Universiteit van Utrecht

26 september 2001, 16:15 uur

Promotie: Het Noordzeekanaal 1863-1883. De geschiedenis van een concessie.

Mr. W.A. Sinninghe Damsté, Rechtsgeleerdheid 16:15 uur

Promotor: prof.mr. J.E. Spruit

Dit jaar wordt op verschillende plekken gevierd dat het Noordzeekanaal 125 jaar geleden officieel is geopend. Dat het zover gekomen is mag een klein wonder heten. Voor de aanleg van het Noordzeekanaal besloot de regering Thorbecke in 1863 na lange soebatten concessie te verlenen aan de Amsterdamse Kanaal-Maatschappij NV (AKM). Aan deze beslissing waren echter heel wat verhitte discussies voorafgegaan. De aanleg van het Noordzeekanaal - met de daarbij behorende waterbouwkundige werken en de inpoldering van gedeelten van het IJ en het Wijkermeer - was namelijk niet alleen een technisch moeilijke maar ook een zeer prestigieuze onderneming. Zij had als doel Amsterdam voor de oceaanreuzen van die tijd een toegangsweg tot de zee te verschaffen. De AKM slaagde er niet in alle werken volgens afspraak en tegen het bedrag van de oorspronkelijke begroting op te leveren. Volgens Willem Sinninghe Damsté was dat niet alleen het gevolg van onvoldoende technisch inzicht en het gebrek aan technische hulpmiddelen. Hij toont aan dat het ontbreken van een toereikend juridisch instrumentarium om de belangen van alle betrokken partijen voldoende te waarborgen de voornaamste reden is geweest voor dat falen. In dat opzicht verschillen de problemen die bij de aanleg van het Noordzeekanaal zijn opgekomen dan ook niet fundamenteel van die bij de aanleg van hedendaagse infrastructurele werken.

Gewijzigd:Friday, August 31, 2001 Johan Vlasblom