STICHTING ALCOHOLPREVENTIE

Veel web sites mixdrankjes op jongeren gericht

Veel web sites mixdrankjes, vodka en likeurtjes op jongeren gericht

Een kroeg met een eend die dronken van zijn barkruk rolt als je er met de cursor langsgaat, chatrooms waar je afspraakjes kunt maken met leeftijdgenoten en de nieuwste hits die je als MP3 kunt downloaden: het klinkt als het puberparadijs op internet. Het Instituut voor Onderzoek naar Leefwijzen en Verslaving heeft in opdracht van de Stichting Alcoholpreventie het eerste onderzoek in Europa uitgevoerd naar alcoholreclame op internet. Hieruit bleek onder andere dat veel producenten van trendy drankjes (40 procent van de onderzochte sites) zich via hun web sites in het bijzonder richten op minderjarigen.

De grootste boosdoeners zijn daarbij Flügel en elPicu, tegen wie de Stichting Alcoholpreventie dan ook klachten zal indienen bij de Reclame Code Commissie. De beschreven eend, die onder andere gezelschap heeft op de site van een in leer gehulde soortgenoot die zich in de aangrenzende dark room ophoudt, is van Flügel. ElPicu biedt een fruitautomaat, hippe taal en de associatie met feesten en erotiek.

De onderzochte sites zijn ter beoordeling van de vraag of zij aantrekkelijk zijn voor jongeren voorgelegd aan reclamedeskundigen. Criteria hierbij zijn onder andere geweest de mogelijkheid van chatten (zeer populair bij jongeren), het downloaden van muziek en het verzenden van e-cards.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat de huidige Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken veel te vaag is in haar beschrijving van wat wel en niet is toegestaan. In het bijzonder houdt de formulering van de Code geen rekening met de specifieke mogelijkheden en interactiviteit van internet. De onderzoekers, professor dr. Ronald Knibbe en drs Elske Wits, bevelen aan om een expliciet verbod van chatmogelijkheden, spelletjes, MP3's, e-cards en dergelijke op te nemen in de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken.

Daarnaast zou de leeftijd van de bezoekers van de sites van alcoholproducenten regelmatig moeten worden onderzocht, zoals dit nu al gebeurt bij radio- en televisiezenders. Dit om het mogelijk te maken, vast te stellen of meer dan 25 procent van de bezoekers minderjarig is. In dat geval zou de site moeten worden aangepast. Einde persbericht

---

----
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Stichting Alcoholpreventie,
J.F. Kennedylaan 99, 3981 GB Bunnik, afdeling Voorlichting (M.Bakker),
tel.: 020-6610150 (dinsdag 25-9 van 10-15 uur).

25 sep 01 10:00