Vakopleiding Transport en Logistiek


25 SEPTEMBER 2001
Www.Chauffeurworden.nl geeft antwoord op alle vragen over het chauffeursvak

Startschot campagne 'Chauffeur Worden' van Vakopleiding Transport en Logistiek

Vandaag is de meerjaren-imagocampagne 'Chauffeur Worden' officieel geopend met het online gaan van de site, www.chauffeurworden.nl. TLN-voorzitter Michiel van der Harst en FNV-bestuurder Jan Heilig toeterden de site letterlijk de ether in. De site is het hart van een speciale imagocampagne die het beeld van het beroep chauffeur verbreedt en moet zorgen dat de krapte op de arbeidsmarkt wordt verminderd (2001: 3.600 vacatures). Uit imago-onderzoek blijkt dat het bestaande beeld van de chauffeur vooral dat van de internationaal chauffeur is. Er zijn echter vele typen chauffeurs, vele soorten vervoer en vele mogelijkheden in het wegtransport. De campagne laat zien dat er voor iedereen perspectief zit in het transport en richt zich ook specifiek op de nog ondervertegenwoordigde doelgroepen in het chauffeursvak zoals vrouwen (2%) en allochtonen (4%).

De werkgelegenheid binnen het beroepsgoederenvervoer is in 2000 met 4 % gestegen, terwijl het landelijk gemiddeld op 2,3 % ligt. Er is dus een grote behoefte aan nieuwe chauffeurs. Bovendien is het beroepsgoederenvervoer een nogal traditionele sector. Met name de beroepsgroep chauffeurs die voor meer dan 90 % uit autochtone mannen bestaat is nog niet echt een afspiegeling van het totale arbeidspotentieel van nu en morgen.

Imago-onderzoek
Er moet dus voor het vak worden geworven en hierbij speelt het imago van het chauffeursvak een grote rol. Vrij, weg van huis en baas, de wijde wereld aan de voeten. Dit zijn bekende positieve beelden bij het beroep van chauffeur, evenals het verdienen van een goed salaris. Uiteraard zijn dit elementen van het chauffeursvak, maar het belangrijkste beeld dat potentiële nieuwkomers hebben blijkt nogal eenzijdig. Uit een grootschalig imago-onderzoek blijkt dat het gemiddelde beeld eigenlijk beperkt blijft tot het traditionele beeld van de internationale chauffeur. Deze vormt slechts 25% van het totaal aantal chauffeurs (ruim 90.000). Ruim 75% daarvan werkt dus in het nationale of regionale transport. Het beroep moet daarom breed geprofileerd worden, met alle variaties en specialisaties die er in het goederenvervoer zijn. Zo wordt duidelijk dat er vele soorten chauffeurs nodig zijn en dat er voor elk wat wils is. Opvallend is ook dat allochtone mannen, nu nog ondervertegenwoordigd in de sector (4%), tweemaal zoveel belangstelling hebben voor een baan als chauffeur dan autochtone mannen. De belangstelling van vrouwen neemt de laatste jaren wel toe, maar zij zijn met 2 % nog een absolute minderheid.

Feestelijke opening door sociale partners
Het personeelstekort is geen tijdelijke zaak en dus is de campagne 'Chauffeur Worden' een meerjarige campagne. De campagne wordt gedragen door de werkgevers- en werknemersorganisaties in het beroepsgoederenvervoer en aan hen de eer vandaag de officiële aftrap te geven. FNV-bestuurder Jan Heilig staat vierkant achter de campagne en roept zijn leden op het actie-nummerbord achter de voorruit te zetten en meer invulling te geven aan het ambassadeurschap voor het vak. Michiel van der Harst, TLN-voorzitter, is blij met de extra slag die nu gemaakt gaat worden. Hij is er zich van bewust dat ook werkgevers zich klaar moeten maken voor de nieuwe instroom en hun bedrijfsvoering moeten aanpassen aan de wensen van de moderne werknemer, waaronder ook allochtonen en vrouwen. "Daarom gaan we volgend jaar ook samen met de Vakopleiding workshops verzorgen over modern personeelbeleid".

Multimediale campagne
De campagne krijgt 'gezicht' door vijf zwart-wit portretten van drie mannen, een allochtone man en een vrouw met daarbij in een korte tekst de 'drive' van deze persoon voor het vak. Zowel de positieve als negatievere kanten van het vak worden belicht. Onderaan staan in dynamische vrachtwagens de pay-off: www.chauffeurworden.nl, de site waarop men voor meer informatie terecht kan en 0900-1442, het speciale informatienummer. De BedrijfsautoRAI begin 2002 jaar vormt een hoogtepunt in de campagne.

www.chauffeurworden.nl
Het centrale onderdeel van de campagne is de website www.chauffeurworden.nl. De site geeft uitgebreide informatie over de mogelijkheden om chauffeur te worden. De diverse soorten wegvervoer worden belicht en bezoekers kunnen kennismaken met het leven en werken van verschillende chauffeurs Een ervaren chauffeur beantwoordt wekelijks alle vragen over het chauffeursvak. Uiteraard is er een overzicht van alle opleidingsmogelijkheden te vinden.

Nummerbordactie
Als ondersteuning voor de campagne ter verbetering van het imago van chauffeurs en de werving van chauffeurs worden 15.000 nummerplaten met de opdruk: www.chauffeurworden.nl ingezet. Ze zijn verkrijgbaar via antwoordkaarten in Truckstar en Routiers en worden rechtstreeks naar de ondernemers gemaild. Bedoeling is dat chauffeurs deze nummerborden, net als Chantal en Annelies, achter hun raam zetten om zodoende de site op de weg te promoten. Aan deze actie is voor de chauffeurs een prijsvraag verbonden. Vrachtwagens met het nummerbord voor de voorruit worden in het hele land door zgn. 'mystery ladies' gefotografeerd en komen medio december op de site te staan. Voor de gespotte chauffeurs staan verschillende prijzen klaar. De radiospots haken ook op de nummerbordactie in.