Subaru Impreza WRX STI en STI Prodrive Style
(21 september 2001)
Subaru gaat de Impreza AWD-lijn wederom uitbreiden, zo was te zien op
de I.A.A. in Franfurt. Dit met behulp van een adembenemend topmodel:
de Impreza WRX STi. Een auto die het beste uit twee werelden biedt:
enerzijds het karakter van een (uiterst!) krachtige bolide en
anderzijds de rijeigenschappen van een snelle zaken- of gezinssedan.
Uiteraard is bij de ontwikkeling van de Subaru Impreza WRX STi terdege
rekening gehouden met alle eisen op het gebied van veiligheid en
milieu.
Wat dit laatste aangaat: de STi-versie voldoet volledig aan de strenge
EURG3-normen. Vermogen en kracht lijken te zijn vergroeid met het
STi-concept. De turbocompressor is ten opzichte van de 'normale'
WRX-uitvoering opgewaardeerd. Bovendien introduceert Subaru op de
Impreza WRX STi het Active Valve Control System (AVCS), oftewel
variabele kleptiming. Dankzij deze aanpassingen levert de zestienkleps
viercilinder motor liefst 265 pk (195 kW) bij 6.000 toeren en een
koppel van 343 Nm bij 4.000 toeren. Het behoeft geen betoog dat dit
enorme vermogen op de weg wordt gebracht via All Wheel Drive (AWD):
permanente vierwielaandrijving.
De fraaie 17-inch lichtmetalen wielen en geventileerde schijven rondom
zijn uitermate geschikt voor ultra-sportief bochtenwerk. Ook het
remsysteem werd aangepast evenals de transmissie van de Impreza WRX
STi: standaard beschikt de auto over een handgeschakelde
zesversnellingsbak.
De uitrusting van de Subaru Impreza WRX STi laat niets te wensen over.
Een paar voorbeelden: de versnellingspook is bevestigd in een
hoogglans aluminium frame, de kuipstoelen zijn decent afgewerkt met
suède en de auto beschikt bovendien over aluminium pedalen met
antislip profiel.
Prodrive-uitvoering
De 'Prodrive Style'-versie op basis van de nieuwe Impreza WRX STi, die
eveneens op de I.A.A. van Frankfurt debuteerde, gaat qua uitvoering
zelfs nog cen stap verder. Met een aantal exclusieve items lijkt deze
versie als twee druppels water op de WK-rallyauto van Subaru. Denk
hierbij aan dezelfde voorbumper met geïntegreerde mistlampen en aan
gestroomlijnde sideskirts in de rallywagen-uitmonstering. Aan de
achterzijde is op het kofferdeksel een grote spoiler gemonteerd met
een hooggeplaatst remlicht, ook deze werd overgenomen van de Subaru
Impreza World Rally Car.
Subaru Nederland verwacht de Impreza WRX STi in de loop van komend
voorjaar te kunnen presenteren. In die periode zal ook de
Prodrive-versie beschikbaar komen. De prijzen worden tegen die tijd
bekendgemaakt.