Euronext Brussels

gib group : halfjaarresultaten 2001

Netto winst, aandeel van de Groep, ¤ 54 miljoen

sterke resultaatgroei bij doe-het-zelf

Voorafgaande toelichtingen bij de voorgelegde rekeningen:


1. Onderstaande geconsolideerde halfjaarresultaten 2001 omvatten inno tot 30 juni en GIB Immo voor het hele halfjaar. Op auto 5 wordt voor 50% vermogensmutatie toegepast.

2. Onderstaande "pro forma" geconsolideerde halfjaarresultaten willen een aflezing bij vergelijkbare consolidatiekring mogelijk maken, en sluiten voor 2000 en 2001 alle dochterondernemingen uit die in de loop van de voorbije vijftien maanden overgelaten of stopgezet werden (gb, ready, Cetelem Belgium, Fimaser, auto 5, inno, GIB Immo).

Overzicht van de pro forma halfjaarresultaten per eind juli 2001


* Omzet stijgt met 2,4%

* Verbetering van de bedrijfswinst van doe-het-zelf met 57,2%
* Uitzonderlijke resultaten ten belope van ¤ 23,3 miljoen bestaande uit de meerwaarden bij de overlating van inno, auto 5, Cetelem Belgium en Fimaser, alsook de waardeverminderingen en voorzieningen genomen door quick

* Pro forma netto winst, aandeel van de Groep, van ¤ 45,8 miljoen, tegenover ¤ 15,0 miljoen in 2000

pro forma geconsolideerde resultaten geconsolideerde resultaten

In miljoen ¤ 1ste 1ste 01/00 1ste 1ste halfjaar halfjaar halfjaar halfjaar 2001 2000 2001 2000

Omzet (excl. BTW) 634,2 619,5 2,4% 753,0 2 588,0

Bedrijfswinst 13,8 17,9 -23,3% 16,4 7,2

waarvan aandeel van 13,2 15,9 -17,3% de Groep

Financiële (3,7) 0,2 nvt (5,3) (1,9) resultaten

Winst uit gewone 10,1 18,1 -44,2% 11,1 5,3 bedrijfsuitoefening

waarvan aandeel van 10,9 17,6 -38,3% de Groep

Uitzonderlijke 23,3 (1,0) nvt 31,0 (8,9) resultaten

Resultaat vóór 33,4 17,1 nvt 42,1 (3,6) belasting

Belastingen (1,1) (1,7) nvt (1,6) (2,9)

Belangen van derden 13,5 (0,4) nvt 13,5 10,3

Netto winst, aandeel 45,8 15,0 nvt 54,0 3,8 van de Groep

Exploitatiecashflow 46,9 44,4 5,7% 69,4 70,0

waarvan aandeel van 39,8 36,5 9,3% de Groep

Niet-geauditeerde resultaten.


Toelichting bij de pro forma geconsolideerde resultaten

GIB GROUP zonder gb, ready, Cetelem Belgium, Fimaser, auto 5, inno en GIB Immo heeft over het eerste halfjaar 2001 een geconsolideerde omzet exclusief BTW geboekt van ¤ 634,2 miljoen tegenover ¤ 619,5 miljoen bij vergelijkbare consolidatiekring tijden het eerste halfjaar 2000, wat neerkomt op een stijging met 2,4%.

De bedrijfswinst komt uit op ¤ 13,8 miljoen in 2001, tegen ¤ 17,9 miljoen in 2000, een daling met 23,3%. Deze evolutie vertolkt een stijging met 57,2% (zijnde ¤ 5,9 miljoen) bij doe-het-zelf en van 24,7% bij disport (¤ 0,2 miljoen), meer dan tenietgedaan door de terugval van de resultaten bij de andere dochterondernemingen (¤ 8,5 miljoen), in hoofdzaak quick en lunch garden (¤ 7,3 miljoen), en door de kosten in verband met diverse overlatingen (¤ 1,7 miljoen).

De exploitatiecashflow komt uit op ¤ 46,9 miljoen tegen ¤ 44,4 miljoen in 2000, een stijging met 5,7%. De stijging is te danken aan de stijging met ¤ 8,2 miljoen bij doe-het-zelf en de financiële vennootschappen, die gedeeltelijk gecompenseerd wordt door de daling met ¤ 5,7 miljoen bij de andere dochterondernemingen, in hoofdzaak quick en lunch garden (¤ 4,8 miljoen).

De financiële resultaten komen uit op ¤ -3,7 miljoen tegen ¤ 0,2 miljoen voor het boekjaar 2000, waarin een meerwaarde van ¤ 3,5 miljoen geboekt werd in verband met de realisatie van een effectenportefeuille van een financiële dochteronderneming.

Bijgevolg komt de winst uit gewone bedrijfsuitoefening uit op ¤ 10,1 miljoen tegen ¤ 18,1 miljoen in 2000.

De uitzonderlijke resultaten komen uit op ¤ 23,3 miljoen tegen ¤ -1,0 miljoen in 2000. Zij omvatten in hoofdzaak meerwaarden die geboekt werden bij de overlating van inno aan Kaufhof, van auto 5 aan Norauto, van onze participaties in Cetelem Belgium aan de Cetelem Groep en in Fimaser aan Carrefour Belgium, alsook aan waardeverminderingen en voorzieningen in verband met de herstelmaatregelen bij quick.

De netto winst, aandeel van de Groep, komt uit op ¤ 45,8 miljoen, tegen ¤ 15,0 miljoen in 2000.

markante gebeurtenissen

In het kader van zijn strategie om van doe-het-zelf de kernactiviteit te maken, heeft GIB GROUP volgende overlatingen doorgevoerd:

tijdens het eerste halfjaar:


* inno aan Kaufhof

Op 28 juni 2001 heeft GIB, na goedkeuring door de Europese instanties voor mededinging, inno overgelaten aan Kaufhof, de op 2 na grootste Europese warenhuisketen, zelf een dochteronderneming van Metro, wereldwijd de 3de distributeur. Deze transactie zal een netto positieve weerslag van ¤ 27 miljoen hebben op de geconsolideerde winst 2001 van GIB GROUP.


* auto 5 aan Norauto in twee stappen

Op 4 april 2001 heeft GIB de overlating in twee stappen aangekondigd van auto 5. Norauto, dat sedert april 1999 22,5% van het kapitaal van auto 5 in handen had, verhoogde zijn participatie tot 50% op 4 april 2001 en zal zijn participatie op 30 januari 2002 verder optrekken tot 100%. Deze transacties zullen een netto positieve weerslag van circa ¤ 19 miljoen hebben op de geconsolideerde winst 2001 van GIB GROUP.


* de participatie in Cetelem Belgium aan de Cetelem Groep
Op 8 februari 2001 heeft GIB zijn participatie van 40% in Cetelem Belgium, de verbruikskredietmaatschappij die buiten GIB GROUP en Carrefour Belgium actief is, aan de Cetelem Groep overgelaten voor een bedrag van ¤ 16 miljoen, wat een netto positieve weerslag van ¤ 14,5 miljoen heeft op de geconsolideerde winst 2001 van GIB GROUP


* de participatie in Fimaser aan Carrefour Belgium
Op 17 mei 2001 heeft GIB zijn participatie van 60% in Fimaser, de verbruikskredietmaatschappij die binnen GIB GROUP en Carrefour Belgium actief is, aan de Cetelem Groep overgelaten voor een bedrag van ¤ 8 miljoen, wat een netto positieve weerslag van ¤ 2 miljoen heeft op de geconsolideerde winst 2001 van GIB GROUP.

en bij het begin van het tweede halfjaar,


* GIB Immo aan Redevco

Op 3 september 2001 heeft GIB de 100% overlating aangekondigd van GIB Immo en Sarma Shop aan Redevco, één van de grootste Europese vastgoedmaatschappijen, onder voorbehoud van goedkeuring door de mededingingsinstanties. De in speciën betaalbare overnameprijs bedraagt ¤ 866 miljoen, behoudens beperkte correctie vóór de afsluiting van de transactie, die in november verwacht wordt. Deze transactie zal een netto positieve weerslag van circa ¤ 600 miljoen hebben op de geconsolideerde winst 2001 van GIB GROUP.


* * * * *

Doe-het-zelf: Sterke resultaatverbetering ondanks een minder sterke omzetgroei dan gepland

In miljoen ¤ 1ste 1ste Schommeling halfjaar halfjaar 2001 2000

Verkoop onder merknaam 447,7 430,4 4,0%

België 244,2 239,5 2,0%

Iberisch schiereiland 109,0 92,3 18,1%

Frankrijk 94,4 98,5 -4,2%

Omzet (excl. BTW) 340,9 329,5 3,4%

Bedrijfswinst 16,3 10,4 57,2%

Netto winst 10,6 4,7 124,1%

Exploitatiecashflow 25,6 19,4 32,0%

De verkoop onder merknaam van doe-het-zelf komt uit op ¤ 447,7 miljoen, dit is een stijging met 4,0% tegenover het eerste halfjaar 2000. Bij vergelijkbaar aantal winkels is de verkoop met 1,4% gestegen.


* In België komt de verkoop onder merknaam van brico en briko depot uit op ¤ 244,2 miljoen, een toename met 2,0% tegenover het eerste halfjaar van het boekjaar 2000. De omzetgroei werd vooral afgeremd door een zwak presteren van de tuinsector, dit vanwege de ongunstige weersomstandigheden. Twee middelgrote winkels werd gerenoveerd en noteren een erg bemoedigende omzetgroei.

* Op het Iberisch schiereiland stijgt de verkoop van aki met 18,1% tot een bedrag van ¤ 109,0 miljoen. Bij vergelijkbaar aantal winkels stijgt de verkoop met slechts 4,9%, dit vanwege het vertragende verbruik dat bij het begin van het boekjaar in Spanje en Portugal genoteerd werd. Twee doe-het-zelfgrootwinkels (DGW's) werden tijdens het eerste halfjaar 2001 geopend, met name in Castellon (E) en in Porto Norte (P). Hun succes overtreft de verwachtingen.

* In Frankrijk boekt obi een omzet van ¤ 94,4 miljoen, dit is een terugval met 4,2% en een terugval met 3,0% bij vergelijkbaar aantal winkels. Dit resultaat is in hoofdzaak toe te schrijven aan de sluiting van de niet-winstgevende winkels van Aix en Saint-Etienne tijdens het tweede halfjaar 2000 en de ongunstige weerslag van de toeleveringsproblemen ten gevolge van de brand in het depot van Saint-Etienne in februari 2001. De bevoorrading is nu opnieuw normaal en de verkoop haalt opnieuw een groei, die aan de verwachtingen voldoet.

De bedrijfswinst stijgt met 57,2% tot een bedrag van ¤ 16,3 miljoen, dit is een stijging met ¤ 5,9 miljoen, die vooral te danken is aan verbeterde inkoopvoorwaarden in de 4 landen. Ook de reductie van de bedrijfskosten in Frankrijk en Portugal hebben tot de resultaatverbetering bijgedragen.

De exploitatiecashflow neemt met ¤ 6,2 miljoen toe tot een bedrag van ¤ 25,6 miljoen, dit is een stijging met 32,0%.

De netto winst over het eerste halfjaar is meer dan verdubbeld en komt uit op ¤ 10,6 miljoen.

Vooruitzichten voor het boekjaar 2001

Tijdens het tweede halfjaar staan op het Iberisch schiereiland 3 openingen op het programma, waarvan 2 DGW's, waardoor het totale aantal openingen overeenkomstig het aangekondigde expansieplan uitkomt op 5. Voorts zullen eind 2001 of begin 2002 twee franchisewinkels geopend worden in België.

Tegelijk met het lopende expansie- en renovatieprogramma blijft doe-het-zelf sleutelen aan zijn inkoop en zijn productie zowel op het vlak van de winkels als van de toelevering.

Over het hele boekjaar 2001 zou de bedrijfswinst aanzienlijk moeten stijgen, zij het minder dan tijdens het eerste halfjaar.


* * *

quick: ingrijpende maatregelen om de rentabiliteit te herstellen

In miljoen ¤ 1ste 1ste Schommeling halfjaar halfjaar 2001 2000

Verkoop onder merknaam 331,5 332,9 0,0%

Bedrijfswinst 0,0 4,7 nvt

Exploitatiecashflow 14,9 17,2 -12,8%

De verkoop onder merknaam komt uit op ¤ 331,5 miljoen, wat vergelijkbaar is met het eerste halfjaar 2000, maar een terugval met 4,2% bij vergelijkbaar aantal restaurants, in hoofdzaak te wijten aan de nasleep van de ESB-crisis.

De bedrijfswinst komt uit op ¤ 0,0 miljoen, dit is een daling met 96%. Deze daling is in hoofdzaak toe te schrijven aan de gedaalde verkoop bij vergelijkbaar aantal restaurants, aan het bedrijfsverlies in verband met de opstart van Hongarije en de kosten en afschrijvingen in verband met de openingen tijdens het eerste halfjaar.

De exploitatiecashflow komt uit op ¤ 14,9 miljoen, een daling met 12,8% tegenover 2000.

Om zijn rentabiliteit op duurzame basis te herstellen heeft quick ingrijpende herstelmaatregelen genomen, die slaan op de sluiting van een dertigtal niet-winstgevende restaurants, de uitvoering van een verregaand kostenreductieprogramma alsook de verdere uitbouw en diversificatie van het productaanbod. Het uitzonderlijk verlies vanwege deze maatregelen komt uit op ¤ 31 miljoen.

Vooruitzichten voor het boekjaar 2001

Tijdens het tweede halfjaar wordt een verbetering van het bedrijfsresultaat verwacht van een aantrekkende omzet (geleidelijke uitvlakking van de nasleep van de ESB-crisis) en de eerste gevolgen van de herstelmaatregelen, die grotendeels vanaf 2002 ten volle voelbaar zullen worden.


* * *

lunch garden: gevolgen van de nieuwe loonovereenkomsten

In miljoen ¤ 1ste 1ste Schommeling halfjaar halfjaar 2001 2000

Verkoop onder merknaam 54,6 55,2 -1,0%

Omzet (excl. BTW) 40,8 41,3 -1,1%

Bedrijfswinst 0,4 3,0 -87,9%

Exploitatiecashflow 2,2 4,7 -52,8%

De verkoop onder merknaam komt uit op ¤ 54,6 miljoen, dit is een daling met
1,0%, in hoofdzaak toe te schrijven aan een verminderd restaurantbezoek in de restaurants naast hypermarkten, waarin grote werken aan de gang waren in verband met de omschakeling naar het Carrefour-enseigne.

De bedrijfswinst gaat met 87,9% achteruit, in hoofdzaak te wijten aan de stijging van de loonmassa vanwege de toepassing van een nieuwe ondernemingsovereenkomst sedert januari 2001, afschrijvingen in verband met de renovatie van restaurants en een daling van de omzet.

Voor het boekjaar 2001 zal de bedrijfswinst een aanzienlijke terugval vertonen vanwege de hierboven genoemde redenen.


* * *

disport: gestage groei en eerste conversies naar het sports soccer enseigne

In miljoen ¤ 1ste 1ste Schommeling halfjaar halfjaar 2001 2000

Verkoop onder merknaam 24,9 23,1 8,1%

Omzet (excl. BTW) 20,6 19,1 7,7%

Bedrijfswinst 1,2 1,0 20,0%

Exploitatiecashflow 1,5 1,4 10,0%

disport met sports soccer blijft marktaandeel winnen met een verkoop onder merknaam die met 8,1% stijgt tot een bedrag van ¤ 24,9 miljoen. Een nieuwe winkel onder het sports soccer enseigne opende zijn deuren in Anderlecht (Brussel) en kon op heel wat bijval rekenen bij de klanten.

De bedrijfswinst stijgt met 20%, in hoofdzaak dankzij de omzetstijging.

Tijdens het tweede halfjaar staat de opening een nieuwe winkel op het programma.


* * *

club: verdere renovatie van de keten

In miljoen ¤ 1ste 1ste Schommeling halfjaar halfjaar 2001
2000

Verkoop onder merknaam 18,4 17,7 4,1%

Omzet (excl. BTW) 15,7 15,1 4,1%

Bedrijfswinst (verlies) (0,9) (0,5) nvt

Exploitatiecashflow (0,5) (0,2) nvt

De verkoop onder merknaam komt uit op ¤ 18,4 miljoen, een stijging met 4,1%.

De daling van de bedrijfswinst is in hoofdzaak toe te schrijven aan de kosten en afschrijvingen in verband met het programma tot modernisering van de keten.


* * * * *

Vooruitzichten 2001

Behoudens onvoorziene verslechtering van de huidige conjunctuur, zal de (pro forma) bedrijfswinst van GIB GROUP over het boekjaar 2001 een stijging vertonen, in hoofdzaak toe te schrijven aan de verwachte stijging in doe-het-zelf.

Pro memorie, de geconsolideerde winst 2001 van GIB GROUP zal rekening houden met de netto positieve weerslag van ¤ 600 miljoen in verband met de overlating van GIB Immo, alsook met waardeverminderingen en voorzieningen bij quick ten belope van ¤ 31 miljoen.

Aanwending van de middelen afkomstig van de overlating van GIB Immo

Aangezien de afronding van deze transactie voor november verwacht wordt, zal de Raad van Bestuur hierover de komende weken beraadslagen.

Eind van het persbericht

Beschikbaar in het Frans, Engels en Nederlands op onze website: http://www.gib.be

Corporate Finance - Louis Frère - Tel. +32 (0)2 729 29 00 - Fax +32 (0)2 729 29 49 - E-mail louis.frere@gib.be

Corporate Communications - Emmanuel de Brouwer - Tel. +32 (0)2 729 20 30 - Fax +32 (0)2 729 20 96 - E-mail emmanuel.debrouwer@gib.be