AutoRai

3-10-2001

Lexus IS300 en IS300 SportCross

Naast de IS200 levert Lexus nu ook een drieliter uitvoering die tevens als stationwagon met de naam IS300 SportCross op de markt komt.

Vanaf zijn introductie in het begin van 1999 daagde de Lexus IS200 de beste compacte sedans in Europa uit de normen in een van de meest concurrerende markten in de branche opnieuw te definiëren. Dit jaar kunnen meer dan 12.000 klanten in Europa genieten van de unieke en opwindende ervaring die het rijden in de IS-serie is.

De Lexus IS300 en de eigenzinnige Lexus IS300 SportCross bouwen voort op de sterke punten die de Lexus IS200 tot een van de meest populaire compacte luxueuze sportsedans in Europa heeft gemaakt. Ze borduren voort op de oorspronkelijke filosofie achter de serie die bedacht werd door Nobuaki Katayama, Chief Engineer van het IS-project. Hij constateerde dat de meeste luxueuze sedans gemakkelijk waren om in te rijden maar dat er maar weinig waren waarin dat rijden ook plezier opleverde en hij besloot daar verandering in te brengen.

Katayama is een voormalig coureur, die zijn designprincipes ontwikkelde gedurende de vier jaar dat hij werkzaam was voor de succesvolle motorsportdivisie van Toyota die grote successen boekte bij het World Rally Championship en bij de races op Le Mans. Dat verklaart wellicht waarom zijn doelstelling was de bestuurder meer bij het rijden te betrekken, er voor te zorgen dat de bestuurder optimale controle over de auto kan houden en het plezier in autorijden terug te brengen. Volgens Katayama zijn de IS300 en IS300 SportCross logische en innovatieve aanvullingen op het oorspronkelijke IS200-concept.

De IS-serie heeft een zeer sterke identiteit, aldus Katayama. De auto is anders en straalt de persoonlijkheid uit van de zelfbewuste en onafhankelijke mensen die er in rijden. De identiteit en de wegligging zijn de sterke punten van de oorspronkelijke IS200 en we wisten dat we deze niet mochten verzwakken ten gunste van meer ruimte of meer vermogen. Bij onze werkzaamheden maakten we het onszelf extra moeilijk omdat we vonden dat geen van de wijzigingen die we wilden doorvoeren de balans die we twee jaar geleden met de oorspronkelijke auto hebben behaald, in negatieve zin mocht beïnvloeden.

De IS300 bouwt de sterke punten van de IS200 nog verder uit: een grotere motor, een nog betere rijdynamica en een toegenomen torsiestijfheid. De wegligging en het rijcomfort liggen op een zeer hoog niveau en beide modellen hebben een opwindend frontdesign en een individueel interieur. De autos reageren perfect op de commandos van de bestuurder, deze kan optimaal genieten zo vertelt Katayama. Verder vormt het crossover-concept van de SportCross een nieuw concept binnen de Lexus-range, waarmee optimale veelzijdigheid gekoppeld wordt aan een perfect weggedrag en een verbluffende rijdynamica, dankzij de ideale gewichtsverdeling en unieke torsiestijfheid.

IS300 SportCross: exponent van het nieuwe crossover concept

De nieuwe IS300 SportCross bewijst Lexus permanente vermogen een spectaculair nieuw concept te creëren binnen het segment van luxueuze en sportieve autos. De radicaal nieuwe styling combineert de dynamische prestaties en wegligging van de IS300 sedan met de veelzijdigheid en praktische bruikbaarheid van een vijfdeurs.

Terwijl de aandrijflijn en de voorzijde gedeeld wordt met de IS300 sedan, is bij de SportCross extra aandacht besteed aan de structurele stijfheid en de gewichtsverdeling. Dit komt onder meer tot uitdrukking in het gebruik van een aluminium achterklep om er voor te zorgen dat de auto een even goede wegligging heeft als de beste sportsedans. De ingenieuze details accentueren de opwindende styling en het kenmerkende, levendige crossover-silhouet.

Het ingenieus vormgegeven interieur maakt het, ondanks het slanke, coupéachtige profiel van de achterzijde van de auto mogelijk, meer dan 280 liter bagage te vervoeren onder de hoedenplank van de IS300 SportCross en dit met de stoelen in de normale stand. Extra opbergvakken met een volume van 96 liter bieden nog meer ruimte en met de stoelen neergeklapt kunnen objecten tot een lengte van 2,6 meter worden vervoerd.

Het crossover-concept achter de IS300 SportCross creëert een auto met geheel nieuwe proporties, vertelt Chief Engineer Katayama. Dit is geen saaie stationwagon en ook geen liftback. De SportCross is een auto van een nieuwe generatie; modern en individueel.

Onze doelstelling was de IS300 SportCross dezelfde rijeigenschappen te geven als de IS200 en IS300 sedan, gaat Katayama verder. De prestaties liggen op nagenoeg hetzelfde niveau, de wegligging en stabiliteit zijn bijna hetzelfde, de acceleratie is vergelijkbaar en ook de manier waarop hij remt is hetzelfde. De SportCross heeft het voordeel van de veelzijdigheid die de vijfde deur creëert en de neerklapbare achterbank maakt de ruimte achterin flexibeler, vergeleken met een sedan. De SportCross heeft de veelzijdigheid die u verwacht bij een SUV, zonder de daarbijbehorende saaiheid en logheid. De SportCross beschikt over het soort raffinement en comfort dat een Lexus eigen is maar is veel meer dan een luxueuze sedan. Hij biedt een fantastisch rijcomfort.

Kenmerkende, opvallende en efficiënte styling

De Lexus IS300 SportCross heeft dezelfde bodemplaat als de IS200 en IS300 maar is met 4.505 mm iets langer bij een gelijkgebleven wielbasis van 2.670 mm. Hoewel de styling van de voorzijde bij beide modellen gelijk is, is de voorbumper van de SportCross iets gewijzigd waardoor de auto wat sportiever, breder en robuuster oogt.

Het scherp wigvormig silhouet begint aan de voorzijde met een krachtige, gebogen motorkapbelijning die scherp knikt naar de grille en die de dynamische vorm accentueert en een belangrijke bijdrage levert aan een optimale luchtgeleiding langs de carrosserie. De bekende Lexus-grille is nu uitgerust met drie horizontale lamellen. Hij is gecombineerd met scherp gesneden koplampen, een ver naar beneden doorlopende voorspoiler en geïntegreerde mistlampen die het sportieve karakter accentueren.

De opvallende wielkuipen, de lage carrosserielijn en de moderne heldere lampglazen voor en achter vertonen duidelijk de bekende Lexus-kenmerken. De grote, 17 inch lichtmetalen velgen geven de auto body terwijl de gebolde motorkap, de sterk hellende voorstijl en de naar de achterstijl oplopende taillelijn snelheid suggereren.

De stootlijsten opzij van zowel de sedan als van de SportCross zijn vergroot om de uitstraling van de auto te versterken en het gevoel van bescherming te vergroten. De lijsten zijn vervaardigd van propyleen, waardoor een gewichtsreductie gerealiseerd is en de recyclebaarheid is verbeterd.

Terwijl de belangrijkste carrosseriepanelen tot aan de achterportieren gelijk zijn, is de SportCross vanaf de achterstijl geheel nieuw; met een uniek, coupéachtig uiterlijk. Dit uiterlijk wordt verder versterkt door de bredere achterbanden van 225/45-17 in plaats van 215/45-17 en, bij de donkere carrosseriekleuren door de, net als bij alle andere recente IS-modellen, rookglaskleurige achterlichtlenzen met de voor Lexus karakteristieke ronde motieven

Wat wij wilden creëren was een nieuw, levendig silhouet, net als een coupé, maar met behoud van de eigenschappen van een sedan, licht Katayama toe. Vanaf opzij oogt de auto licht dankzij de wigvorm van het onderste deel van de carrosserie en dankzij de compacte cabine met de sterk hellende achterruit. De compacte en lichte cabine en de lijnen van de achterschermen zorgen voor een brede, stabiele en robuuste uitstraling.

Twee belangrijke factoren voor het kenmerkende coupéachtige silhouet zijn het afgeschuinde achterste zijpaneel en de oplopende taillelijn in het achterscherm. Ze leveren beide een bijdrage aan de wendbare uitstraling van de achterzijde en zorgen tegelijkertijd voor een gevoel van overeenkomst met de sedan. De styling van de achterschermen van de SportCross sluit naadloos aan op de aluminium achterklep die om de hoeken doorloopt en de achterruit is gebogen voor een gevoel van degelijkheid en breedte.

In de handgreep op de achterklep wordt een schakelaar bediend die de achterklep via elektrische weg ontgrendelt en die een conventionele slotcilinder overbodig maakt. Zodra de schakelaar is geactiveerd, hetzij handmatig dan wel met de afstandsbediening, kan de achterklep worden geopend. De achterklep is echter vergrendeld zodra de centrale vergrendeling bediend wordt en tijdens het rijden.

Subtiele aërodynamische voorzieningen dragen bij aan de lage Cw-waarde van 0,30 (slechts 0,01 hoger dan de 0,29 van de sedan). De lage Cw-waarde zorgt voor een lager brandstofverbruik bij hogere snelheden en een zodanige geleiding van de langsstromende lucht dat de rechtuitstabiliteit en de stabiliteit in bochten verbetert.

Belangrijk voor de Cw-waarde zijn onder meer een optimale geleiding van de lucht onder de auto en onder de motorkap. De componenten onder de auto zijn zo ontworpen dat ze de luchtstroming zo min mogelijk in negatieve zin beïnvloeden, daarbij geholpen door de luchtgeleiders die voor de voor- en achterwielen gemonteerd zijn en die de lucht rond de banden optimaal geleiden.

Verdere aërodynamische verbeteringen zijn de afgeronde onderzijde van de voorbumper en de afdichting bij de motorkap van de SportCross die beide zorgen voor een betere geleiding van de lucht en een lagere luchtweerstandscoëfficiënt. De nieuwe grille waarmee alle IS-modellen zijn uitgerust heeft veel minder openingen waardoor de luchtstroming onder de motorkap beter geregeld is. De grille zelf is even groot gebleven maar 80% van de oorspronkelijke openingen is afgedicht waardoor de turbulentie en de luchtweerstand zijn verminderd.

Interieurdesign combineert passie met praktische bruikbaarheid

De styling van het interieur van de Lexus IS300 en SportCross weerspiegelt de kenmerkende styling van het exterieur. Sportief maar ruim. De doelstelling bij de ontwikkeling, met als motto Heat in Cool, was rijplezier te garanderen maar zowel de bestuurder als de passagiers zullen daarnaast de comfortabele stoelen en het lichte en ruime passagierscompartiment appreciëren.

De als gegoten zittende sportstoelen, een driespaaks sportstuur, en een met leer bekleed stuurwiel zijn standaard. De stoelen zijn ontworpen om bij lange reizen optimaal comfort te bieden en tegelijkertijd optimale ondersteuning bij een sportief rijgedrag. Voor de zitting wordt gebruik gemaakt van twee soorten schuim met een verschillende hardheid. Het onderste deel is wat zachter waardoor het in- en uitstappen comfortabeler en gemakkelijker gaat.

De sportstoelen zijn in de Sport-uitvoering bekleed met een combinatie van leer en Escaine, een suede-achtige bekleding, in zwart of ivoor. De Executive-versie is standaard uitgerust met geheel leren bekleding en een achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Verder is er voor meer comfort nu voor een armsteun aanwezig.

Het dashboard wordt gedomineerd door het instrumentenpaneel met de snelheidsmeter en toerenteller in chronograafstijl waarvan de wijzerplaat en de kleur gemoderniseerd zijn om het karakteristieke design van de meters te accentueren.

Net als bij de oorspronkelijke IS is het instrumentenpaneel zowel innovatief als gemakkelijk afleesbaar. Kleinere meters in het instrumentenpaneel geven informatie over het actuele brandstofverbruik, de temperatuur van de koelvloeistof, de toestand van de accu, de brandstofvoorraad en de geselecteerde versnelling. De toerenteller is onder alle omstandigheden optimaal afleesbaar en het rode gebied bevindt zich aan de bovenzijde van de wijzerplaat.

De bedieningsorganen zijn rondom de bestuurder gegroepeerd om een cockpitachtige omgeving te creëren waarin de bestuurder alles binnen handbereik heeft. De bovenzijde van het dashboard is nu afgewerkt met materiaal dat zacht aanvoelt en dat de kwaliteit van de recente IS-modellen benadrukt. De high tech en sportieve styling wordt nog verder geaccentueerd door de two tone metallic-lak op het dashboard. Deze kleuren komen terug in de bekleding van de portieren.

Een volledig automatische airconditioning is standaard op alle uitvoeringen. Deze zorgt voor een temperatuurgeregelde luchtstroom naar alle delen van het interieur en in het bedieningspaneel bevindt zich tevens het display voor de buitentemperatuur of digitale klok. In vergelijking met de voorgaande modellen is het systeem uitgebreid met een stand Voetenruimte/ontwasemen.

Centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ruiten voor en achter met auto up- en down-functie en klembeveiliging aan bestuurderszijde behoren tot de standaarduitrusting. Net als elektrisch verwarmde en inklapbare buitenspiegels, mistlampen voor en achter, verlichte make-up-spiegels en een systeem dat de voorpassagier waarschuwt zijn of haar veiligheidsgordel om te doen. Een armsteun met extra opbergmogelijkheden is standaard. Deze armsteun verhoogt het comfort, biedt extra opbergmogelijkheden en is voorzien van gemakkelijk bereikbare bekerhouders voor de inzittenden voor en achter.

Het nieuwe audiosysteem met acht (SportCross:negen) luidsprekers is volledig geïntegreerd in de middenconsole en is onder meer voorzien van een cd-wisselaar voor zes cds. Met het oog op de veiligheid en het bedieningsgemak is de bediening van het systeem vereenvoudigd, zonder dat dit ten koste is gegaan van de technische mogelijkheden. De chroom randen rond de in de voorportieren gemonteerde luidsprekers accentueren de hoogwaardige uitstraling in het interieur.

Hoewel de SportCross het dashboard, de middenconsole en de bekleding deelt met de sedan, zorgt het gericht gebruik van cool metal-materialen achterin ervoor dat de op prestaties gerichte uitstraling behouden blijft. Praktische verfijningen vergroten de functionaliteit en de kwalitatief hoogwaardige bekleding voldoet geheel aan de verwachtingen die ten aanzien van luxe aan een Lexus gesteld mogen worden.

Als de stoelen in hun normale stand staan is er onder de rolhoes van de SportCross een opbergruimte met een inhoud van 60 liter. Extra opbergvakken bieden nog eens 36 liter ruimte. De 880 mm lange laadvloer biedt ruimte voor vier golftassen of drie koffers zonder dat hierbij het zicht naar achteren beperkt wordt.

De achterbank kan worden neergeklapt in een verhouding 60/40 om de flexibiliteit en de gebruiksmogelijkheden verder te vergroten. Hierdoor is het mogelijk drie inzittenden te vervoeren en tegelijkertijd objecten te vervoeren met een lengte van maximaal 1.670 mm. De rugleuning van de voorpassagiersstoel kan naar voren worden geklapt om dienst te doen als tafel of om ruimte te bieden voor het vervoer van objecten tot een lengte van maar liefst 2.600 mm.

Een afdekplaat zorgt voor een nagenoeg vlakke laadvloer achterin en onttrekt de opbergvakken achterin aan het oog. Deze afdekplaat is van lichtgewicht kunststof en kan in twee standen gemonteerd worden. In de bovenste stand is de laadvloer geheel vlak, in de onderste stand wordt de bagageruimte vergroot. In de rechter achterstijl is een extra 12 V-aansluiting aangebracht.

De rolhoes wordt aangevuld door een afzonderlijke afdekplaat die bevestigd is aan de achterklep zodat de inhoud van de bagageruimte geheel aan het oog onttrokken wordt.

Om drie passagiers op een veilige manier te vervoeren achterin de SportCross zijn er drie driepuntsgordels gemonteerd waarvan de blokkeerautomaat voor de middelste gordel in het dak is gemonteerd. Dat zorgt voor optimaal gebruiksgemak. Als er slechts twee passagiers achterin plaatsnemen, kan een middenarmsteun uit de rugleuning worden neergeklapt, net als bij de sedan. De buitenste zitplaatsen achterin zijn, eveneens net als bij de sedan, voorzien van ISOFIX-bevestigingspunten voor een kinderzitje.

Uiteraard blijkt uit alles dat de IS-serie de kwaliteit en de integriteit uitstraalt die Lexus eigen is. De geheel beklede portieren sluiten met een geruststellend geluid en de hoogwaardige bekleding sluit perfect aan bij het design van het interieur.

De aluminium achterklep van de SportCross levert niet alleen een bijdrage aan een optimale gewichtsverdeling maar accentueert tevens het gevoel van luxe. De klep weegt 5,6 kg minder dan een in staal uitgevoerd exemplaar waardoor het openen beduidend minder kracht kost en het sluiten gemakkelijker aanvoelt.

Aandrijflijn met toonaangevende prestaties en raffinement

Hoe belangrijk de styling en het interieur ook zijn, het echte dominante kenmerk van ieder lid van de IS-serie is de rijervaring en de doorslaggevende rol daarbij speelt de aandrijflijn.

De 3 liter motor zorgt voor een buitengewoon vermogen voor een auto die beschouwd wordt als een van de autos met de beste wegligging in zijn klasse, aldus Chief Engineer Katayama. De IS200 is wijd en zijd geprezen voor zijn combinatie van een snel op het gas reagerende en tegelijkertijd zeer geraffineerde motor. De nieuwe modellen gaan verder op deze succesvolle weg.

Door het toepassen van de 3.0 liter DOHC zescilinder lijnmotor met VVT-i (Variable Valve Timing intelligent) is het vermogen toegenomen van 155 pk naar 214 pk en het koppel van 195 Nm naar 288 Nm. In combinatie met het legendarische IS-onderstel appelleert de Lexus IS300 wederom aan de behoeften van enthousiaste bestuurders en geeft de auto de bestuurder het gevoel dat deze alles onder controle heeft.

Hoewel het gewicht van de Lexus IS300 door de grotere motor is toegenomen van 1.355 naar 1.475 kg, wordt het vermogen vertaald in aanzienlijk betere prestaties. Zo accelereert de IS300 van 0 naar 100 km/h in ongeveer 8,2 s (automatische transmissie), vergeleken met 9,5 s (handgeschakeld) voor de tweeliter en bedraagt desondanks het gemiddelde brandstofverbruik niet meer dan een alleszins redelijke 10,8 l/100 km.

Even belangrijk is dat dankzij de natuurlijke eigenschappen van de zescilinder lijnmotor en het VVT-i-systeem de koppelkromme nagenoeg lineair verloopt. Van 2.000 tpm tot aan het maximum toerental van 6.000 tpm is meer dan 250 Nm beschikbaar waardoor de auto in iedere versnelling vloeiend accelereert en snel reageert op gas geven. Hierdoor kan er op een veilige manier worden ingehaald en biedt de auto optimaal rijplezier.

Net als de tweeliter is de motor van de IS300 een intelligente motor die topprestaties combineert met een lage emissie en een lage geluidsproductie. De motor is uitgerust met ACIS (Acoustic Control Induction System) om de prestaties in het lage- en middentoerengebied te verbeteren terwijl de constructie van het uitlaatsysteem, waarbij de uitlaatgassen in de hoofddemper worden teruggevoerd, er voor zorgt dat de lage frequenties zoveel mogelijk worden gereduceerd.

De controle van de bestuurder over de IS300 is verder vergroot dankzij de toepassing van een automatische transmissie met een E-Shift-schakelsysteem op het stuur.

Als de selectiehendel in stand M staat, kan de bestuurder met behulp van knoppen op het stuurwiel schakelen zonder dat hij zijn handen van het stuur hoeft te halen. Hiermee kan hij sneller en soepeler schakelen dan met een normale handgeschakelde transmissie en kan hij zelf meer invloed uitoefenen op het schakelen dan met een conventionele automatische transmissie mogelijk is. Als er geschakeld wordt met de knoppen op het stuurwiel, geeft een controlelampje in het instrumentenpaneel aan welke versnelling is geselecteerd.

Als de transmissie in de stand A staat, wordt er geschakeld volgens het 5 Super ECT- (Electronic Controlled Transmission) systeem waarbij het regelsysteem van de motor en dat van de transmissie geheel geïntegreerd zijn. Terugschakelen vindt plaats met de knoppen aan de voorzijde van het stuurwiel, opschakelen met de knoppen aan de achterzijde..

De werking van de transmissie is verder verbeterd doordat de oliekoeler niet langer meer in de radiateur geplaatst is maar direct op de motor is gemonteerd. Hierdoor kan de koelvloeistof de automatische transmissievloeistof (ATF) tijdens de opwarmfase sneller op temperatuur brengen waardoor het lockup-systeem sneller in werking kan treden zodat het brandstofverbruik verder gereduceerd wordt. Verder blijft de ATF bij hoge temperaturen stabieler dan in conventionele systemen, waardoor de wrijvingsverliezen in de transmissie gereduceerd worden en het rendement voor zowel de prestaties als het brandstofverbruik omhoog gaat.

Optimale gewichtsverdeling garandeert een perfecte wegligging

De om zijn bochtengedrag veelgeprezen IS-serie, behorend tot de beste in zijn klasse, heeft deze eigenschap te danken aan de combinatie van motor voor en aandrijving achter waardoor de bestuurder optimaal controle over de auto heeft en maximaal plezier aan het rijden beleeft. Alle IS-modellen zijn uitgerust met een uiterst geavanceerde double wishbone-wielophanging voor en achter voor een perfecte balans tussen optimale reacties op stuurcommandos, rijcomfort en een uiterst nauwkeurig rijgedrag.

Dit wordt verder versterkt door de optimale gewichtsverdeling over de voor- en achteras, gerealiseerd door de korte overhang voor en achter en de plaatsing van zware componenten tussen de assen. Het zorgvuldig ontworpen design van de achterzijde van de SportCross zorgt voor een optimale torsiestijfheid en een gewichtsverdeling die gelijk is als bij de sedan een unieke eigenschap voor een vijfdeurs auto.

De royaal gedimensioneerde remschijven voor en achter (voor geventileerd), zorgen warm en koud voor een remweg die tot de best in deze klasse behoort en die past bij een auto die tot prestaties in staat is als de IS300.

De remwerking is verder verbeterd door de toepassing van een hoofdremcilinder met een grotere diameter om het gevoel in het rempedaal te verbeteren en door de toepassing van ABS met EBD (elektronische remkrachtverdeling) en VSC
(voertuigstabiliteitsregeling). Dit innovatieve systeem controleert het gedrag van de auto in de bocht en zorgt er voor dat de stabiliteit van de auto behouden blijft door, door middel van de sensoren van het ABS en het antidoorslipsysteem, onderstuur en overstuur te corrigeren voordat deze verschijnselen daadwerkelijk optreden.

Een andere belangrijke verbetering op het gebied van veiligheid is Brake Assist, een systeem dat uit het snel intrappen van het rempedaal afleidt dat er sprake is van een noodstop en de remdruk automatisch verhoogt zodat, in samenwerking met het ABS, de remweg tot een minimum wordt teruggebracht. Hiermee wordt een bekend probleem voorkomen namelijk dat bij een noodstop bestuurders niet voldoende kracht uitoefenen op het rempedaal.

Een belangrijke eigenschap van Brake Assist is dat het tijdstip en de mate van assistentie zo zijn gekozen dat de bestuurder tijdens het remmen niets ongewoons merkt. Als de bestuurder de kracht op het rempedaal vermindert, reduceert het systeem de mate van assistentie.

Actieve en passieve veiligheid speelden een belangrijke rol bij het ontwerp van de Lexus IS-serie. De nauwkeurige besturing, de positieve wielophanging en het krachtige remsysteem maken integraal deel uit van het veiligheidspakket. Tot de standaarduitrusting behoren voorts onder meer veiligheidsgordels voor met gordelspanners en spankrachtbegrenzers, airbags voor de bestuurder en de voorpassagier en windowbags.

Als de sensoren die gemonteerd zijn in het onderste deel van de middenstijl een aanrijding van opzij signaleren, worden gelijktijdig de zij-airbag en de windowbag geactiveerd. Hierdoor worden de inzittenden beschermd tegen de aanraking van het hoofd door objecten in de auto, zoals de portierstijl en objecten buiten de auto als palen of uitstekende delen van andere autos.

Tot slot is het zicht in het donker verbeterd dankzij de toepassing van HID-koplampen (gasontladingslampen). Wijzigingen aan alle modellen in de IS-serie

Veel aanpassingen die bij de introductie van de nieuwe IS300 en de SportCross zijn doorgevoerd, zijn ook doorgevoerd bij de IS200. Tot de wijzigingen behoren onder meer de nieuwe grille met de drie horizontale lamellen en een donkere, rookkleurige grille onder de bumper, een kenmerkend designdetail van alle IS-modellen.

De Lexus IS200 in donkere carrosseriekleuren zal nu ook kunnen worden geleverd met subtieler geïntegreerde rookkleurige achterlichtlenzen. Verder is het derde remlicht bij de sedan verplaatst naar de achterklepspoiler en afgestemd op het design van de achterzijde.

Van de tien carrosseriekleuren waarin de IS-modellen leverbaar zijn, zijn er vijf geheel nieuw; speciaal gekozen om het sportieve imago te accentueren en gebaseerd op de samenleving van vandaag en de ambitie de kwaliteit uit te stralen die met Lexus wordt geassocieerd. Slechts een van deze kleuren, Metallic Gold, is exclusief voor de IS300 SportCross, teneinde het eigenzinnige karakter van deze auto nog eens extra te benadrukken.

Tot de nieuwe ontwikkelingen in het interieur behoort het nieuwe design van de bekleding met een glanzende verticale belijning gecombineerd met een fraai borduursel. De stoelen zijn eveneens leverbaar met leren bekleding in zwart of ivoor met bijpassende biezen. Geheel leren bekleding is eveneens leverbaar op de IS200, net als de achtvoudig elektrische verstelbare stoel voor de bestuurder.

De bovenzijde van het dashboard van elk model uit de IS-serie is nu afgewerkt met materiaal dat zacht aanvoelt.

Het volledig geïntegreerde DVD-satellietnavigatiesysteem, een van de opties die op elke IS leverbaar is, is nu uitgerust met een groter 7 inch display dat is ondergebracht aan de bovenzijde van de middenconsole. Het grotere scherm is vanaf beide zitplaatsen voor beter te zien zodat niet alleen de bestuurder maar ook de voorpassagier er gemakkelijk op kan kijken. Als het navigatiesysteem niet gebruikt wordt, kan het display in het dashboard worden weggeklapt. De bediening van het navigatiesysteem vindt plaats met toetsen die wat lager in de middenconsole zijn geplaatst maar waarvan met het oog op de ergonomie de layout is gewijzigd.

De IS-serie in Europa

Vanaf de introductie voegde de Lexus IS200 een nieuwe dimensie toe aan het merk Lexus, de auto gaf het merk passie en emotie, aldus Kirk Edmondson, Deputy General Manager van Lexus in Europa. Ook voor wat betreft volume en acceptatie is de IS belangrijk omdat het model de bekendheid van Lexus in Europa vergroot heeft. In geheel Europa zullen we meer dan 12.000 exemplaren verkopen aan mensen voor wie het in de meeste gevallen de eerste kennismaking met Lexus is.

Edmondson noemt de IS SportCross als een ander voorbeeld van de innovatie die Lexus tot een van de meest opwindende merken in Europa maakt. Net als de eerste IS, de RX300, de GS eerder, de LS430 vorig jaar en het vlaggenschip de SC430 dit jaar, definieert de SportCross zijn marktsegment opnieuw en voegt hij alweer een nieuwe dimensie toe aan de modellenfamilie waaruit Lexus bestaat.

Het product voldoet aan alle verwachtingen, zegt Edmondson, De autos worden goed geaccepteerd, de naamsbekendheid neemt toe en nu zoeken we iets unieks voor het merk Lexus. Passie. Producten als de SportCross geen gebaande wegen volgen. Of u hem mooi of lelijk vindt uniek is hij zeker.

De IS300 verbetert de sterke punten van de IS200: een grotere motor, een nog betere rijdynamica en een nog verder verbeterde torsiestijfheid. Wegligging en rijcomfort op ongekend niveau. Nieuwe materialen voor het dashboard die niet alleen fraaier zijn om te zien maar ook prettiger aanvoelen zorgen voor een kwalitatief nog hoogwaardiger uitstraling in het interieur.

Bij de Lexus IS is de SportCross alles wat de sedan ook is, maar dan met meer ruimte vervolgt Edmondson. Geen enkel negatief effect op de rijcapaciteiten. Gewoonlijk heeft een stationwagon een minder grote torsiestijfheid dan de sedan waarvan hij is afgeleid en dientengevolge een minder goed rijgedrag - echter niet bij de SportCross!

Lexus groeit ieder jaar, gaat Edmondson verder. Zowel qua volume als qua acceptatie. Steeds meer mensen kennen de naam Lexus. In 1999 verkochten we in geheel Europa slechts 15.000 eenheden. In 2000 waren dat er al meer dan 18.000. De verwachtingen voor dit jaar zijn meer dan 22.000 eenheden. De belangrijkste reden hiervoor is, naast onze traditionele waarden als toonaangevend raffinement, prestaties en kwaliteit, dat we nu de beschikking hebben over een reeks dynamische autos die het merk Lexus passie, emotie en keuzemogelijkheden geven.

Ook al begeven we ons met de IS300 en de SportCross in meerdere delen van het 3 liter segment, we zijn niet op jacht naar grote volumes aldus Edmondson. De IS200 zal de belangrijkste exponent van de IS-serie blijven. Deze auto en de RX300 zullen onze best verkopende autos op de meeste Europese markten blijven.

Dankzij zijn succes heeft de IS gezorgd voor een toename van het aantal verkopen per dealer waardoor de levensvatbaarheid van de dealerbedrijven is verbeterd, hun aantal is toegenomen en ons dealernetwerk heeft een betere geografische dekking gekregen, aldus Edmondson. In 2000 hadden we 206 dealers in geheel Europa waarvan 71 exclusief Lexus-dealers. Eind 2001 zullen we 271 dealerbedrijven hebben waarvan 137 exclusief Lexus-dealer. Dat maakt Lexus beter bereikbaar en stelt Lexus beter in staat onze klanten de benodigde service te bieden.