Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

21-9-2001; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Comunitat Valenciana, circuit Valencia

HARUCHIKA AOKI ALS EEN STAP DICHTER BIJ FABRIEKSCOUREURS DAN TIJDENS VORIGE GP IN ESTORIL NA 2 DAGEN

Het gaat goed , opent chef monteur Hans Spaan vanuit een inmiddels zonovergoten Valencia. Inmiddels vanwege de barre weersomstandigheden waar de zuid-oostkust van Spanje de afgelopen dagen mee te kampen had. Want het De Graaf Contracting-Sent Waninge team trof op de heenweg naar de Gran Premio Comunitat Valenciana diverse omleidingen bij diverse in z n geheel onder water staande viaducten. Door de hevige wolkbreuken spoelde delen van de niet of nauwelijks van afwatering voorziene snelwegen en viaducten weg. Maar eenmaal op het 4 km lange stadion-cirucit aangekomen klaarde de lucht op alle fronten op. Twee weken geleden ging het in Portugal al goed met de fraaie 11e plaats, Haru s beste seizoensscore naast de winst in de natte herstart van Mugello. Maar ook hier op het korte bochtige circuit Ricardo Tormo in Valencia gaat het goed. We zitten nu al op het niveau waar we normaal gesproken pas na 2 dagen keihard werken en trainen zitten , vervolgt Hans Spaan, die zijn pupil naar een voorlopige 17e plaats tot vlak achter McCoy, Crivillé en Van den Goorbergh zag opklimmen.

Aoki zelf was laaiend enthousiast: We zijn voortgegaan op de weg die we in Portugal zijn ingeslagen en dat pakt ook hier goed uit. We hebben helemaal geen verings- en wegliggingsproblemen gehad, die we bij eerdere GP s vaak wel op de eerste dag tegen kwamen. Tijdens de vrije training was ik al beste Honda V2-rijder en zat ik dicht bij de fabrieksrijders. Vanmiddag stelde Spaan de achtervering iets zachter af en monteerde zachtere voorveren met minder olie. Dat pakte super uit. Voor zaterdag passen we de tweede machine ook zo aan en gaan we op zoek naar die volle 100% afstelling voor de race. Als je weet dat ik deze tijd draaide met een band die eigenlijk niet echt goed voldeed, dan stemt het me zelfs nog positiever .

De 25-jarige Japanner snoepte in de 1e tijdtraining 1,3 seconden af van zijn tijd in de vrije training. Het zou mooi zijn als we morgen eenzelfde progressie doormaken, maar een startplaats bij de eerste 16 op de 4e rij is met 16 fabrieksrijders voor je eigenlijk niet echt makkelijk haalbaar. Maar Michelin heeft nog een nieuw compound voor Haru in het vat , besluit Spaan.

500cc Trainingstijden na de 1e dag:


1. Valentino ROSSI ITA 1'35.434 Nastro Azzurro Honda ; 2. Alex BARROS BRA 1'35.556 West Honda Pons; 3. Loris CAPIROSSI ITA 1'35.594 West Honda Pons ; 4. Sete GIBERNAU SPA 1'35.634 Telefonica Movistar Suzuki ; 5. Tohru UKAWA JPN 1'35.731 Repsol YPF Honda Team; 6. Max BIAGGI ITA 1'35.774 Marlboro Yamaha Team; 7. Kenny ROBERTS USA 1'35.936 Telefonica Movistar Suzuki; 8. Garry McCOY AUS 1'36.011 Red Bull Yamaha WCM; 9. Carlos CHECA SPA 1'36.059 Marlboro Yamaha Team; 10. Norick ABE JPN 1'36.124 Antena 3 Yamaha-d'Antin; 11. Shinya NAKANO JPN 1'36.151 Gauloises Yamaha Tech 3; 12. Noriyuki HAGA JPN 1'36.267 Red Bull Yamaha WCM; 13. Alex CRIVILLE SPA 1'36.468 Repsol YPF Honda Team; 14. Olivier JACQUE FRA 1'36.486 Gauloises Yamaha Tech 3; 15. Jose Luis CARDOSO SPA 1'36.516 Antena 3 Yamaha-d'Antin; 16. Jurgen vd GOORBERGH NED 1'36.682 Proton TEAM KR; 17. Haruchika AOKI JPN 1'37.467 De Graaf Contracting-Sent Waninge Honda; 18. Leon HASLAM GBR 1'37.788 Shell Advance Honda; 19. Anthony WEST AUS 1'38.345 Honda; 20. Brendan CLARKE AUS 1'39.339 Shell Advance Honda; 21. Barry VENEMAN NED 1'39.931 Honda; 22. Miguel TEY SPA 1'41.446 By Queroseno Racing Honda; 23. Johan STIGEFELT SWE 1'41.719 Sabre Sport