Bibliografische informatie over Boek 2001-17a: Rapportage minderheden
2001: Vorderingen op school
Titel: Rapportage minderheden 2001: Vorderingen op school
Auteurs: P.T.M. Tesser, J Iedema
Soort en nr: Boek 2001-17a
Taal: Nederlands
Bladzijden: 216
Hoogte: 24 cm
Uitgekomen op: woensdag 26 september 2001
Beschikbaarheid: Verkrijgbaar bij het Sociaal en Cultureel Planbureau,
elektronisch te bestellen door hierboven voor bestellen te kiezen
Prijs: fl. 49,5, Euro 22,24
Excerpt
Over de positie van de minderheden wordt zeer verschillend geoordeeld.
Sommigen menen dat de integratie van de minderheden is mislukt en dat
er een etnische onderklasse ontstaat naar het voorbeeld van de zwarte
Amerikaanse gettobevolking. Anderen denken dat de problemen van
tijdelijke aard zijn en dat het in tweede en derde generatie wel goed
komt met de minderheden. De negatief gestemden wijzen al snel met de
beschuldigende vinger naar de overheid. De positiever ingestelden
verlangen van diezelfde overheid dat ze de grenzen openstelt voor
nieuwe migranten. Bij een dergelijke diversiteit aan meningen heeft
het nut de relevante feiten nauwkeurig te volgen en te analyseren. Dat
is wat de minderhedenrapportages van het Sociaal en Cultureel
Planbureau (SCP) sinds 1993 beogen te doen. De rapportages hebben tot
doel de discussie over de positie van de minderheden een empirische
basis te geven en aanknopingspunten te bieden voor optimalisering van
het minderhedenbeleid van de overheid. De Rapportage minderheden 2001
bestaat uit twee delen. Vorderingen op school analyseert de positie
van leerlingen uit de minderheden in het onderwijs en beschouwt het
onderwijsbeleid voor minderheden van de rijksoverheid en de gemeenten.
Het tweede deel, Meer werk, geeft feiten en ontwikkelingen over
minderheden op de arbeidsmarkt. De SCP-minderhedenrapportages worden
vervaardigd op verzoek van de minister van Grote Steden- en
Integratiebeleid. Ze maken deel uit van de informatievoorziening aan
de Kamer over minderheden en minderhedenbeleid, maar zijn ook bedoeld
voor al diegenen die uit hoofde van hun beroep of om andere redenen
zijn geĂŻnteresseerd in het wel en wee van de minderheden in ons land.