komt te liggen op de verschillende digitale onderdelen. Zo is voor ICT-dienstverleningsactiviteiten ¤ 1,31 miljoen gereserveerd, en voor de Glazen Stad 2002 ¤ 1,27 miljoen. Ook wordt een investering gedaan in Cyburg, de geavanceerde ICT-proeftuin. Voor het Koninklijk Huwelijk op 2 februari 2002, tenslotte, is een bedrag van ¤ 2,8 miljoen opzij gezet.
Belastingen en tarieven
Het OZB-tarief, het rioolrecht en het watertarief worden niet verhoogd.
Wel wordt het tarief voor de hondenbelasting met 5,5% verhoogd naar ¤
56 per hond. Verder wordt het tarief vermakelijkheidsretributie per
passagier verhoogd naar ¤ 1 (rondvaartboot) en ¤ 0,25 (waterfiets).
Procedure
De begroting wordt nu voor publicatie gereedgemaakt; rond 8 oktober
zijn drukproeven voor de gemeenteraad beschikbaar. De
raadscommissies bespreken begin november de verschillende
hoofdstukken van de begroting. Het college verwerkt de reacties en
eventuele moties vervolgens in een preadvies, dat eind november/begin
december in de raadscommissies wordt behandeld. Op 12 en 13
december zijn de slotdebatten in de gemeenteraad.
-
© gemeente Amsterdam - 19-09-2001