Verhoging tarieven voor parkeervergunningen
Enschede, 5 oktober 2001
De gemeente Enschede voert gefaseerd een verhoging door van de tarieven voor parkeervergunningen. Het gaat hier om vergunningen voor het straatparkeren en de abonnementen voor parkeergarages. Hierbij wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de tarieven voor bewonersvergunningen en zakelijke vergunningen. De voorgestelde tariefsverhoging wordt voor de helft ingevoerd in 2002. Besluitvorming voor de tweede fase volgt daarna. Deze geldt dan voor 2003.
De huidige tarieven voor parkeervergunningen en in zekere zin ook de
abonnementen zijn in Enschede sinds 1990 niet of nauwelijks verhoogd.
Daardoor lopen de Enschedese parkeertarieven ver achter bij plaatsen
in de regio. Daar komt bij dat door de steeds hogere parkeerdruk er
grote behoefte bestaat om voldoende ruimte beschikbaar te houden voor
openbaar parkeren door bezoekers van de binnenstad. Het is verstandig
nu de afstemming van de tarieven te regelen omdat hiermee verdere
scheefgroei in de tarieven tussen de nieuwe parkeergarage op het Van
Heekplein en de overige tarieven voor kortparkeren in het centrum
wordt voorkomen. De tarieven voor het kortparkeren zijn namelijk wel
meerdere keren omhoog gegaan.
Dit is de strekking van het voorstel dat het College aan de Raad doet.
Ruimte in de binnenstad is schaars en moet daarom zo efficiënt mogelijk worden gebruikt. Het College wil dat er voldoende ruimte op straat blijft voor met name de kortparkeerders. Mensen die hun auto voor langere tijd kwijt willen moeten dan de parkeergarage gebruiken.
B en W maken bij de voorgenomen tariefsverhoging onderscheid tussen
bewonersvergunningen en zakelijke vergunningen. De tarieven voor
bewonersvergunningen stijgen minder dan die voor zakelijke
vergunningen.
De tariefstelling voor de groep bewonersvergunningen is zeer beperkt
van invloed op het autobezit en daarmee op het autogebruik.
Dat ligt anders bij de groep zakelijke vergunningen. Voor bedrijven
zullen in verhouding hogere tarieven worden berekend. Het vaststellen
van een hogere prijs voor parkeervergunningen zal juist in de sfeer
van het woon-werkverkeer een terugdringend effect hebben. Nu ontbreekt
eigenlijk nog de prikkel om niet met de auto te komen. Bovendien staat
de huidige prijs voor zakelijke parkeervergunningen in geen verhouding
tot de tarieven voor kortparkeren. Zo kost zo'n parkeervergunning op
jaarbasis nu
f 300,-. Het maximale dagtarief is f 12,-. Dat betekent dat 25 dagen
kortparkeren voor dat maximale dagtarief even duur is als een
jaarabonnement. Dat vindt het College niet wenselijk.
De vergelijking met andere gemeenten in de regio bevestigt het beeld
dat Enschede wel erg lage tarieven hanteert. In Hengelo kost een
parkeervergunning voor zakelijke gebruikers f 1200,-; in Almelo f
1050,- en in Arnhem f 2000,-
Het College constateert dat er de nodige ruimte bestaat om tarieven te
verhogen. Verhoging in één keer zou een té grote stap zijn. Daarom en
deels ook wegens de huidige werkzaamheden in het stadscentrum wordt de
verhoging over twee jaren uitgesmeerd. Als de parkeergarage onder het
Van Heekplein open is (naar verwachting op 1 januari 2003) zullen de
tarieven op het gewenste niveau zijn.
Het collegevoorstel voor verhoging van de parkeervergunningen wordt
eerst besproken in de Raadscommissie voor Leefbaarheid en Wonen (8
oktober) en daarna in de Raadsvergadering van 15 oktober vastgesteld.