3-10-2001
Lexus IS300 en IS300 SportCross
Naast de IS200 levert Lexus nu ook een drieliter uitvoering die tevens
als stationwagon met de naam IS300 SportCross op de markt komt.
Vanaf zijn introductie in het begin van 1999 daagde de Lexus IS200 de beste compacte sedans in Europa uit de normen in een van de meest concurrerende markten in de branche opnieuw te definiëren. Dit jaar kunnen meer dan 12.000 klanten in Europa genieten van de unieke en opwindende ervaring die het rijden in de IS-serie is.
De Lexus IS300 en de eigenzinnige Lexus IS300 SportCross bouwen voort op de sterke punten die de Lexus IS200 tot een van de meest populaire compacte luxueuze sportsedans in Europa heeft gemaakt. Ze borduren voort op de oorspronkelijke filosofie achter de serie die bedacht werd door Nobuaki Katayama, Chief Engineer van het IS-project. Hij constateerde dat de meeste luxueuze sedans gemakkelijk waren om in te rijden maar dat er maar weinig waren waarin dat rijden ook plezier opleverde en hij besloot daar verandering in te brengen.
Katayama is een voormalig coureur, die zijn designprincipes ontwikkelde gedurende de vier jaar dat hij werkzaam was voor de succesvolle motorsportdivisie van Toyota die grote successen boekte bij het World Rally Championship en bij de races op Le Mans. Dat verklaart wellicht waarom zijn doelstelling was de bestuurder meer bij het rijden te betrekken, er voor te zorgen dat de bestuurder optimale controle over de auto kan houden en het plezier in autorijden terug te brengen. Volgens Katayama zijn de IS300 en IS300 SportCross logische en innovatieve aanvullingen op het oorspronkelijke IS200-concept.
De IS-serie heeft een zeer sterke identiteit, aldus Katayama. De auto
is anders en straalt de persoonlijkheid uit van de zelfbewuste en
onafhankelijke mensen die er in rijden. De identiteit en de wegligging
zijn de sterke punten van de oorspronkelijke IS200 en we wisten dat we
deze niet mochten verzwakken ten gunste van meer ruimte of meer
vermogen. Bij onze werkzaamheden maakten we het onszelf extra moeilijk
omdat we vonden dat geen van de wijzigingen die we wilden doorvoeren
de balans die we twee jaar geleden met de oorspronkelijke auto hebben
behaald, in negatieve zin mocht beïnvloeden.
De IS300 bouwt de sterke punten van de IS200 nog verder uit: een
grotere motor, een nog betere rijdynamica en een toegenomen
torsiestijfheid. De wegligging en het rijcomfort liggen op een zeer
hoog niveau en beide modellen hebben een opwindend frontdesign en een
individueel interieur. De autos reageren perfect op de commandos van
de bestuurder, deze kan optimaal genieten zo vertelt Katayama. Verder
vormt het crossover-concept van de SportCross een nieuw concept binnen
de Lexus-range, waarmee optimale veelzijdigheid gekoppeld wordt aan
een perfect weggedrag en een verbluffende rijdynamica, dankzij de
ideale gewichtsverdeling en unieke torsiestijfheid.
IS300 SportCross: exponent van het nieuwe crossover concept
De nieuwe IS300 SportCross bewijst Lexus permanente vermogen een spectaculair nieuw concept te creëren binnen het segment van luxueuze en sportieve autos. De radicaal nieuwe styling combineert de dynamische prestaties en wegligging van de IS300 sedan met de veelzijdigheid en praktische bruikbaarheid van een vijfdeurs.
Terwijl de aandrijflijn en de voorzijde gedeeld wordt met de IS300
sedan, is bij de SportCross extra aandacht besteed aan de structurele
stijfheid en de gewichtsverdeling. Dit komt onder meer tot uitdrukking
in het gebruik van een aluminium achterklep om er voor te zorgen dat
de auto een even goede wegligging heeft als de beste sportsedans. De
ingenieuze details accentueren de opwindende styling en het
kenmerkende, levendige crossover-silhouet.
Het ingenieus vormgegeven interieur maakt het, ondanks het slanke,
coupéachtige profiel van de achterzijde van de auto mogelijk, meer dan
280 liter bagage te vervoeren onder de hoedenplank van de IS300
SportCross en dit met de stoelen in de normale stand. Extra
opbergvakken met een volume van 96 liter bieden nog meer ruimte en met
de stoelen neergeklapt kunnen objecten tot een lengte van 2,6 meter
worden vervoerd.
Het crossover-concept achter de IS300 SportCross creëert een auto met
geheel nieuwe proporties, vertelt Chief Engineer Katayama. Dit is geen
saaie stationwagon en ook geen liftback. De SportCross is een auto van
een nieuwe generatie; modern en individueel.
Onze doelstelling was de IS300 SportCross dezelfde rijeigenschappen te
geven als de IS200 en IS300 sedan, gaat Katayama verder. De prestaties
liggen op nagenoeg hetzelfde niveau, de wegligging en stabiliteit zijn
bijna hetzelfde, de acceleratie is vergelijkbaar en ook de manier
waarop hij remt is hetzelfde. De SportCross heeft het voordeel van de
veelzijdigheid die de vijfde deur creëert en de neerklapbare
achterbank maakt de ruimte achterin flexibeler, vergeleken met een
sedan. De SportCross heeft de veelzijdigheid die u verwacht bij een
SUV, zonder de daarbijbehorende saaiheid en logheid. De SportCross
beschikt over het soort raffinement en comfort dat een Lexus eigen is
maar is veel meer dan een luxueuze sedan. Hij biedt een fantastisch
rijcomfort.
Kenmerkende, opvallende en efficiënte styling
De Lexus IS300 SportCross heeft dezelfde bodemplaat als de IS200 en
IS300 maar is met 4.505 mm iets langer bij een gelijkgebleven
wielbasis van 2.670 mm. Hoewel de styling van de voorzijde bij beide
modellen gelijk is, is de voorbumper van de SportCross iets gewijzigd
waardoor de auto wat sportiever, breder en robuuster oogt.
Het scherp wigvormig silhouet begint aan de voorzijde met een
krachtige, gebogen motorkapbelijning die scherp knikt naar de grille
en die de dynamische vorm accentueert en een belangrijke bijdrage
levert aan een optimale luchtgeleiding langs de carrosserie. De
bekende Lexus-grille is nu uitgerust met drie horizontale lamellen.
Hij is gecombineerd met scherp gesneden koplampen, een ver naar
beneden doorlopende voorspoiler en geïntegreerde mistlampen die het
sportieve karakter accentueren.
De opvallende wielkuipen, de lage carrosserielijn en de moderne
heldere lampglazen voor en achter vertonen duidelijk de bekende
Lexus-kenmerken. De grote, 17 inch lichtmetalen velgen geven de auto
body terwijl de gebolde motorkap, de sterk hellende voorstijl en de
naar de achterstijl oplopende taillelijn snelheid suggereren.
De stootlijsten opzij van zowel de sedan als van de SportCross zijn
vergroot om de uitstraling van de auto te versterken en het gevoel van
bescherming te vergroten. De lijsten zijn vervaardigd van propyleen,
waardoor een gewichtsreductie gerealiseerd is en de recyclebaarheid is
verbeterd.
Terwijl de belangrijkste carrosseriepanelen tot aan de achterportieren
gelijk zijn, is de SportCross vanaf de achterstijl geheel nieuw; met
een uniek, coupéachtig uiterlijk. Dit uiterlijk wordt verder versterkt
door de bredere achterbanden van 225/45-17 in plaats van 215/45-17 en,
bij de donkere carrosseriekleuren door de, net als bij alle andere
recente IS-modellen, rookglaskleurige achterlichtlenzen met de voor
Lexus karakteristieke ronde motieven
Wat wij wilden creëren was een nieuw, levendig silhouet, net als een
coupé, maar met behoud van de eigenschappen van een sedan, licht
Katayama toe. Vanaf opzij oogt de auto licht dankzij de wigvorm van
het onderste deel van de carrosserie en dankzij de compacte cabine met
de sterk hellende achterruit. De compacte en lichte cabine en de
lijnen van de achterschermen zorgen voor een brede, stabiele en
robuuste uitstraling.
Twee belangrijke factoren voor het kenmerkende coupéachtige silhouet
zijn het afgeschuinde achterste zijpaneel en de oplopende taillelijn
in het achterscherm. Ze leveren beide een bijdrage aan de wendbare
uitstraling van de achterzijde en zorgen tegelijkertijd voor een
gevoel van overeenkomst met de sedan. De styling van de achterschermen
van de SportCross sluit naadloos aan op de aluminium achterklep die om
de hoeken doorloopt en de achterruit is gebogen voor een gevoel van
degelijkheid en breedte.
In de handgreep op de achterklep wordt een schakelaar bediend die de
achterklep via elektrische weg ontgrendelt en die een conventionele
slotcilinder overbodig maakt. Zodra de schakelaar is geactiveerd,
hetzij handmatig dan wel met de afstandsbediening, kan de achterklep
worden geopend. De achterklep is echter vergrendeld zodra de centrale
vergrendeling bediend wordt en tijdens het rijden.
Subtiele aërodynamische voorzieningen dragen bij aan de lage Cw-waarde van 0,30 (slechts 0,01 hoger dan de 0,29 van de sedan). De lage Cw-waarde zorgt voor een lager brandstofverbruik bij hogere snelheden en een zodanige geleiding van de langsstromende lucht dat de rechtuitstabiliteit en de stabiliteit in bochten verbetert.
Belangrijk voor de Cw-waarde zijn onder meer een optimale geleiding
van de lucht onder de auto en onder de motorkap. De componenten onder
de auto zijn zo ontworpen dat ze de luchtstroming zo min mogelijk in
negatieve zin beïnvloeden, daarbij geholpen door de luchtgeleiders die
voor de voor- en achterwielen gemonteerd zijn en die de lucht rond de
banden optimaal geleiden.
Verdere aërodynamische verbeteringen zijn de afgeronde onderzijde van
de voorbumper en de afdichting bij de motorkap van de SportCross die
beide zorgen voor een betere geleiding van de lucht en een lagere
luchtweerstandscoëfficiënt. De nieuwe grille waarmee alle IS-modellen
zijn uitgerust heeft veel minder openingen waardoor de luchtstroming
onder de motorkap beter geregeld is. De grille zelf is even groot
gebleven maar 80% van de oorspronkelijke openingen is afgedicht
waardoor de turbulentie en de luchtweerstand zijn verminderd.
Interieurdesign combineert passie met praktische bruikbaarheid
De styling van het interieur van de Lexus IS300 en SportCross
weerspiegelt de kenmerkende styling van het exterieur. Sportief maar
ruim. De doelstelling bij de ontwikkeling, met als motto Heat in Cool,
was rijplezier te garanderen maar zowel de bestuurder als de
passagiers zullen daarnaast de comfortabele stoelen en het lichte en
ruime passagierscompartiment appreciëren.
De als gegoten zittende sportstoelen, een driespaaks sportstuur, en
een met leer bekleed stuurwiel zijn standaard. De stoelen zijn
ontworpen om bij lange reizen optimaal comfort te bieden en
tegelijkertijd optimale ondersteuning bij een sportief rijgedrag. Voor
de zitting wordt gebruik gemaakt van twee soorten schuim met een
verschillende hardheid. Het onderste deel is wat zachter waardoor het
in- en uitstappen comfortabeler en gemakkelijker gaat.
De sportstoelen zijn in de Sport-uitvoering bekleed met een combinatie van leer en Escaine, een suede-achtige bekleding, in zwart of ivoor. De Executive-versie is standaard uitgerust met geheel leren bekleding en een achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Verder is er voor meer comfort nu voor een armsteun aanwezig.
Het dashboard wordt gedomineerd door het instrumentenpaneel met de
snelheidsmeter en toerenteller in chronograafstijl waarvan de
wijzerplaat en de kleur gemoderniseerd zijn om het karakteristieke
design van de meters te accentueren.
Net als bij de oorspronkelijke IS is het instrumentenpaneel zowel
innovatief als gemakkelijk afleesbaar. Kleinere meters in het
instrumentenpaneel geven informatie over het actuele
brandstofverbruik, de temperatuur van de koelvloeistof, de toestand
van de accu, de brandstofvoorraad en de geselecteerde versnelling. De
toerenteller is onder alle omstandigheden optimaal afleesbaar en het
rode gebied bevindt zich aan de bovenzijde van de wijzerplaat.
De bedieningsorganen zijn rondom de bestuurder gegroepeerd om een cockpitachtige omgeving te creëren waarin de bestuurder alles binnen handbereik heeft. De bovenzijde van het dashboard is nu afgewerkt met materiaal dat zacht aanvoelt en dat de kwaliteit van de recente IS-modellen benadrukt. De high tech en sportieve styling wordt nog verder geaccentueerd door de two tone metallic-lak op het dashboard. Deze kleuren komen terug in de bekleding van de portieren.
Een volledig automatische airconditioning is standaard op alle
uitvoeringen. Deze zorgt voor een temperatuurgeregelde luchtstroom
naar alle delen van het interieur en in het bedieningspaneel bevindt
zich tevens het display voor de buitentemperatuur of digitale klok. In
vergelijking met de voorgaande modellen is het systeem uitgebreid met
een stand Voetenruimte/ontwasemen.
Centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare
ruiten voor en achter met auto up- en down-functie en klembeveiliging
aan bestuurderszijde behoren tot de standaarduitrusting. Net als
elektrisch verwarmde en inklapbare buitenspiegels, mistlampen voor en
achter, verlichte make-up-spiegels en een systeem dat de voorpassagier
waarschuwt zijn of haar veiligheidsgordel om te doen. Een armsteun met
extra opbergmogelijkheden is standaard. Deze armsteun verhoogt het
comfort, biedt extra opbergmogelijkheden en is voorzien van
gemakkelijk bereikbare bekerhouders voor de inzittenden voor en
achter.
Het nieuwe audiosysteem met acht (SportCross:negen) luidsprekers is
volledig geïntegreerd in de middenconsole en is onder meer voorzien
van een cd-wisselaar voor zes cds. Met het oog op de veiligheid en het
bedieningsgemak is de bediening van het systeem vereenvoudigd, zonder
dat dit ten koste is gegaan van de technische mogelijkheden. De chroom
randen rond de in de voorportieren gemonteerde luidsprekers
accentueren de hoogwaardige uitstraling in het interieur.
Hoewel de SportCross het dashboard, de middenconsole en de bekleding
deelt met de sedan, zorgt het gericht gebruik van cool
metal-materialen achterin ervoor dat de op prestaties gerichte
uitstraling behouden blijft. Praktische verfijningen vergroten de
functionaliteit en de kwalitatief hoogwaardige bekleding voldoet
geheel aan de verwachtingen die ten aanzien van luxe aan een Lexus
gesteld mogen worden.
Als de stoelen in hun normale stand staan is er onder de rolhoes van
de SportCross een opbergruimte met een inhoud van 60 liter. Extra
opbergvakken bieden nog eens 36 liter ruimte. De 880 mm lange
laadvloer biedt ruimte voor vier golftassen of drie koffers zonder dat
hierbij het zicht naar achteren beperkt wordt.
De achterbank kan worden neergeklapt in een verhouding 60/40 om de
flexibiliteit en de gebruiksmogelijkheden verder te vergroten.
Hierdoor is het mogelijk drie inzittenden te vervoeren en
tegelijkertijd objecten te vervoeren met een lengte van maximaal 1.670
mm. De rugleuning van de voorpassagiersstoel kan naar voren worden
geklapt om dienst te doen als tafel of om ruimte te bieden voor het
vervoer van objecten tot een lengte van maar liefst 2.600 mm.
Een afdekplaat zorgt voor een nagenoeg vlakke laadvloer achterin en
onttrekt de opbergvakken achterin aan het oog. Deze afdekplaat is van
lichtgewicht kunststof en kan in twee standen gemonteerd worden. In de
bovenste stand is de laadvloer geheel vlak, in de onderste stand wordt
de bagageruimte vergroot. In de rechter achterstijl is een extra 12
V-aansluiting aangebracht.
De rolhoes wordt aangevuld door een afzonderlijke afdekplaat die
bevestigd is aan de achterklep zodat de inhoud van de bagageruimte
geheel aan het oog onttrokken wordt.
Om drie passagiers op een veilige manier te vervoeren achterin de
SportCross zijn er drie driepuntsgordels gemonteerd waarvan de
blokkeerautomaat voor de middelste gordel in het dak is gemonteerd.
Dat zorgt voor optimaal gebruiksgemak. Als er slechts twee passagiers
achterin plaatsnemen, kan een middenarmsteun uit de rugleuning worden
neergeklapt, net als bij de sedan. De buitenste zitplaatsen achterin
zijn, eveneens net als bij de sedan, voorzien van
ISOFIX-bevestigingspunten voor een kinderzitje.
Uiteraard blijkt uit alles dat de IS-serie de kwaliteit en de integriteit uitstraalt die Lexus eigen is. De geheel beklede portieren sluiten met een geruststellend geluid en de hoogwaardige bekleding sluit perfect aan bij het design van het interieur.
De aluminium achterklep van de SportCross levert niet alleen een
bijdrage aan een optimale gewichtsverdeling maar accentueert tevens
het gevoel van luxe. De klep weegt 5,6 kg minder dan een in staal
uitgevoerd exemplaar waardoor het openen beduidend minder kracht kost
en het sluiten gemakkelijker aanvoelt.
Aandrijflijn met toonaangevende prestaties en raffinement
Hoe belangrijk de styling en het interieur ook zijn, het echte dominante kenmerk van ieder lid van de IS-serie is de rijervaring en de doorslaggevende rol daarbij speelt de aandrijflijn.
De 3 liter motor zorgt voor een buitengewoon vermogen voor een auto
die beschouwd wordt als een van de autos met de beste wegligging in
zijn klasse, aldus Chief Engineer Katayama. De IS200 is wijd en zijd
geprezen voor zijn combinatie van een snel op het gas reagerende en
tegelijkertijd zeer geraffineerde motor. De nieuwe modellen gaan
verder op deze succesvolle weg.
Door het toepassen van de 3.0 liter DOHC zescilinder lijnmotor met
VVT-i (Variable Valve Timing intelligent) is het vermogen toegenomen
van 155 pk naar 214 pk en het koppel van 195 Nm naar 288 Nm. In
combinatie met het legendarische IS-onderstel appelleert de Lexus
IS300 wederom aan de behoeften van enthousiaste bestuurders en geeft
de auto de bestuurder het gevoel dat deze alles onder controle heeft.
Hoewel het gewicht van de Lexus IS300 door de grotere motor is
toegenomen van 1.355 naar 1.475 kg, wordt het vermogen vertaald in
aanzienlijk betere prestaties. Zo accelereert de IS300 van 0 naar 100
km/h in ongeveer 8,2 s (automatische transmissie), vergeleken met 9,5
s (handgeschakeld) voor de tweeliter en bedraagt desondanks het
gemiddelde brandstofverbruik niet meer dan een alleszins redelijke
10,8 l/100 km.
Even belangrijk is dat dankzij de natuurlijke eigenschappen van de
zescilinder lijnmotor en het VVT-i-systeem de koppelkromme nagenoeg
lineair verloopt. Van 2.000 tpm tot aan het maximum toerental van
6.000 tpm is meer dan 250 Nm beschikbaar waardoor de auto in iedere
versnelling vloeiend accelereert en snel reageert op gas geven.
Hierdoor kan er op een veilige manier worden ingehaald en biedt de
auto optimaal rijplezier.
Net als de tweeliter is de motor van de IS300 een intelligente motor
die topprestaties combineert met een lage emissie en een lage
geluidsproductie. De motor is uitgerust met ACIS (Acoustic Control
Induction System) om de prestaties in het lage- en middentoerengebied
te verbeteren terwijl de constructie van het uitlaatsysteem, waarbij
de uitlaatgassen in de hoofddemper worden teruggevoerd, er voor zorgt
dat de lage frequenties zoveel mogelijk worden gereduceerd.
De controle van de bestuurder over de IS300 is verder vergroot dankzij
de toepassing van een automatische transmissie met een
E-Shift-schakelsysteem op het stuur.
Als de selectiehendel in stand M staat, kan de bestuurder met behulp
van knoppen op het stuurwiel schakelen zonder dat hij zijn handen van
het stuur hoeft te halen. Hiermee kan hij sneller en soepeler
schakelen dan met een normale handgeschakelde transmissie en kan hij
zelf meer invloed uitoefenen op het schakelen dan met een
conventionele automatische transmissie mogelijk is. Als er geschakeld
wordt met de knoppen op het stuurwiel, geeft een controlelampje in het
instrumentenpaneel aan welke versnelling is geselecteerd.
Als de transmissie in de stand A staat, wordt er geschakeld volgens
het 5 Super ECT- (Electronic Controlled Transmission) systeem waarbij
het regelsysteem van de motor en dat van de transmissie geheel
geïntegreerd zijn. Terugschakelen vindt plaats met de knoppen aan de
voorzijde van het stuurwiel, opschakelen met de knoppen aan de
achterzijde..
De werking van de transmissie is verder verbeterd doordat de
oliekoeler niet langer meer in de radiateur geplaatst is maar direct
op de motor is gemonteerd. Hierdoor kan de koelvloeistof de
automatische transmissievloeistof (ATF) tijdens de opwarmfase sneller
op temperatuur brengen waardoor het lockup-systeem sneller in werking
kan treden zodat het brandstofverbruik verder gereduceerd wordt.
Verder blijft de ATF bij hoge temperaturen stabieler dan in
conventionele systemen, waardoor de wrijvingsverliezen in de
transmissie gereduceerd worden en het rendement voor zowel de
prestaties als het brandstofverbruik omhoog gaat.
Optimale gewichtsverdeling garandeert een perfecte wegligging
De om zijn bochtengedrag veelgeprezen IS-serie, behorend tot de beste
in zijn klasse, heeft deze eigenschap te danken aan de combinatie van
motor voor en aandrijving achter waardoor de bestuurder optimaal
controle over de auto heeft en maximaal plezier aan het rijden
beleeft. Alle IS-modellen zijn uitgerust met een uiterst geavanceerde
double wishbone-wielophanging voor en achter voor een perfecte balans
tussen optimale reacties op stuurcommandos, rijcomfort en een uiterst
nauwkeurig rijgedrag.
Dit wordt verder versterkt door de optimale gewichtsverdeling over de
voor- en achteras, gerealiseerd door de korte overhang voor en achter
en de plaatsing van zware componenten tussen de assen. Het zorgvuldig
ontworpen design van de achterzijde van de SportCross zorgt voor een
optimale torsiestijfheid en een gewichtsverdeling die gelijk is als
bij de sedan een unieke eigenschap voor een vijfdeurs auto.
De royaal gedimensioneerde remschijven voor en achter (voor
geventileerd), zorgen warm en koud voor een remweg die tot de best in
deze klasse behoort en die past bij een auto die tot prestaties in
staat is als de IS300.
De remwerking is verder verbeterd door de toepassing van een
hoofdremcilinder met een grotere diameter om het gevoel in het
rempedaal te verbeteren en door de toepassing van ABS met EBD
(elektronische remkrachtverdeling) en VSC
(voertuigstabiliteitsregeling). Dit innovatieve systeem controleert
het gedrag van de auto in de bocht en zorgt er voor dat de stabiliteit
van de auto behouden blijft door, door middel van de sensoren van het
ABS en het antidoorslipsysteem, onderstuur en overstuur te corrigeren
voordat deze verschijnselen daadwerkelijk optreden.
Een andere belangrijke verbetering op het gebied van veiligheid is
Brake Assist, een systeem dat uit het snel intrappen van het rempedaal
afleidt dat er sprake is van een noodstop en de remdruk automatisch
verhoogt zodat, in samenwerking met het ABS, de remweg tot een minimum
wordt teruggebracht. Hiermee wordt een bekend probleem voorkomen
namelijk dat bij een noodstop bestuurders niet voldoende kracht
uitoefenen op het rempedaal.
Een belangrijke eigenschap van Brake Assist is dat het tijdstip en de
mate van assistentie zo zijn gekozen dat de bestuurder tijdens het
remmen niets ongewoons merkt. Als de bestuurder de kracht op het
rempedaal vermindert, reduceert het systeem de mate van assistentie.
Actieve en passieve veiligheid speelden een belangrijke rol bij het
ontwerp van de Lexus IS-serie. De nauwkeurige besturing, de positieve
wielophanging en het krachtige remsysteem maken integraal deel uit van
het veiligheidspakket. Tot de standaarduitrusting behoren voorts onder
meer veiligheidsgordels voor met gordelspanners en
spankrachtbegrenzers, airbags voor de bestuurder en de voorpassagier
en windowbags.
Als de sensoren die gemonteerd zijn in het onderste deel van de
middenstijl een aanrijding van opzij signaleren, worden gelijktijdig
de zij-airbag en de windowbag geactiveerd. Hierdoor worden de
inzittenden beschermd tegen de aanraking van het hoofd door objecten
in de auto, zoals de portierstijl en objecten buiten de auto als palen
of uitstekende delen van andere autos.
Tot slot is het zicht in het donker verbeterd dankzij de toepassing
van HID-koplampen (gasontladingslampen). Wijzigingen aan alle modellen
in de IS-serie
Veel aanpassingen die bij de introductie van de nieuwe IS300 en de
SportCross zijn doorgevoerd, zijn ook doorgevoerd bij de IS200. Tot de
wijzigingen behoren onder meer de nieuwe grille met de drie
horizontale lamellen en een donkere, rookkleurige grille onder de
bumper, een kenmerkend designdetail van alle IS-modellen.
De Lexus IS200 in donkere carrosseriekleuren zal nu ook kunnen worden geleverd met subtieler geïntegreerde rookkleurige achterlichtlenzen. Verder is het derde remlicht bij de sedan verplaatst naar de achterklepspoiler en afgestemd op het design van de achterzijde.
Van de tien carrosseriekleuren waarin de IS-modellen leverbaar zijn,
zijn er vijf geheel nieuw; speciaal gekozen om het sportieve imago te
accentueren en gebaseerd op de samenleving van vandaag en de ambitie
de kwaliteit uit te stralen die met Lexus wordt geassocieerd. Slechts
een van deze kleuren, Metallic Gold, is exclusief voor de IS300
SportCross, teneinde het eigenzinnige karakter van deze auto nog eens
extra te benadrukken.
Tot de nieuwe ontwikkelingen in het interieur behoort het nieuwe
design van de bekleding met een glanzende verticale belijning
gecombineerd met een fraai borduursel. De stoelen zijn eveneens
leverbaar met leren bekleding in zwart of ivoor met bijpassende
biezen. Geheel leren bekleding is eveneens leverbaar op de IS200, net
als de achtvoudig elektrische verstelbare stoel voor de bestuurder.
De bovenzijde van het dashboard van elk model uit de IS-serie is nu
afgewerkt met materiaal dat zacht aanvoelt.
Het volledig geïntegreerde DVD-satellietnavigatiesysteem, een van de
opties die op elke IS leverbaar is, is nu uitgerust met een groter 7
inch display dat is ondergebracht aan de bovenzijde van de
middenconsole. Het grotere scherm is vanaf beide zitplaatsen voor
beter te zien zodat niet alleen de bestuurder maar ook de
voorpassagier er gemakkelijk op kan kijken. Als het navigatiesysteem
niet gebruikt wordt, kan het display in het dashboard worden
weggeklapt. De bediening van het navigatiesysteem vindt plaats met
toetsen die wat lager in de middenconsole zijn geplaatst maar waarvan
met het oog op de ergonomie de layout is gewijzigd.
De IS-serie in Europa
Vanaf de introductie voegde de Lexus IS200 een nieuwe dimensie toe aan
het merk Lexus, de auto gaf het merk passie en emotie, aldus Kirk
Edmondson, Deputy General Manager van Lexus in Europa. Ook voor wat
betreft volume en acceptatie is de IS belangrijk omdat het model de
bekendheid van Lexus in Europa vergroot heeft. In geheel Europa zullen
we meer dan 12.000 exemplaren verkopen aan mensen voor wie het in de
meeste gevallen de eerste kennismaking met Lexus is.
Edmondson noemt de IS SportCross als een ander voorbeeld van de
innovatie die Lexus tot een van de meest opwindende merken in Europa
maakt. Net als de eerste IS, de RX300, de GS eerder, de LS430 vorig
jaar en het vlaggenschip de SC430 dit jaar, definieert de SportCross
zijn marktsegment opnieuw en voegt hij alweer een nieuwe dimensie toe
aan de modellenfamilie waaruit Lexus bestaat.
Het product voldoet aan alle verwachtingen, zegt Edmondson, De autos
worden goed geaccepteerd, de naamsbekendheid neemt toe en nu zoeken we
iets unieks voor het merk Lexus. Passie. Producten als de SportCross
geen gebaande wegen volgen. Of u hem mooi of lelijk vindt uniek is hij
zeker.
De IS300 verbetert de sterke punten van de IS200: een grotere motor,
een nog betere rijdynamica en een nog verder verbeterde
torsiestijfheid. Wegligging en rijcomfort op ongekend niveau. Nieuwe
materialen voor het dashboard die niet alleen fraaier zijn om te zien
maar ook prettiger aanvoelen zorgen voor een kwalitatief nog
hoogwaardiger uitstraling in het interieur.
Bij de Lexus IS is de SportCross alles wat de sedan ook is, maar dan
met meer ruimte vervolgt Edmondson. Geen enkel negatief effect op de
rijcapaciteiten. Gewoonlijk heeft een stationwagon een minder grote
torsiestijfheid dan de sedan waarvan hij is afgeleid en dientengevolge
een minder goed rijgedrag - echter niet bij de SportCross!
Lexus groeit ieder jaar, gaat Edmondson verder. Zowel qua volume als qua acceptatie. Steeds meer mensen kennen de naam Lexus. In 1999 verkochten we in geheel Europa slechts 15.000 eenheden. In 2000 waren dat er al meer dan 18.000. De verwachtingen voor dit jaar zijn meer dan 22.000 eenheden. De belangrijkste reden hiervoor is, naast onze traditionele waarden als toonaangevend raffinement, prestaties en kwaliteit, dat we nu de beschikking hebben over een reeks dynamische autos die het merk Lexus passie, emotie en keuzemogelijkheden geven.
Ook al begeven we ons met de IS300 en de SportCross in meerdere delen
van het 3 liter segment, we zijn niet op jacht naar grote volumes
aldus Edmondson. De IS200 zal de belangrijkste exponent van de
IS-serie blijven. Deze auto en de RX300 zullen onze best verkopende
autos op de meeste Europese markten blijven.
Dankzij zijn succes heeft de IS gezorgd voor een toename van het
aantal verkopen per dealer waardoor de levensvatbaarheid van de
dealerbedrijven is verbeterd, hun aantal is toegenomen en ons
dealernetwerk heeft een betere geografische dekking gekregen, aldus
Edmondson. In 2000 hadden we 206 dealers in geheel Europa waarvan 71
exclusief Lexus-dealers. Eind 2001 zullen we 271 dealerbedrijven
hebben waarvan 137 exclusief Lexus-dealer. Dat maakt Lexus beter
bereikbaar en stelt Lexus beter in staat onze klanten de benodigde
service te bieden.