Consumentenbond

Consumentenbond reikt tweede EuroPluim uit

Bij EuroMeldpunt al bijna 3000 meldingen

Het EuroMeldpunt, de klachten- en complimentenlijn van de Consumentenbond over de invoering van de euro, heeft al bijna 3000 meldingen gekregen. Verreweg de meeste zijn klachten. Toch komen sporadisch ook complimenten binnen. Op 26 september heeft de Consumentenbond de tweede EuroPluim uitgereikt aan het bedrijf Greenwheels voor zijn duidelijke communicatie over het prijsbeleid. Eind april opende de Consumentenbond het EuroMeldpunt. Doel is consumenten in de gelegenheid te stellen klachten in te dienen over bedrijven en organisaties die niet goed omgaan met de overschakeling van gulden naar euro. De klachten kunnen betrekking hebben op (vermeende) prijsstijgingen, onduidelijke prijsaanduidingen of foutieve omrekeningen. Ook kunnen complimenten worden uitgedeeld bij het EuroMeldpunt (te bereiken via 0800-0120 of www.consumentenbond.nl). Het meest is geklaagd over de grote warenhuizen, direct gevolgd door de platenzaken die hun prijzen hebben verhoogd. Vaak worden hier al mooie eurobedragen gebruikt, die leiden tot ongebruikelijke en hogere dan normale guldenbedragen. Op de derde plaats staat de horeca; niet alleen in verband met vermeende prijsstijgingen maar ook door foutieve omrekeningen op prijslijsten. De kleding/mode branche staat op de vierde plaats, maar het aantal meldingen hierover is sinds juli aanzienlijk gedaald. De Consumentenbond schrijft de bedrijven aan waarover wordt geklaagd. Iets minder dan de helft van de bedrijven die zijn aangeschreven staan op de lijst EuroMissers op de website van de Consumentenbond. De bedrijven die niet op de lijst zijn gekomen konden aangeven waarom bijvoorbeeld hun prijzen zijn gestegen (niet veroorzaakt door de euro) of herstelden de gemelde misser. Zo vermeldt een luchtvaartmaatschappij in advertenties nu wel de gebruikte valuta. Een restaurant heeft zijn prijslijst aangepast waarop foutief omgerekende eurobedragen stonden vermeld. Gemelde prijsstijgingen als gevolg van de euro zijn echter door geen enkel bedrijf teruggedraaid. Vandaag heeft Klaske de Jonge, directeur van de Consumentenbond, de tweede EuroPluim overhandigd aan de directie van Greenwheels. Dit autodeelbedrijf geeft in een nieuwsbrief voor klanten exact aan waarom een aantal van zijn tarieven stijgen. Juist in deze periode vindt de Consumentenbond het belangrijk dat aan consumenten duidelijk wordt uitgelegd waarom prijzen veranderen. Omdat dit nog te vaak achterwege blijft, denken veel mensen dat de euro automatisch leidt tot hogere prijzen. Greenwheels is het tweede bedrijf dat een EuroPluim in ontvangst heeft genomen. In mei was verzekeraar Ster Polis de eerste. De Consumentenbond hoopt dit jaar elke maand een EuroPluim uit te kunnen reiken.