VIPE
Internet Service Providers lopen een groot risico door voornam
Internet Service Providers lopen een groot risico door voornamelijk te
gokken op ADSL om hun inkomsten op te krikken
Den Haag - 3 oktober 2001
Elke zichzelf respecterende Internet Service Providers heeft de
afgelopen tijd ADSL-Internettoegang opgenomen in zijn
dienstenpakket.
Deze betaalde vorm van snelle Internettoegang moet de broodnodige
inkomsten genereren nu de traditionele ISP inkomstenstromen zoals
'kickbackfees' en 'Internetreclame' sterk aan het teruglopen zijn. De
strijd om de betalende Internetgebruiker is begonnen.
De concentratie op alleen ADSL is echter zeer riskant omdat technische beperkingen het aantal ADSL aansluitingen sterk limiteren. In Nederland kan ongeveer een half miljoen aansluitingen via ADSL toegang krijgen tot het Internet. De ISPs kunnen dus maar een kleine groep klanten bedienen met ADSL (ongeveer 7% van de huishoudens).
Technische beperkingen inherent aan de ADSL techniek zijn:
- dekkingsgraad beperking, in verband met gelimiteerde kabellengte kan
ADSL niet in heel Nederland worden aangeboden (max 70%);
- capaciteitsbeperking, in verband met onderlinge storing tussen de
ADSL verbindingen in één kabel (een soort 'overspraak') kan maximaal
10% van de lijnen in een telefoonkabel van ADSL gebruik maken.
ISPs zouden daarom meer aandacht moeten geven aan het overhalen van gebruikers van gratis naar betaalde Internettoegang via de telefoon omdat deze vorm nog jaren veel gebruikers zal kennen. Voor de gemiddelde gebruiker, die ongeveer 10 uur per maand aan het Internetten is, is toegang via de telefoon verreweg het goedkoopst zelfs als voor het Internetabonnement betaald moet worden.
Gebruikers moeten gemotiveerd worden om de overstap te maken van gratis naar betaalde diensten met creatieve totaalpakketten waarin naast Internettoegang en telefoonkosten ook allerlei andere extra's zoals gratis SMSjes versturen, Unified Messaging en Internetbereikbaarheidsdiensten zijn opgenomen.
Deze conclusies zijn het resultaat van een studie die is uitgevoerd
door Vipe Internetdiensten. Het paper van deze studie kan worden
opgevraagd bij Vipe.
Over Vipe
Vipe is een onafhankelijk bedrijf dat begin 2001 werd opgericht door 3
telecommunicatie-specialisten. Het bedrijf is eigendom van de
oprichters.
Vipe levert een platform voor Business-to-Consumer en
Business-to-Business Internet & telefoniediensten. Het Vipe-platform
ondersteunt ISPs en ASPs bij het leveren van Internet-gerelateerde
diensten aan hun klanten. Het platform heeft een open architectuur
waardoor diensten van verschillende service providers kunnen worden
aangeboden.
Afgelopen zomer heeft de ASP Vipe de eerste dienst VipeCallInfo op de
markt gebracht. Sindsdien zijn VipeCallList en VipeCallBack
geïntroduceerd. Met enige regelmaat zullen uitbreidingen en nieuwe
diensten op de markt komen.
Voor meer informatie kunt u onze website bezoeken of contact opnemen
met:
Harrie van Barneveld 070-369 9 369
Vipe, your connection to the world
Vipe 070 - 369 9 369
1ste van der Kunstraat 292 www.vipe.nl
2521 AV Den Haag info@vipe.nl
03 okt 01 15:53