Consumentenbond

Internetwinkels lappen wetten aan hun laars

Minister moet streng toezien op naleving van nieuwe regels

Minister Jorritsma moet streng gaan toezien op de naleving van de nieuwe regels voor internetwinkels. Ook moet de overheid een voorlichtingscampagne starten die consumenten wijst op hun rechten en plichten als zij aankopen doen op internet. Die wensen legt de Consumentenbond bij het kabinet neer naar aanleiding van een grootschalig internationaal onderzoek naar e-commerce. Internetwinkels blijken zich niet te houden aan de nieuwe regels voor kopen op afstand.

De wereldkoepel van consumentenorganisaties Consumers International publiceert op 19 september de resultaten van haar tweede internationale onderzoek naar kopen op internet, waaraan ook de Nederlandse Consumentenbond heeft meegedaan. Vanuit 14 verschillende landen zijn ruim 400 bestellingen gedaan.

De consumentenorganisaties tonen met het onderzoek aan dat internetwinkels zich niet houden aan nieuwe wetten en regels. Een op de vijf sites geeft bijvoorbeeld niet duidelijk aan hoeveel een product in totaal kost. Meer dan de helft van de winkels geeft consumenten geen informatie over de afkoelingsperiode, waarbinnen de klant de mogelijkheid heeft om het product terug te sturen. Te veel sites geven geen informatie over de aankoopvoorwaarden. Bovendien laat het onderzoek zien dat consumenten nog steeds niet met vertrouwen kunnen kopen op internet. Zes procent van de bestelde producten kwam bijvoorbeeld helemaal niet aan (zes keer werd zelfs betaald zonder dat het product geleverd werd). In negen procent van de gevallen waarin het product werd teruggestuurd, werd het geld niet terugontvangen. Vaak duurde het ook veel te lang voordat het geld was teruggestort.

Naar aanleiding van de resultaten van dit onderzoek legt de Consumentenbond in een brief aan het kabinet twee wensen voor. Op de eerste plaats zou minister Jorritsma de Economische Controle Dienst de opdracht moeten geven om streng toe te zien op de naleving van de nieuwe e-commerce wetten. Alleen dan kan het vertrouwen van consumenten in kopen op internet groeien. Op de tweede plaats zou de overheid een voorlichtingscampagne moeten opzetten om consumenten te informeren over hun rechten en plichten, zodat zij krachtig staan tegenover internetwinkels die het niet zo nauw nemen met de nieuwe wetten.