AutoRai

3-10-2001

Nieuwe Honda CR-V: Ruim en praktisch

Honda toont op de komende Tokyo Motorshow in oktober a.s. voor het eerst haar nieuwe Honda CR-V die vanaf voorjaar 2002 leverbaar wordt in Europa.

Met de eerste CR-V bood Honda een verfrissende benadering van het 4x4-concept en was daarmee voorloper in een trend van vooral stijlvolle en toch veelzijdige vierwielaangedreven autos die zich door het zeer comfortabele rijgedrag bijzonder goed thuis voelen op de weg en daarnaast bruikbaar zijn in het terrein. De hoge verkoopcijfers bewijzen de populariteit van het concept: de afgelopen drie jaar was de CR-V de best verkochte 4x4 met benzinemotor in Europa. Met de nieuwe CR-V biedt Honda een nog ruimer interieur en een grotere, functionelere bagageruimte, maar ook met meer trekkracht en rijcomfort, een verbeterde handelbaarheid, en een stoere, robuuste carrosserie.

De 150 pk (110 kW) sterke 2,0-liter DOHC i-VTEC-motor is lid van Hondas nieuwste i-Series motorenfamilie. Met de handgeschakelde 5-versnellingsbak accelereert de CR-V hiermee in minder dan 10 seconden van 0-100 km/h. Toch bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik slechts 9,0 l/100 km (1:11,1). Een groot motorkoppel over een breed toerenbereik (max. koppel 192 Nm bij 4.000 tpm) maakt zowel een plezierige vermogensontwikkeling als een enorme souplesse mogelijk. In combinatie met het hooggewaardeerde Real Time 4WD-systeem, dat de vierwielaandrijving alleen als het nodig is volautomatisch inschakelt, biedt de CR-V zowel on- als off-road uitstekende, veilige prestaties.

De CR-V is standaard uitgerust met handgeschakelde vijfversnellingsbak. In de nieuwe CR-V schakelt deze soepeler en heeft een kortere één en achteruit voor betere acceleratie vanaf stilstand en bij lage snelheid. Als optie is er een 4-traps automaat met Grade Logic-control.

Het succes van de CR-V is te danken aan de combinatie van enorme veelzijdigheid en stijlvol raffinement. Daardoor is hij geschikt voor diverse toepassingen, van woon-werkverkeer tot het trekken van een aanhanger ook over een modderig veld. De nieuwe CR-V heeft een strakkere, robuustere styling en is bij gelijke wielbasis en hoogte iets langer en breder.

Net als de nieuwste Civic biedt de CR-V door zijn slimme concept een van de ruimste interieurs in zijn klasse. Zo is er meer beenruimte voor de achterpassagiers en is de bagageruimte eveneens vergroot. De tandemafstand (afstand tussen de heuppunten van de voor- en achterpassagiers) is met 1007 mm beslist toonaangevend in deze klasse. De achterbank is asymmetrisch gedeeld (60:40) neerklapbaar en is bovendien in lengte verstelbaar over 170 mm (in vijf stappen). De achterbankleuning kan over 45 graden worden versteld. Door ook de rugleuning van de voorstoelen helemaal achterover te verstellen, kan in het interieur worden geslapen. De vloer van de bagageruimte is met 120 mm verlaagd, waarmee de inhoud is toegenomen van 374 liter tot 527-628 liter (VDA). Als de achterbankleuning voorover wordt geklapt, neemt de inhoud zelfs toe tot 952 liter. In de beschikbare ruimte kunnen zelfs twee 26-inch mountainbikes rechtop worden vervoerd zonder dat de voorwielen hoeven te worden verwijderd.

De handrem is naar het dashboard verplaatst en bij de automatische versie bevindt ook de versnellinghendel zich hier. Dat geeft het interieur van de CR-V nog een extra ruimtelijk gevoel. De werking van de gedeelde achterklep is gewijzigd.

Deze heeft nog steeds de afzonderlijk te openen achterruit, voor het snel opbergen of uitnemen van kleine voorwerpen maar in tegenstelling tot voorheen is de ruit nu onderdeel van de opzij scharnierende achterdeur. Daarmee hoeft voortaan niet eerst de ruit te worden ontgrendeld voordat de achterdeur kan worden geopend. De aanzienlijk sterkere en stijvere carrosserie heeft niet alleen voordelen op het gebied van de passieve veiligheid, maar zorgt ook voor een verbetering van zowel handelbaarheid als raffinement. Om het veiligheidsniveau nog verder te optimaliseren heeft Honda zelf botsproeven ontwikkeld, die nog zwaarder zijn dan conventionele testen. Een ander voorbeeld betreft de relatief lage bumpers en dorpels. Deze bevinden zich op het niveau van normale personenautos, waardoor de structurele elementen van die autos optimaal worden belast bij een botsing. Dit resulteert in een reductie van zowel schade als letsel.

Door deze maatregelen verwacht Honda voor de nieuwe CR-V een 4-sterren-resultaat bij de Euro NCAP frontale en flank-botsproeven, plus een 3-sterren-uitslag voor de bescherming van voetgangers. De combinatie van standaard airbags en zij-airbags voorin, dubbele gordelspanners op de veiligheidsgordels voorin, drie 3-punts veiligheidsgordels achterin, ISOFIX-kinderzitjesbevestiging en whiplash-reducerende voorstoelen draagt ertoe bij dat de CR-V een van de veiligste SUVs op de markt is.

De Honda CR-V is ontwikkeld voor veelzijdig rijplezier. Daartoe bestaat het onderstel uit een verder ontwikkelde MacPherson voorwielophanging met compacte en technisch efficiënte sporingscontrole, en een double wishbone achterwielophanging met reactie-arm. Het resultaat is een onderstel met het comfort, de stabiliteit en de handelbaarheid van een personenauto en de terreinvaardigheid van een 4x4. De kleine draaicirkel van 10,4 m, de hoge zitpositie en het goede uitzicht rondom bieden de nieuwe CR-V ook optimale wendbaarheid in de stad.

De nieuwe CR-V gaat gebouwd worden in Swindon, Groot-Brittannië. Weer een voorbeeld van Hondas enorme productieflexibiliteit binnen het Global Product Supply Network, waarmee snelheid, efficiency en flexibiliteit van alle fabrieken wereldwijd zijn verbeterd. Het systeem maakt gebruik van zeer veelzijdige lasrobots en gestandaardiseerde productielijnen. Hierdoor wordt de investering in nieuwe productie-apparatuur gereduceerd en wordt de ontwikkelings- en productie-opstarttijd van een nieuw model verkort. Dankzij dit flexibele systeem kan Honda ook sneller inspelen op ontwikkelingen in de markt, bijvoorbeeld door het vergroten van productiecapaciteit, het snel toevoegen of veranderen van modellen; en dat alles met minimale investeringen.

De CR-V werd eind 1995 op de Japanse markt geïntroduceerd en is sindsdien een absoluut verkoopsucces. Eind 2000 waren er wereldwijd al meer dan 1 miljoen van verkocht. In Europa is de CR-V sinds maart 1997 te koop. Hij staat op de derde plaats bij Hondas Europese autoverkopen en speelt dus een belangrijke rol. Bovendien is de CR-V sinds 1998 de best verkochte 4x4 met benzinemotor in Europa; in dat jaar werden er 37.895 verkocht. Gezien dit succes verwacht Honda in het eerste volle verkoopjaar van het nieuwe model 33.000 stuks te verkopen in Europa. In de daaropvolgende jaren moet dit toenemen tot respectievelijk 38.000 en 44.000 eenheden.