Nieuwe Honda CR-V: Ruim en praktisch
Wereldpremiére op de Tokyo Motorshow
(25 september 2001)
Honda toont op de komende Tokyo Motorshow in oktober a.s. voor het
eerst haar nieuwe Honda CR-V die vanaf voorjaar 2002 leverbaar wordt
in Europa. Net als de nieuwste Civic biedt de nieuwe CR-V door zijn
slimme concept een van de ruimste interieurs in zijn klasse.
Met de eerste CR-V bood Honda een verfrissende benadering van het
4x4-concept en was daarmee voorloper in een trend van vooral
stijlvolle en toch veelzijdige vierwielaangedreven auto's die zich
door het zeer comfortabele rijgedrag bijzonder goed thuis voelen op de
weg en daarnaast bruikbaar zijn in het terrein. De hoge verkoopcijfers
bewijzen de populariteit van het concept: de afgelopen drie jaar was
de CR-V de best verkochte 4x4 met benzinemotor in Europa. Met de
nieuwe CR-V biedt Honda een nog ruimer interieur en een grotere,
functionelere bagageruimte, maar ook met meer trekkracht en
rijcomfort, een verbeterde handelbaarheid, en een stoere1 robuuste
carrosserie.
De 150 pk (110 kW) sterke 2,0-liter DOHC i-VTEC-motor is lid van
Honda's nieuwste 'i-Series' motorenfamilie. Met de handgeschakelde
5-versnellingsbak accelereert de CR-V hiermee in minder dan 10
seconden van 0-100 km/h. Toch bedraagt het gemiddelde
brandstofverbruik slechts 9,0 11100 km (1:11,1). Een groot motorkoppel
over een breed toerenbereik (max. koppel 192 Nm bij 4.000 tpm) maakt
zowel een plezierige vermogensontwikkeling als een enorme souplesse
mogelijk. In combinatie met het hooggewaardeerde Real Time
4WD-systeem, dat de vierwielaandrijving alleen als het nodig is
volautomatisch inschakelt, biedt de CR-V zowel on- als off-road
uitstekende, veilige prestaties.
De CR-V is standaard uitgerust met handgeschakelde
vijfversnellingsbak. In de nieuwe CR-V schakelt deze soepeler en heeft
een kortere één en achteruit voor betere acceleratie vanaf stiltand en
bij lage snelheid. Als optie is er een 4-traps automaat met Grade
Logic-control.
Het succes van de CR-V is te danken aan de combinatie van enorme
veelzijdigheid en stijlvol raffinement. Daardoor is hij geschikt voor
diverse toepassingen, van woon-werkverkeer tot het trekken van een aan
hanger - ook over een modderig veld. De nieuwe CR-V heeft een
strakkere, robuustere styling en is bij gelijke wielbasis en hoogte
iets langer en breder.
Net als de nieuwste Civic biedt de CR-V door zijn slimme concept een
van de ruimste interieurs in zijn klasse. Zo is er meer beenruimte
voor de achterpassagiers en is de bagageruimte eveneens vergroot. De
tandemafstand (afstand tussen de heuppunten van de voor- en
achterpassagiers) is met 1007 mm beslist toonaangevend in deze klasse.
De achterbank is asymmetrisch gedeeld (60:40) neerklapbaar en is
bovendien in lengte verstelbaar over 170 mm (in vijf stappen). De
achterbankleuning kan over 45 graden worden versteld. Door ook de
rugleuning van de voorstoelen helemaal achterover te verstellen, kan
in het interleur worden geslapen. De vloer van de bagageruimte is met
120 mm verlaagd, waarmee de inhoud is toegenomen van 374 liter tot
527-628 liter (VDA). Als de achterbankleuning voorover wordt geklapt1
neemt de inhoud zelfs toe tot 952 liter. In de beschikbare ruimte
kunnen zelfs twee 26-inch mountainbikes rechtop worden vervoerd zonder
dat de voorwielen hoeven te worden verwijderd.
De handrem is naar het dashboard verplaatst en bij de automatische
versie bevindt ook de versnellinghendel zich hier. Dat geeft het
interleur van de CR-V nog een extra ruimtelijk gevoel. De werking van
de gedeelde achterklep is gewijzigd.
Deze heeft nog steeds de afzonderlijk te openen achterruit, voor het
snel opbergen of uitnemen van kleine voorwerpen maar in tegenstelling
tot voorheen is de ruit nu onderdeel van de opzij schamierende
achterdeur. Daarmee hoeft voortaan niet eerst de ruit te worden
ontgrendeld voordat de achterdeur kan worden geopend. De aanzienlijk
sterkere en stijvere carrosserie heeft niet alleen voordelen op het
gebied van de passieve veiligheid, maar zorgt ook voor een verbetering
van zowel handelbaarheid als raffinement. Om het veiligheidsniveau nog
verder te optimaliseren heeft Honda zelf botsproeven ontwikkeld, die
nog zwaarder zijn dan conventionele testen. Een ander voorbeeld
betreft de relatief lage bumpers en dorpels. Deze bevinden zich op het
niveau van normale personenautos, waardoor de structurele elementen
van die auto's optimaal worden belast bij een botsing. Dit resulteert
in een reductie van zowel schade als letsel.
Door deze maatregelen verwacht Honda voor de nieuwe CR-V een
'4-sterren'-resultaat bij de Euro NCAP frontale en flank-botsproeven,
plus een '3-sterren-uitslag voor de bescherming van voetgangers. De
combinatie van standaard airbags en zij-airbags voorin, dubbele
gordelspanners op de veiligheidsgordels voorin, drie 3-punts
veiligheidsgordels achterin, ISOFIX-kinderzitjesbevestiging en
whiplash-reducerende voorstoelen draagt ertoe bij dat de CR-V een van
de veiligste SUV's op de markt is.
De Honda CR-V is ontwikkeld voor veelzijdig rijplezier. Daartoe
bestaat het onderstel uit een verder ontwikkelde MacPherson
voorwielophanging met compacte en technisch efficiënte
sporingscontrole, en een 'double wishbone' achterwielophanging met
reactie-arm. Het resultaat is een onderstel met het comfort, de
stabiliteit en de handelbaarheid van een personenauto en de
terreinvaardigheid van een 4x4. De kleine draaicirkel van 10,4 m, de
hoge zitpositie en het goede uitzicht rondom bieden de nieuwe CR-V ook
optimale wendbaarheid in de stad.
De nieuwe CR-V gaat gebouwd worden in Swindon, Groot-Brittannië. Weer
een voorbeeld van Honda's enorme productieflexibiliteit binnen het
Global Product Supply Network, waarmee snelheid, efficiency en
flexibiliteit van alle fabrieken wereldwijd zijn verbeterd. Het
systeem maakt gebruik van zeer veelzijdige lasrobots en
gestandaardiseerde productielijnen. Hierdoor wordt de investering in
nieuwe productie-apparatuur gereduceerd en wordt de ontwikkelings- en
productie-opstarttijd van een nieuw model verkort. Dankzij dit
flexibele systeem kan Honda ook sneller inspelen op ontwikkelingen in
de markt, bijvoorbeeld door het vergroten van productiecapaciteit, het
snel toevoegen of veranderen van modellen; en dat alles met minimale
investeringen.
De CR-V werd eind 1995 op de Japanse markt geïntroduceerd en is
sindsdien een
- absoluut verkoopsucces. Eind 2000 waren er wereldwijd al meer dan 1
miljoen van verkocht. In Europa is de CR-V sinds maart 1997 te koop.
Hij staat op de derde plaats bij Honda's Europese autoverkopen en
speelt dus een belangrijke rol. Bovendien is de CR-V sinds 1998 de
best verkochte 4x4 met benzinemotor in Europa; in dat jaar werden er
37.895 verkocht. Gezien dit succes verwacht Honda in het eerste voile
verkoopjaar van het nieuwe model 33.000 stuks te verkopen in Europa.
In de daaropvolgende jaren moet dit toenemen tot respectievelijk
38.000 en 44.000 eenheden.
De nieuwe CR-V gaat wereldwijd in 160 landen verkocht worden.