GCI HOLLAND PR

Kunst op kantoor beïnvloedt productiviteit van organisatie

Persinformatie

Kunst op kantoor beïnvloedt de productiviteit van een organisatie

Naarden, 3 oktober 2001 -- Kunst op kantoor stimuleert de creativiteit, vermindert stress bij werknemers en brengt zelfs het latente verlangen naar boven om de 9-tot-5-cultuur te trotseren. Of het nu gaat om klassieke serene afbeeldingen of abstracte lijnen in heldere kleuren, de schilderijen aan de wand van uw kantoor zijn meer dan alleen decoratie. Volgens nieuw onderzoek spreekt de keuze van kunst boekdelen: niet alleen over de werkplek, maar ook over u!

De toonaangevende Dr. Aric Sigman heeft het onderzoek in opdracht van printerleverancier Lexmark uitgevoerd en de resultaten tonen aan, dat kunst een belangrijk onderdeel van de kantoorcultuur uitmaakt. 'Kunst is van invloed op de sfeer en weerspiegelt de persoonlijkheden van de organisatie en haar werknemers', aldus Dr. Aric Sigman. Het onderzoek is gepubliceerd
op www.lexmark.nl.

Tijdens het onderzoek werden de emotionele reacties van de respondenten met betrekking tot enkele populaire schilderijen in kaart gebracht. Hieruit is naar voren gekomen, dat kunst die niet past bij de functies van de omgeving invloed kan hebben op het werkklimaat. Enkele voorbeelden zijn; ontevredenheid, verzuim, verminderde productiviteit en negatieve beïnvloeding van
arbeidsverhoudingen.

Kunstwerken van Munch werden als bedreigend en deprimerend beschouwd, terwijl Picasso agressie opriep. 'Il Bacio' van Klimt brengt daarentegen gevoelens van vreugde en inspiratie naar boven en is verkozen tot favoriete stressverminderaar bij vrouwen.

De keuze van een schilderij kan ook de reputatie van een individu versterken. Vrouwelijke respondenten gaven aan, dat naakt ('Les Baigneuses' van Cézanne) aan de muur van een man die bekend staat als een versierder, deze waarneming alleen maar versterkt.

Desalniettemin worden schilderijen tevens gebruikt om anderen op het verkeerde been te zetten. Een 'geslepen' individu die zijn muur besierd heeft met de 'zonnebloemen' van Van Gogh, laat in zijn geval niet zijn ware aard doorspiegelen.

Dr. Sigman concludeert: 'Dit onderzoek verschaft nieuw inzicht in het zogenaamde 'sickbuildingsyndrome', waarbij bedrijfskleuren, verlichting en opstelling van grote invloed zijn op een organisatie en zelfs effect kunnen hebben op het welzijn, het moreel en de efficiency van werknemers. In veel gevallen speelt het effect van kunst (en de inrichting) in het kantoor een zeer belangrijke rol in het onderbewustzijn. Seniormanagers en personeelsleden zouden er nota van moeten nemen, dat de reputatie van het bedrijf en individueel succes letterlijk 'een teken' aan de wand kunnen zijn.'

Hans Horn, directeur Lexmark Nederland licht toe: 'Voordat de technologie voor het afdrukken van afbeeldingen bestond, werden schilderijen gebruikt om boodschappen over te brengen. Lexmark erkent de kracht van communiceren via afbeeldingen. Door het leveren van meesterwerken via de unieke combinatie van kunst, technologische expertise en printmogelijkheden bevinden we ons in de unieke positie om de kwaliteit van de expressie verder te verbeteren.'

De nieuwe internet-site voor kunst op www.print-art.com nodigt kantoormedewerkers uit de hectische dag te onderbreken en een blik te werpen op meesterwerken. Neem deel aan het online stressonderzoek. Wellicht leiden uw reacties ertoe dat binnenkort een schilderij aan uw kantoormuur hangt dat niet alleen mooi, maar tevens functioneel is.

Lexmark
Lexmark is een toonaangevend, wereldwijd ontwikkelaar, producent en leverancier van printoplossingen, waaronder laser- en inkjetprinters, bijbehorende verbruiksartikelen en services, voor zakelijk en thuisgebruik in meer dan 150 landen. Lexmark werd in 1991 opgericht en rapporteerde over 2000 een omzet van 3,8 miljard dollar. Lexmark is op het Internet te vinden op www.lexmark.nl. Engelstalige persberichten zijn te vinden op www.lexmark.com/corporate.

Lexmark en Lexmark met het diamantlogo zijn handelsmerken van Lexmark International, Inc., geregistreerd in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaren.

Voor de redactie (niet ter publicatie)
Voor meer informatie kunt u ook contact opnemen met: GCI Holland Public Relations Lexmark International B.V. Judith Krukkert Remco Lansbergen Tel.: 020 676 86 66 Tel.: 035 699 4 651 E-mail: jkrukkert@gci.nl E-mail: rlansber@lexmark.nl

Bijlagen:

1. Verkort CV Dr. Aric Sigman

2. Korte samenvatting onderzoek

Op- of aan te vragen bij GCI:

- Exemplaar van de studie van Dr. Aric Sigman
- Telefonisch interview met Dr. Aric Sigman
BIJLAGE 1

Biografie Dr. Sigman
Dr. Sigman is een Amerikaanse psycholoog en bioloog en in Engeland een bekende radio en televisie persoonlijkheid. Hij is een erkend onderzoeker en publicist met vele wetenschappelijke publicaties op zijn naam. Met name geniet hij grote bekendheid als schrijver en presentator van diverse programma's en documentaires op het vlak van psychologie en gezondheid voor de BBC, ITV EN Channel 4.

BIJLAGE 2

Korte samenvatting onderzoek

Is de kunst in uw kantoor in evenwicht?

Dr. Sigman doet de volgende aanbevelingen:


- Van Gogh 'Sunflowers on blue: gevoelig, beproefd, maar helaas de 'tuinkabouter onder de schilderijen'. Een goede keuze voor juniormanagers die een decoratieve welzijnsfactor willen toevoegen aan hun kantoor, maar niet teveel willen uitdragen.


- Picasso 'Guernica': beeldt chaos, conflicten en beschadigingen uit; dit is voor de man die de smaak te pakken heeft van het zakelijke steekspel en de gewelddadige kantoorpolitiek. In de afdeling personeelszaken op ware grootte voor maximale intimidatie of als een herinnering aan vijandige overnames of afvloeiingen.


- Dali 'The persistence of memory': negatief en verwarrend, brengt mislukking en onbetrouwbaarheid over. Een goede keuze voor degene die strakke deadlines en grenzen minacht en de 9-tot-5-kantoorcultuur wil tarten.


- Rothko 'Untitled': somber, diepzinnig en monumentaal. Komt van pas bij bezuinigingen en is uitermate geschikt voor de directiekamer.


- Matisse 'Blue Nude': Matisse zei dat hij wilde dat zijn kunst zou aanvoelen als een goede leunstoel voor een vermoeide zakenman. Volgens dit onderzoek is hij hierin volledig geslaagd! Een schilderij voor de man die het niet aandurft een echt naakt aan de muur te hangen. De figuur is androgeen en onpersoonlijk. Op deze manier kunt u naakt in uw kantoor hebben zonder vrouwen voor het hoofd te stoten.


- Kandinsky 'vierkanten met concentrische cirkels': overvloedige, krachtige kleuren die lineair en mechanisch zijn. Voor het smetteloze kantoor waar alles wordt opgeborgen. Zorgvuldig georganiseerde chaos voor de medewerker die zelfs zijn grapjes plant.


03 okt 01 13:54