25 SEPTEMBER 2001
Www.Chauffeurworden.nl geeft antwoord op alle vragen over het chauffeursvak
Startschot campagne 'Chauffeur Worden' van Vakopleiding Transport en Logistiek
Vandaag is de meerjaren-imagocampagne 'Chauffeur Worden' officieel geopend met het online gaan van de site, www.chauffeurworden.nl. TLN-voorzitter Michiel van der Harst en FNV-bestuurder Jan Heilig toeterden de site letterlijk de ether in. De site is het hart van een speciale imagocampagne die het beeld van het beroep chauffeur verbreedt en moet zorgen dat de krapte op de arbeidsmarkt wordt verminderd (2001: 3.600 vacatures). Uit imago-onderzoek blijkt dat het bestaande beeld van de chauffeur vooral dat van de internationaal chauffeur is. Er zijn echter vele typen chauffeurs, vele soorten vervoer en vele mogelijkheden in het wegtransport. De campagne laat zien dat er voor iedereen perspectief zit in het transport en richt zich ook specifiek op de nog ondervertegenwoordigde doelgroepen in het chauffeursvak zoals vrouwen (2%) en allochtonen (4%).
De werkgelegenheid binnen het beroepsgoederenvervoer is in 2000 met 4
% gestegen, terwijl het landelijk gemiddeld op 2,3 % ligt. Er is dus
een grote behoefte aan nieuwe chauffeurs. Bovendien is het
beroepsgoederenvervoer een nogal traditionele sector. Met name de
beroepsgroep chauffeurs die voor meer dan 90 % uit autochtone mannen
bestaat is nog niet echt een afspiegeling van het totale
arbeidspotentieel van nu en morgen.
Imago-onderzoek
Er moet dus voor het vak worden geworven en hierbij speelt het imago
van het chauffeursvak een grote rol. Vrij, weg van huis en baas, de
wijde wereld aan de voeten. Dit zijn bekende positieve beelden bij het
beroep van chauffeur, evenals het verdienen van een goed salaris.
Uiteraard zijn dit elementen van het chauffeursvak, maar het
belangrijkste beeld dat potentiële nieuwkomers hebben blijkt nogal
eenzijdig. Uit een grootschalig imago-onderzoek blijkt dat het
gemiddelde beeld eigenlijk beperkt blijft tot het traditionele beeld
van de internationale chauffeur. Deze vormt slechts 25% van het totaal
aantal chauffeurs (ruim 90.000). Ruim 75% daarvan werkt dus in het
nationale of regionale transport. Het beroep moet daarom breed
geprofileerd worden, met alle variaties en specialisaties die er in
het goederenvervoer zijn. Zo wordt duidelijk dat er vele soorten
chauffeurs nodig zijn en dat er voor elk wat wils is. Opvallend is ook
dat allochtone mannen, nu nog ondervertegenwoordigd in de sector (4%),
tweemaal zoveel belangstelling hebben voor een baan als chauffeur dan
autochtone mannen. De belangstelling van vrouwen neemt de laatste
jaren wel toe, maar zij zijn met 2 % nog een absolute minderheid.
Feestelijke opening door sociale partners
Het personeelstekort is geen tijdelijke zaak en dus is de campagne
'Chauffeur Worden' een meerjarige campagne. De campagne wordt gedragen
door de werkgevers- en werknemersorganisaties in het
beroepsgoederenvervoer en aan hen de eer vandaag de officiële aftrap
te geven. FNV-bestuurder Jan Heilig staat vierkant achter de campagne
en roept zijn leden op het actie-nummerbord achter de voorruit te
zetten en meer invulling te geven aan het ambassadeurschap voor het
vak. Michiel van der Harst, TLN-voorzitter, is blij met de extra slag
die nu gemaakt gaat worden. Hij is er zich van bewust dat ook
werkgevers zich klaar moeten maken voor de nieuwe instroom en hun
bedrijfsvoering moeten aanpassen aan de wensen van de moderne
werknemer, waaronder ook allochtonen en vrouwen. "Daarom gaan we
volgend jaar ook samen met de Vakopleiding workshops verzorgen over
modern personeelbeleid".
Multimediale campagne
De campagne krijgt 'gezicht' door vijf zwart-wit portretten van drie
mannen, een allochtone man en een vrouw met daarbij in een korte tekst
de 'drive' van deze persoon voor het vak. Zowel de positieve als
negatievere kanten van het vak worden belicht. Onderaan staan in
dynamische vrachtwagens de pay-off: www.chauffeurworden.nl, de site
waarop men voor meer informatie terecht kan en 0900-1442, het speciale
informatienummer. De BedrijfsautoRAI begin 2002 jaar vormt een
hoogtepunt in de campagne.
www.chauffeurworden.nl
Het centrale onderdeel van de campagne is de website
www.chauffeurworden.nl. De site geeft uitgebreide informatie over de
mogelijkheden om chauffeur te worden. De diverse soorten wegvervoer
worden belicht en bezoekers kunnen kennismaken met het leven en werken
van verschillende chauffeurs Een ervaren chauffeur beantwoordt
wekelijks alle vragen over het chauffeursvak. Uiteraard is er een
overzicht van alle opleidingsmogelijkheden te vinden.
Nummerbordactie
Als ondersteuning voor de campagne ter verbetering van het imago van
chauffeurs en de werving van chauffeurs worden 15.000 nummerplaten met
de opdruk: www.chauffeurworden.nl ingezet. Ze zijn verkrijgbaar via
antwoordkaarten in Truckstar en Routiers en worden rechtstreeks naar
de ondernemers gemaild. Bedoeling is dat chauffeurs deze nummerborden,
net als Chantal en Annelies, achter hun raam zetten om zodoende de
site op de weg te promoten. Aan deze actie is voor de chauffeurs een
prijsvraag verbonden. Vrachtwagens met het nummerbord voor de voorruit
worden in het hele land door zgn. 'mystery ladies' gefotografeerd en
komen medio december op de site te staan. Voor de gespotte chauffeurs
staan verschillende prijzen klaar. De radiospots haken ook op de
nummerbordactie in.