Laatste en grootste sanerings- en sloopoperatie rampgebied van start
Enschede, 20 september 2001
Vrijdag 21 september a.s. geeft wethouder Bleker het startsein voor de
laatste en grootste sloop- en saneringswerkzaamheden in het
rampgebied. Het betreft de sloop en sanering van het Bamshoevecomplex.
Naar verwachting zijn eind dit jaar alle asbestsaneringswerkzaamheden
afgerond. De sloop is waarschijnlijk voorjaar 2002 gereed.
In totaal moet ruim 44.000 ton asbest besmet puin en 5.000 ton schoon
puin worden afgevoerd. Daarnaast nog eens 16.000 ton staal en 800 ton
verharding en 1600 kubieke meter asbesthoudende grond. Het schroot
wordt, indien noodzakelijk, op het terrein zelf gereinigd van
asbesthoudende stof voordat het naar de verwerker gaat. Dit gebeurt
onder stringente voorwaarden.
Het asbestbesmet materiaal van de Bamshoeve wordt in hermetisch
afgesloten vrachtwagens (klepwagens) afgevoerd. Alvorens deze
vrachtwagens het rampgebied verlaten gaan ze door een speciaal
gebouwde wasinstallatie. Dit moet voorkomen dat de vrachtwagens
asbesthoudende stof meenemen buiten het gebied. In totaal zullen
ongeveer 3300 vrachtwagens vertrekken richting de afvalverwerkers. Het
schone en te hergebruiken puin wordt afgevoerd naar TRM (Twentsche
Recycling Maatschappij), het asbestbesmet materiaal wordt afgevoerd
naar Boeldershoek. Het vervoer van dit soort asbesthoudend materiaal
in de klepwagens wordt, na instemming van de betrokken Rijksinspecties
en Ministeries, voor het eerst toegepast in Nederland.
Door de aannemerscombinatie Dusseldorp/Pongers zijn maatregelen genomen om verspreiding van het aanwezige asbest tijdens de werkzaamheden te voorkomen. Rondom het gebied zijn hekken geplaatst met geotextiel, een soort stofdoek. Verder wordt er tijdens de werkzaamheden gesproeid om stofvorming tegen te gaan. De aannemer is verplicht regelmatig te meten of deze maatregelen voldoende effect hebben. Daarnaast zal de gemeente tien luchtmetingen per week uitvoeren om er zeker van te zijn dat het asbest zich niet verspreidt buiten het gebied waar de werkzaamheden plaatsvinden. Telkens op een andere plek onder meer afhankelijk van windrichting en weersomstandigheden. Ook het vervoer van het materiaal naar de verwerkingsinstallaties zal steekproefsgewijs worden gecontroleerd.