NIPO

20 september 2001

Nederlander besteedt steeds meer geld aan tuin en balkon

Nederlanders geven steeds meer geld uit aan de inrichting en het onderhoud van hun tuin en/of balkon. Dit blijkt uit een onderzoek dat het NIPO onlangs heeft verricht onder Nederlandse tuin- en balkonbezitters.

Tuin- en balkonbezit
Ruim een vijfde van de Nederlanders bezit enkel één of meerdere balkons, twee derde beschikt alleen over een tuin. Jaarlijks is er een daling in de gemiddelde grootte van de tuin waar te nemen. Dit jaar komt de gemiddelde oppervlakte uit op 137 m2.

Totale besteding tuin en balkon
De Nederlandse tuin- en balkonbezitters hebben er steeds meer voor over om hun tuin en/of balkon te onderhouden en in te richten. Het gemiddelde bedrag dat per kopend huishouden in de eerste zes maanden van dit jaar is besteed, ligt rond de f 514,-. Dat is ongeveer zes procent meer dan in 1999.

Besteding levende producten
Ten opzichte van twee jaar geleden is het percentage huishoudens dat groenproducten heeft gekocht gestegen. Vooral eenjarige zomerbloeiers en meerjarige perkplanten zijn de favorieten van de Nederlandse tuin- en groene balkonbezitters. Het tuincentrum is het belangrijkste aankoopkanaal voor deze groenproducten.

Gebruik meststoffen en bestrijdingsmiddelen
Er worden steeds meer en vaker meststoffen en bestrijdingsmiddelen of gewasbeschermingsmiddelen gebruikt. 61% van de tuin- en balkonbezitters gebruikt meststoffen ten opzichte van 49% in 1999. Meer dan een derde (35%) van de tuin- en balkonbezitters gebruikt bestrijdingsmiddelen. Meer dan de helft (55%) van de tuin- en balkonbezitters let er bij het kopen van de producten op of deze schadelijk zijn voor het milieu. Er wordt duidelijk milieubewuster getuinierd dan twee jaar geleden. Toen was de interesse in milieuvriendelijk tuinieren nog matig.

Populaire trends op tuin- en interieurgebied
In de tuinsector is de Oosterse/ Japanse trend ten opzichte van voorgaande jaren veel populairder geworden. Deze trend zet zich echter niet in het interieur voort. Hier zijn de moderne en de koloniale stijl het populairst. Toch doen veel mensen niet aan deze trend mee en kiezen ze voor een tijdloos interieur. Vooral natuurlijke, warme kleuren zoals beige, bruin en lichtgeel worden in het interieur aangewend.

A8474/ Het veldwerk heeft plaatsgevonden van 28 juni tot en met 11 juni 2001 (n=964)/ NIPO CAPI@HOME.

Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron: NIPO, het marktonderzoekinstituut te vermelden. Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u terecht bij Tamara Deprez (tel: 020-5225 427).