gib group : halfjaarresultaten 2001
Netto winst, aandeel van de Groep, ¤ 54 miljoen
sterke resultaatgroei bij doe-het-zelf
Voorafgaande toelichtingen bij de voorgelegde rekeningen:
1. Onderstaande geconsolideerde halfjaarresultaten 2001 omvatten inno tot
30 juni en GIB Immo voor het hele halfjaar. Op auto 5 wordt voor 50%
vermogensmutatie toegepast.
2. Onderstaande "pro forma" geconsolideerde halfjaarresultaten willen een
aflezing bij vergelijkbare consolidatiekring mogelijk maken, en sluiten
voor 2000 en 2001 alle dochterondernemingen uit die in de loop van de
voorbije vijftien maanden overgelaten of stopgezet werden (gb, ready,
Cetelem Belgium, Fimaser, auto 5, inno, GIB Immo).
Overzicht van de pro forma halfjaarresultaten per eind juli 2001
* Omzet stijgt met 2,4%
* Verbetering van de bedrijfswinst van doe-het-zelf met 57,2%
* Uitzonderlijke resultaten ten belope van ¤ 23,3 miljoen bestaande uit
de meerwaarden bij de overlating van inno, auto 5, Cetelem Belgium en
Fimaser, alsook de waardeverminderingen en voorzieningen genomen door
quick
* Pro forma netto winst, aandeel van de Groep, van ¤ 45,8 miljoen,
tegenover ¤ 15,0 miljoen in 2000
pro forma geconsolideerde resultaten geconsolideerde resultatenIn miljoen ¤ 1ste 1ste 01/00 1ste 1ste halfjaar halfjaar halfjaar halfjaar 2001 2000 2001 2000
Omzet (excl. BTW) 634,2 619,5 2,4% 753,0 2 588,0
Bedrijfswinst 13,8 17,9 -23,3% 16,4 7,2
waarvan aandeel van 13,2 15,9 -17,3% de Groep
Financiële (3,7) 0,2 nvt (5,3) (1,9) resultaten
Winst uit gewone 10,1 18,1 -44,2% 11,1 5,3 bedrijfsuitoefening
waarvan aandeel van 10,9 17,6 -38,3% de Groep
Uitzonderlijke 23,3 (1,0) nvt 31,0 (8,9) resultaten
Resultaat vóór 33,4 17,1 nvt 42,1 (3,6) belasting
Belastingen (1,1) (1,7) nvt (1,6) (2,9)Belangen van derden 13,5 (0,4) nvt 13,5 10,3
Netto winst, aandeel 45,8 15,0 nvt 54,0 3,8 van de Groep
Exploitatiecashflow 46,9 44,4 5,7% 69,4 70,0waarvan aandeel van 39,8 36,5 9,3% de Groep
Niet-geauditeerde resultaten.
Toelichting bij de pro forma geconsolideerde resultaten
GIB GROUP zonder gb, ready, Cetelem Belgium, Fimaser, auto 5, inno en
GIB Immo heeft over het eerste halfjaar 2001 een geconsolideerde omzet
exclusief BTW geboekt van ¤ 634,2 miljoen tegenover ¤ 619,5 miljoen bij
vergelijkbare consolidatiekring tijden het eerste halfjaar 2000, wat
neerkomt op een stijging met 2,4%.
De bedrijfswinst komt uit op ¤ 13,8 miljoen in 2001, tegen ¤ 17,9 miljoen in
2000, een daling met 23,3%. Deze evolutie vertolkt een stijging met 57,2%
(zijnde ¤ 5,9 miljoen) bij doe-het-zelf en van 24,7% bij disport
(¤ 0,2 miljoen), meer dan tenietgedaan door de terugval van de resultaten
bij de andere dochterondernemingen (¤ 8,5 miljoen), in hoofdzaak quick en
lunch garden (¤ 7,3 miljoen), en door de kosten in verband met diverse
overlatingen (¤ 1,7 miljoen).
De exploitatiecashflow komt uit op ¤ 46,9 miljoen tegen ¤ 44,4 miljoen in
2000, een stijging met 5,7%. De stijging is te danken aan de stijging met
¤ 8,2 miljoen bij doe-het-zelf en de financiële vennootschappen, die
gedeeltelijk gecompenseerd wordt door de daling met ¤ 5,7 miljoen bij de
andere dochterondernemingen, in hoofdzaak quick en lunch garden
(¤ 4,8 miljoen).
De financiële resultaten komen uit op ¤ -3,7 miljoen tegen ¤ 0,2 miljoen
voor het boekjaar 2000, waarin een meerwaarde van ¤ 3,5 miljoen geboekt werd
in verband met de realisatie van een effectenportefeuille van een financiële
dochteronderneming.
Bijgevolg komt de winst uit gewone bedrijfsuitoefening uit op ¤ 10,1 miljoen
tegen ¤ 18,1 miljoen in 2000.
De uitzonderlijke resultaten komen uit op ¤ 23,3 miljoen tegen
¤ -1,0 miljoen in 2000. Zij omvatten in hoofdzaak meerwaarden die geboekt
werden bij de overlating van inno aan Kaufhof, van auto 5 aan Norauto, van
onze participaties in Cetelem Belgium aan de Cetelem Groep en in Fimaser aan
Carrefour Belgium, alsook aan waardeverminderingen en voorzieningen in
verband met de herstelmaatregelen bij quick.
De netto winst, aandeel van de Groep, komt uit op ¤ 45,8 miljoen, tegen
¤ 15,0 miljoen in 2000.
markante gebeurtenissen
In het kader van zijn strategie om van doe-het-zelf de kernactiviteit te maken, heeft GIB GROUP volgende overlatingen doorgevoerd:
tijdens het eerste halfjaar:
* inno aan Kaufhof
Op 28 juni 2001 heeft GIB, na goedkeuring door de Europese instanties
voor mededinging, inno overgelaten aan Kaufhof, de op 2 na grootste
Europese warenhuisketen, zelf een dochteronderneming van Metro,
wereldwijd de 3de distributeur. Deze transactie zal een netto positieve
weerslag van ¤ 27 miljoen hebben op de geconsolideerde winst 2001 van
GIB GROUP.
* auto 5 aan Norauto in twee stappen
Op 4 april 2001 heeft GIB de overlating in twee stappen aangekondigd
van auto 5. Norauto, dat sedert april 1999 22,5% van het kapitaal van
auto 5 in handen had, verhoogde zijn participatie tot 50% op 4 april
2001 en zal zijn participatie op 30 januari 2002 verder optrekken tot
100%. Deze transacties zullen een netto positieve weerslag van circa
¤ 19 miljoen hebben op de geconsolideerde winst 2001 van GIB GROUP.
* de participatie in Cetelem Belgium aan de Cetelem Groep
Op 8 februari 2001 heeft GIB zijn participatie van 40% in Cetelem
Belgium, de verbruikskredietmaatschappij die buiten GIB GROUP en
Carrefour Belgium actief is, aan de Cetelem Groep overgelaten voor een
bedrag van ¤ 16 miljoen, wat een netto positieve weerslag van
¤ 14,5 miljoen heeft op de geconsolideerde winst 2001 van GIB GROUP
* de participatie in Fimaser aan Carrefour Belgium
Op 17 mei 2001 heeft GIB zijn participatie van 60% in Fimaser, de
verbruikskredietmaatschappij die binnen GIB GROUP en Carrefour Belgium
actief is, aan de Cetelem Groep overgelaten voor een bedrag van
¤ 8 miljoen, wat een netto positieve weerslag van ¤ 2 miljoen heeft op
de geconsolideerde winst 2001 van GIB GROUP.
en bij het begin van het tweede halfjaar,
* GIB Immo aan Redevco
Op 3 september 2001 heeft GIB de 100% overlating aangekondigd van
GIB Immo en Sarma Shop aan Redevco, één van de grootste Europese
vastgoedmaatschappijen, onder voorbehoud van goedkeuring door de
mededingingsinstanties. De in speciën betaalbare overnameprijs bedraagt
¤ 866 miljoen, behoudens beperkte correctie vóór de afsluiting van de
transactie, die in november verwacht wordt. Deze transactie zal een
netto positieve weerslag van circa ¤ 600 miljoen hebben op de
geconsolideerde winst 2001 van GIB GROUP.
* * * * *
Doe-het-zelf: Sterke resultaatverbetering ondanks een minder sterke
omzetgroei dan gepland
In miljoen ¤ 1ste 1ste Schommeling
halfjaar halfjaar
2001 2000
Verkoop onder merknaam 447,7 430,4 4,0%
België 244,2 239,5 2,0%
Iberisch schiereiland 109,0 92,3 18,1%
Frankrijk 94,4 98,5 -4,2%
Omzet (excl. BTW) 340,9 329,5 3,4%
Bedrijfswinst 16,3 10,4 57,2%
Netto winst 10,6 4,7 124,1%
Exploitatiecashflow 25,6 19,4 32,0%
De verkoop onder merknaam van doe-het-zelf komt uit op ¤ 447,7 miljoen, dit is een stijging met 4,0% tegenover het eerste halfjaar 2000. Bij vergelijkbaar aantal winkels is de verkoop met 1,4% gestegen.
* In België komt de verkoop onder merknaam van brico en briko depot uit
op ¤ 244,2 miljoen, een toename met 2,0% tegenover het eerste halfjaar
van het boekjaar 2000. De omzetgroei werd vooral afgeremd door een zwak
presteren van de tuinsector, dit vanwege de ongunstige
weersomstandigheden. Twee middelgrote winkels werd gerenoveerd en
noteren een erg bemoedigende omzetgroei.
* Op het Iberisch schiereiland stijgt de verkoop van aki met 18,1% tot
een bedrag van ¤ 109,0 miljoen. Bij vergelijkbaar aantal winkels stijgt
de verkoop met slechts 4,9%, dit vanwege het vertragende verbruik dat
bij het begin van het boekjaar in Spanje en Portugal genoteerd werd.
Twee doe-het-zelfgrootwinkels (DGW's) werden tijdens het eerste
halfjaar 2001 geopend, met name in Castellon (E) en in Porto Norte (P).
Hun succes overtreft de verwachtingen.
* In Frankrijk boekt obi een omzet van ¤ 94,4 miljoen, dit is een
terugval met 4,2% en een terugval met 3,0% bij vergelijkbaar aantal
winkels. Dit resultaat is in hoofdzaak toe te schrijven aan de sluiting
van de niet-winstgevende winkels van Aix en Saint-Etienne tijdens het
tweede halfjaar 2000 en de ongunstige weerslag van de
toeleveringsproblemen ten gevolge van de brand in het depot van
Saint-Etienne in februari 2001. De bevoorrading is nu opnieuw normaal
en de verkoop haalt opnieuw een groei, die aan de verwachtingen
voldoet.
De bedrijfswinst stijgt met 57,2% tot een bedrag van ¤ 16,3 miljoen, dit is
een stijging met ¤ 5,9 miljoen, die vooral te danken is aan verbeterde
inkoopvoorwaarden in de 4 landen. Ook de reductie van de bedrijfskosten in
Frankrijk en Portugal hebben tot de resultaatverbetering bijgedragen.
De exploitatiecashflow neemt met ¤ 6,2 miljoen toe tot een bedrag van
¤ 25,6 miljoen, dit is een stijging met 32,0%.
De netto winst over het eerste halfjaar is meer dan verdubbeld en komt uit
op ¤ 10,6 miljoen.
Vooruitzichten voor het boekjaar 2001
Tijdens het tweede halfjaar staan op het Iberisch schiereiland 3 openingen
op het programma, waarvan 2 DGW's, waardoor het totale aantal openingen
overeenkomstig het aangekondigde expansieplan uitkomt op 5. Voorts zullen
eind 2001 of begin 2002 twee franchisewinkels geopend worden in België.
Tegelijk met het lopende expansie- en renovatieprogramma blijft doe-het-zelf
sleutelen aan zijn inkoop en zijn productie zowel op het vlak van de winkels
als van de toelevering.
Over het hele boekjaar 2001 zou de bedrijfswinst aanzienlijk moeten stijgen,
zij het minder dan tijdens het eerste halfjaar.
* * *
quick: ingrijpende maatregelen om de rentabiliteit te herstellen
In miljoen ¤ 1ste 1ste Schommeling halfjaar halfjaar 2001 2000
Verkoop onder merknaam 331,5 332,9 0,0%
Bedrijfswinst 0,0 4,7 nvt
Exploitatiecashflow 14,9 17,2 -12,8%
De verkoop onder merknaam komt uit op ¤ 331,5 miljoen, wat vergelijkbaar is met het eerste halfjaar 2000, maar een terugval met 4,2% bij vergelijkbaar aantal restaurants, in hoofdzaak te wijten aan de nasleep van de ESB-crisis.
De bedrijfswinst komt uit op ¤ 0,0 miljoen, dit is een daling met 96%. Deze
daling is in hoofdzaak toe te schrijven aan de gedaalde verkoop bij
vergelijkbaar aantal restaurants, aan het bedrijfsverlies in verband met de
opstart van Hongarije en de kosten en afschrijvingen in verband met de
openingen tijdens het eerste halfjaar.
De exploitatiecashflow komt uit op ¤ 14,9 miljoen, een daling met 12,8%
tegenover 2000.
Om zijn rentabiliteit op duurzame basis te herstellen heeft quick
ingrijpende herstelmaatregelen genomen, die slaan op de sluiting van een
dertigtal niet-winstgevende restaurants, de uitvoering van een verregaand
kostenreductieprogramma alsook de verdere uitbouw en diversificatie van het
productaanbod. Het uitzonderlijk verlies vanwege deze maatregelen komt uit
op ¤ 31 miljoen.
Vooruitzichten voor het boekjaar 2001
Tijdens het tweede halfjaar wordt een verbetering van het bedrijfsresultaat
verwacht van een aantrekkende omzet (geleidelijke uitvlakking van de nasleep
van de ESB-crisis) en de eerste gevolgen van de herstelmaatregelen, die
grotendeels vanaf 2002 ten volle voelbaar zullen worden.
* * *
lunch garden: gevolgen van de nieuwe loonovereenkomsten
In miljoen ¤ 1ste 1ste Schommeling halfjaar halfjaar 2001 2000
Verkoop onder merknaam 54,6 55,2 -1,0%
Omzet (excl. BTW) 40,8 41,3 -1,1%
Bedrijfswinst 0,4 3,0 -87,9%
Exploitatiecashflow 2,2 4,7 -52,8%
De verkoop onder merknaam komt uit op ¤ 54,6 miljoen, dit is een daling met
1,0%, in hoofdzaak toe te schrijven aan een verminderd restaurantbezoek in
de restaurants naast hypermarkten, waarin grote werken aan de gang waren in
verband met de omschakeling naar het Carrefour-enseigne.
De bedrijfswinst gaat met 87,9% achteruit, in hoofdzaak te wijten aan de stijging van de loonmassa vanwege de toepassing van een nieuwe ondernemingsovereenkomst sedert januari 2001, afschrijvingen in verband met de renovatie van restaurants en een daling van de omzet.
Voor het boekjaar 2001 zal de bedrijfswinst een aanzienlijke terugval
vertonen vanwege de hierboven genoemde redenen.
* * *
disport: gestage groei en eerste conversies naar het sports soccer enseigne
In miljoen ¤ 1ste 1ste Schommeling halfjaar halfjaar 2001 2000
Verkoop onder merknaam 24,9 23,1 8,1%
Omzet (excl. BTW) 20,6 19,1 7,7%
Bedrijfswinst 1,2 1,0 20,0%
Exploitatiecashflow 1,5 1,4 10,0%
disport met sports soccer blijft marktaandeel winnen met een verkoop onder merknaam die met 8,1% stijgt tot een bedrag van ¤ 24,9 miljoen. Een nieuwe winkel onder het sports soccer enseigne opende zijn deuren in Anderlecht (Brussel) en kon op heel wat bijval rekenen bij de klanten.
De bedrijfswinst stijgt met 20%, in hoofdzaak dankzij de omzetstijging.
Tijdens het tweede halfjaar staat de opening een nieuwe winkel op het
programma.
* * *
club: verdere renovatie van de keten
In miljoen ¤ 1ste 1ste Schommeling
halfjaar halfjaar
2001
2000
Verkoop onder merknaam 18,4 17,7 4,1%
Omzet (excl. BTW) 15,7 15,1 4,1%
Bedrijfswinst (verlies) (0,9) (0,5) nvt
Exploitatiecashflow (0,5) (0,2) nvt
De verkoop onder merknaam komt uit op ¤ 18,4 miljoen, een stijging met 4,1%.
De daling van de bedrijfswinst is in hoofdzaak toe te schrijven aan de
kosten en afschrijvingen in verband met het programma tot modernisering van
de keten.
* * * * *
Vooruitzichten 2001
Behoudens onvoorziene verslechtering van de huidige conjunctuur, zal de (pro
forma) bedrijfswinst van GIB GROUP over het boekjaar 2001 een stijging
vertonen, in hoofdzaak toe te schrijven aan de verwachte stijging in
doe-het-zelf.
Pro memorie, de geconsolideerde winst 2001 van GIB GROUP zal rekening houden
met de netto positieve weerslag van ¤ 600 miljoen in verband met de
overlating van GIB Immo, alsook met waardeverminderingen en voorzieningen
bij quick ten belope van ¤ 31 miljoen.
Aanwending van de middelen afkomstig van de overlating van GIB Immo
Aangezien de afronding van deze transactie voor november verwacht wordt, zal de Raad van Bestuur hierover de komende weken beraadslagen.
Eind van het persbericht
Beschikbaar in het Frans, Engels en Nederlands op onze website:
http://www.gib.be
Corporate Finance - Louis Frère - Tel. +32 (0)2 729 29 00 - Fax +32 (0)2 729
29 49 - E-mail louis.frere@gib.be
Corporate Communications - Emmanuel de Brouwer - Tel. +32 (0)2 729 20 30 -
Fax +32 (0)2 729 20 96 - E-mail emmanuel.debrouwer@gib.be