Carros

Subaru Impreza WRX STI en STI Prodrive Style

(21 september 2001)

Subaru gaat de Impreza AWD-lijn wederom uitbreiden, zo was te zien op de I.A.A. in Franfurt. Dit met behulp van een adembenemend topmodel: de Impreza WRX STi. Een auto die het beste uit twee werelden biedt: enerzijds het karakter van een (uiterst!) krachtige bolide en anderzijds de rijeigenschappen van een snelle zaken- of gezinssedan.

Uiteraard is bij de ontwikkeling van de Subaru Impreza WRX STi terdege rekening gehouden met alle eisen op het gebied van veiligheid en milieu.
Wat dit laatste aangaat: de STi-versie voldoet volledig aan de strenge EURG3-normen. Vermogen en kracht lijken te zijn vergroeid met het STi-concept. De turbocompressor is ten opzichte van de 'normale' WRX-uitvoering opgewaardeerd. Bovendien introduceert Subaru op de Impreza WRX STi het Active Valve Control System (AVCS), oftewel variabele kleptiming. Dankzij deze aanpassingen levert de zestienkleps viercilinder motor liefst 265 pk (195 kW) bij 6.000 toeren en een koppel van 343 Nm bij 4.000 toeren. Het behoeft geen betoog dat dit enorme vermogen op de weg wordt gebracht via All Wheel Drive (AWD): permanente vierwielaandrijving.

De fraaie 17-inch lichtmetalen wielen en geventileerde schijven rondom zijn uitermate geschikt voor ultra-sportief bochtenwerk. Ook het remsysteem werd aangepast evenals de transmissie van de Impreza WRX STi: standaard beschikt de auto over een handgeschakelde zesversnellingsbak.

De uitrusting van de Subaru Impreza WRX STi laat niets te wensen over. Een paar voorbeelden: de versnellingspook is bevestigd in een hoogglans aluminium frame, de kuipstoelen zijn decent afgewerkt met suède en de auto beschikt bovendien over aluminium pedalen met antislip profiel.

Prodrive-uitvoering
De 'Prodrive Style'-versie op basis van de nieuwe Impreza WRX STi, die eveneens op de I.A.A. van Frankfurt debuteerde, gaat qua uitvoering zelfs nog cen stap verder. Met een aantal exclusieve items lijkt deze versie als twee druppels water op de WK-rallyauto van Subaru. Denk hierbij aan dezelfde voorbumper met geïntegreerde mistlampen en aan gestroomlijnde sideskirts in de rallywagen-uitmonstering. Aan de achterzijde is op het kofferdeksel een grote spoiler gemonteerd met een hooggeplaatst remlicht, ook deze werd overgenomen van de Subaru Impreza World Rally Car.

Subaru Nederland verwacht de Impreza WRX STi in de loop van komend voorjaar te kunnen presenteren. In die periode zal ook de Prodrive-versie beschikbaar komen. De prijzen worden tegen die tijd bekendgemaakt.