Ingezonden persbericht

Persberichtenbank Nieuwsbank voert betaalsysteem in

UTRECHT, 19-09-2001 -- De persberichtenverzamelaar en distributeur Nieuwsbank profileert zich vanaf vandaag als "nieuwsmakelaar". Net als bij een onroerend goed makelaar kunnen nu zowel koper als verkoper voor de bemiddeling betalen. "Natuurlijk niet alletwee tegelijk", zegt hoofdredacteur Jan Halkes, "wanneer de een betaalt is onze bemiddeling voor de ander gratis".

"Kopers" zijn bij Nieuwsbank de afnemers van persberichten voor wie tot nu toe alles op de website gratis was. "Verkopers" zijn de inzenders van berichten, persvoorlichters, actievoerders, communicatie managers. Als grootste en best bezochte Nederlandstalige persberichtendatabank op het wereldwijde web, is Nieuwsbank de bemiddelaar bij uitstek tussen beide partijen.

Het blijft mogelijk gratis persberichten bij Nieuwsbank te plaatsen, maar deze zullen nog alleen maar aan betalende Nieuwsbank abonnees worden getoond. Omgekeerd krijgen niet-abonnees van Nieuwsbank nog alleen maar de berichten te zien waar de inzender voor heeft betaald. Zij kunnen met hun creditcard online betalen voor een abonnement met wachtwoord of voor een incidenteel persbericht.

Nieuwsbank verwacht met deze werkwijze niet alleen haar omzet te verhogen maar ook beter te kunnen voorzien in de groeiende vraag van persvoorlichters naar meer service. Zij vinden nu bij Nieuwsbank één loket waarlangs hun bericht nagenoeg alle media in het Nederlandse taalgebied bereikt. Nieuwsbank werkt samen met zowel het ANP als het nieuwe persbureau Novum.

Ook de afnemers van persberichten worden op de vernieuwde site beter bediend. De berichten zijn ingedeeld in rubrieken waardoor men sneller overzicht krijgt. Betalende Nieuwsbank abonnees krijgen de beschikking over een wachtwoord om op de site hun eigen selectie te bekijken. De Pers Agenda - meer dan 1000 aankondigingen - is voortaan exclusief voor betalende abonnees.

"Ik zal niet ontkennen dat ook Nieuwsbank last heeft van het verslechterde financiele klimaat voor internet bedrijven", aldus Jan Halkes, "maar ik verwacht dat we met deze nieuwe opzet snel een belangrijke omzetverbetering kunnen realiseren. Op dit moment lekken veel inkomsten weg naar bedrijven die dankbaar maar gratis onze verzamelinspanning gebruiken om berichten door te verkopen naar hun afnemers. Die afnemers zullen nu rechtstreeks bij ons moeten aankloppen."

Uit een recent onderzoek van Multiscope blijkt dat Nieuwsbank met 4500 bezoekers per dag tot de top tien van best bezochte Nederlandse online nieuwsdiensten behoort. Dat is opzienbarend voor een dienst die zich bewust onthoudt van elke journalistieke bewerking, selectie en presentatie. Uit een recente analyse van de logboeken blijkt dat journalisten de grootste groep bezoekers vormen. Met gemiddeld 250 persberichten per dag levert Nieuwsbank naar schatting rond de 90 procent van alle in Nederland verschijnende persberichten met zowel landelijk als regionaal en lokaal nieuws.