Gemeente Enschede

Verhoging tarieven voor parkeervergunningen

Enschede, 5 oktober 2001

De gemeente Enschede voert gefaseerd een verhoging door van de tarieven voor parkeervergunningen. Het gaat hier om vergunningen voor het straatparkeren en de abonnementen voor parkeergarages. Hierbij wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de tarieven voor bewonersvergunningen en zakelijke vergunningen. De voorgestelde tariefsverhoging wordt voor de helft ingevoerd in 2002. Besluitvorming voor de tweede fase volgt daarna. Deze geldt dan voor 2003.

De huidige tarieven voor parkeervergunningen en in zekere zin ook de abonnementen zijn in Enschede sinds 1990 niet of nauwelijks verhoogd. Daardoor lopen de Enschedese parkeertarieven ver achter bij plaatsen in de regio. Daar komt bij dat door de steeds hogere parkeerdruk er grote behoefte bestaat om voldoende ruimte beschikbaar te houden voor openbaar parkeren door bezoekers van de binnenstad. Het is verstandig nu de afstemming van de tarieven te regelen omdat hiermee verdere scheefgroei in de tarieven tussen de nieuwe parkeergarage op het Van Heekplein en de overige tarieven voor kortparkeren in het centrum wordt voorkomen. De tarieven voor het kortparkeren zijn namelijk wel meerdere keren omhoog gegaan.
Dit is de strekking van het voorstel dat het College aan de Raad doet.

Ruimte in de binnenstad is schaars en moet daarom zo efficiënt mogelijk worden gebruikt. Het College wil dat er voldoende ruimte op straat blijft voor met name de kortparkeerders. Mensen die hun auto voor langere tijd kwijt willen moeten dan de parkeergarage gebruiken.

B en W maken bij de voorgenomen tariefsverhoging onderscheid tussen bewonersvergunningen en zakelijke vergunningen. De tarieven voor bewonersvergunningen stijgen minder dan die voor zakelijke vergunningen.
De tariefstelling voor de groep bewonersvergunningen is zeer beperkt van invloed op het autobezit en daarmee op het autogebruik.

Dat ligt anders bij de groep zakelijke vergunningen. Voor bedrijven zullen in verhouding hogere tarieven worden berekend. Het vaststellen van een hogere prijs voor parkeervergunningen zal juist in de sfeer van het woon-werkverkeer een terugdringend effect hebben. Nu ontbreekt eigenlijk nog de prikkel om niet met de auto te komen. Bovendien staat de huidige prijs voor zakelijke parkeervergunningen in geen verhouding tot de tarieven voor kortparkeren. Zo kost zo'n parkeervergunning op jaarbasis nu
f 300,-. Het maximale dagtarief is f 12,-. Dat betekent dat 25 dagen kortparkeren voor dat maximale dagtarief even duur is als een jaarabonnement. Dat vindt het College niet wenselijk. De vergelijking met andere gemeenten in de regio bevestigt het beeld dat Enschede wel erg lage tarieven hanteert. In Hengelo kost een parkeervergunning voor zakelijke gebruikers f 1200,-; in Almelo f 1050,- en in Arnhem f 2000,-

Het College constateert dat er de nodige ruimte bestaat om tarieven te verhogen. Verhoging in één keer zou een té grote stap zijn. Daarom en deels ook wegens de huidige werkzaamheden in het stadscentrum wordt de verhoging over twee jaren uitgesmeerd. Als de parkeergarage onder het Van Heekplein open is (naar verwachting op 1 januari 2003) zullen de tarieven op het gewenste niveau zijn.

Het collegevoorstel voor verhoging van de parkeervergunningen wordt eerst besproken in de Raadscommissie voor Leefbaarheid en Wonen (8 oktober) en daarna in de Raadsvergadering van 15 oktober vastgesteld.